Drukuj Powrót do artykułu

Drohiczyn: spotkanie dziennikarzy w dzień ich patrona

25 stycznia 2011 | 09:52 | ks. ap Ⓒ Ⓟ

24 stycznia, we wspomnienie Patrona dziennikarzy św. Franciszka Salezego, w Drohiczynie odbyło się, zorganizowane przez Kurię Biskupią spotkanie dziennikarzy, pracujących stale na terenie diecezji drohiczyńskiej.

Przybyli na nie redaktorzy Polskiego Radia Białystok, z redaktor Edytą Wołosik, Katolickiego Radia Podlasie w Siedlcach, z dyrektorem ks. kan. Sławomirem Kapitanem, portalu Podlasie 24. pl., z redaktorem
ks. Krzysztofem Pełką, a także diecezjalnych i działających w różnych miejscowościach redakcji wydawniczych, prasowych, internetowych, telewizyjnych i radiowych.

We wprowadzeniu organizatorzy spotkania ks. prał. Zbigniew Rostkowski i ks. Mariusz Boguszewski, ukazali potrzebę rozwijania znajomości zagadnień Kościoła, w celu rzetelnego relacjonowania tematów z nim związanych. Gościem spotkania była Dorota Warakomska, dziennikarka, związana przez 20 lat z Telewizją Polską, a także reporterka miesięcznika „Podróże”, związana z przyznawaniem nagród „Totus ” Fundacji Dzieła Nowego Tysiąclecia.

Swoje wystąpienie poświeciła kilku zasadom, które można uznać za „złote” w pracy dziennikarskiej. Podkreśliła, że dziennikarz to nie zawód, tylko charakter. Dziennikarz bowiem musi ciągle szukać i zadawać sobie pytania. Musi nieustannie drążyć i mieć w sobie „głód informacji i umiejętność zadawania pytań na każdy temat”. Podkreśliła także wielką rolę merytorycznego przygotowania do pracy, a także bezstronnego podejścia do informacji oraz panowania nad emocjami podczas ich przekazywania. Chociaż nie istnieje „obiektywny obiektywizm”, mówiła, to dziennikarz przekazujący informacje, powinien stronić od komentarzy. To odbiorca powinien wyrobić sobie opinie o danej sytuacji, zrelacjonowanej, w oparciu o argumentację wszystkich stron. „Dziennikarz powinien być, jak skała” – mówiła. "Jego zadaniem jest dogłębne zadawanie, nawet najtrudniejszych pytań, dążących do prawdy. Musi on też widzieć „kogo pytać i o co”. Podkreśliła również wielkie znaczenie przekazywania tylko potwierdzonych informacji. Forma przekazu zaś, choćby była nawet najpiękniejsza, nie może zastąpić i przysłonić treści.

Dorota Warakomska wspominała wiele spotkań, zarówno z wielkimi i znanymi osobami, takimi jak Jan Paweł II, Jan Nowak Jeziorański, czy Ryszard Kukliński, a także z wielu prostymi ludźmi, które to oddziaływały na jej życie i przemieniały je.

Po tym wystąpieniu, odbyła się dyskusja, podczas której poruszono także inne kwestie, takie jak, zachowanie obiektywizmu w mediach, będących często pod naciskiem politycznym i ekonomicznym, wydawców oraz ich właścicieli, a także obrazu współczesnych mediów publicznych spłycanych przez niekończące się seriale.

Obecny na spotkaniu biskup drohiczyński Antoni Dydycz, przypomniał, iż zadaniem mediów jest informowanie, formowanie i rozrywka. Nie powinny one jednak być „mass – mediami", czyli manipulacją masami, lecz środkami komunikacji społecznej. Pracę dziennikarza porównał do prorockiej roli dzielenia się dobrymi nowinami, chociaż czasami są one także prawdami o krzyżowaniu.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.