Działalność medialna diecezji sosnowieckiej opisana w publikacji naukowej
16 listopada 2009 | 18:34 | pl Ⓒ Ⓟ
Nakładem Wyższej Szkoły „Humanitas” w Sosnowcu ukazał się pierwszy numer półrocznika „Problemy Komunikacji Społecznej”. W pierwszym numerze ogólnopolskiego pisma o charakterze naukowym znalazł się m.in. artykuł poświęcony działalności medialnej w diecezji sosnowieckiej.
Zdaniem dr. Michała Kaczmarczyka, redaktora naczelnego „Problemów Komunikacji Społecznej”, w Polsce brakowało periodyku naukowego, który stanowiłby forum prezentowania wyników badań, publikowania rozpraw i artykułów o tematyce związanej z public relations, promocją i komunikowaniem politycznym. – Naukowcy, zainteresowani ujawnianiem efektów swoich wysiłków badawczych w tej dziedzinie, korzystają najczęściej z gościnnych łamów pism medioznawczych lub ekonomicznych, mając ograniczone możliwości publikowania w periodyku poświęconym tylko zagadnieniom komunikacji społecznej – uważa Kaczmarczyk.
Z tych powodów – przekonuje – w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Wyższej Szkoły „Humanitas” w Sosnowcu zrodziła się idea powołania do życia czasopisma naukowego. Pierwszy numer półrocznika to zbiór ośmiu artykułów oraz komunikaty i recenzje. Pismo zawiera artykuły badaczy związanych z Uniwersytetem Śląskim w Katowicach, Wyższą Szkołą Pedagogiczną ZNP w Warszawie, Wyższą Szkołą „Humanitas” w Sosnowcu i Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie.
Wśród artykułów i opracować naukowych znaleźć można również tekst autorstwa Piotra Celeja i Michała Kaczmarczyka „Public Relations Kościoła Katolickiego. Wybrane przykłady działań wizerunkowych ze szczególnym uwzględnieniem Diecezji Sosnowieckiej”. Autorzy przedstawiają w tekście działalność m.in. biura prasowego diecezji. Piszą, że diecezja sosnowiecka jako jedna z pierwszych z Polsce, we wrześniu 2002 powołała rzecznika prasowego. Został nim ks. Jarosław Kwiecień, który funkcję tę pełni do dziś.
"Początkowo Biuro Prasowe reagowało na konkretne zapotrzebowania mediów, ograniczając się do udzielania odpowiedzi na pytania dziennikarzy. Z czasem działalność struktur prasowych kurii uległa rozszerzeniu, a rzecznik odpowiadał także za redagowanie bieżących serwisów informacyjnych i komunikatów na potrzeby Katolickiej Agencji Informacyjnej oraz tworzenie administrowanie stroną internetową diecezji" – piszą autorzy.
"Zasadniczym zadaniem Biura pozostaje utrzymywanie stałych kontaktów z mediami, również świeckimi w celu przekazywania informacji z życia diecezji oraz stanowisku biskupa w sprawach diecezji oraz innych sprawach publicznych” – czytamy w artykule. Autorzy przyznają, że jednym z istotnych sposobów komunikowania się Kościoła sosnowieckiego z otoczeniem jest strona internetowa. „Rzecznik korzysta także z innych środków technicznych, takich jak faks i wiadomości sms. Ta forma kontaktu zapewnia najszybszy obieg informacji. Przykładem była choroba i śmierć pierwszego ordynariusza diecezji, bp. Adama Śmigielskiego, który zmarł 7 października 2008. Godzinę po śmierci biskupa informacja o tym fakcie trafiła do mediów poprzez sms” – czytamy w tekście.
„Samo istnienie Kościoła i jego działalność w środowisku społecznym nie stanowi wystarczającego powodu, aby napisać o nim artykuł. To dzięki różnorodnym i atrakcyjnym medialnie wydarzeniom specjalnym organizacja kościelna zaczyna być dostrzegana i promowana przez środki masowego przekazu” – przypominają w tekście Celej i Kaczmarczyk.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.