Drukuj Powrót do artykułu

Ekologia wg. Jana Pawła II

21 października 2010 | 19:50 | O. Stanisław Jaromi OFM Conv. Ⓒ Ⓟ

Sample

W tych dniach, gdy tak często wspominamy osobę i dzieło Jana Pawła II warto przypomnieć jego refleksję na tematy ekologiczne.

Papieska refleksja nad współczesną kulturą, przyrodą, naturalnym środowiskiem człowieka, rozwijana przez 27 lat, wyrastała z bogatej tradycji chrześcijańskiej myśli i była prezentowana zarówno w ściśle naukowych przesłaniach do Papieskiej Akademii Nauk, jak również w popularnych homiliach i kazaniach, wyrażających istotę chrześcijańskiej koncepcji środowiska naturalnego. Choć miała ona charakter całościowy i duże walory teorio-poznawcze, zaś jej Autor był dobrze znany, uderza jej praktyczna nieobecność we współczesnych pracach z zakresu filozofii czy polityki ekologicznej.

Być może jest tak dlatego, iż jej bazą jest chrześcijańska Ewangelia życia. Warto zatem przypomnieć jej najważniejsze, jak się wydaje, tezy:
• życie jest darem;
• życie ludzkie jest święte od poczęcia aż do kresu;
• rodzina jest szczególnym sanktuarium życia;
• głównym bogactwem człowieka jest wraz z ziemią sam człowiek (CA 32);
• prawidłowa równowaga ekologiczna jest niemożliwa do osiągnięcia, zanim nie zostanie rozwiązana sprawa strukturalnych form ubóstwa istniejącego na świecie (CA 7);
• ochrona życia na ziemi jest głównym celem wszystkich programów środowiskowych;
• wojna jest największą katastrofą społeczną i ekologiczną;

Analizując kryzysy współczesności można, za Ojcem Świętym, wykazać konfrontację „cywilizacji miłości i życia” oraz „cywilizacji śmierci”. Pole konfrontacji wyznaczają m.in.:
• aborcja i eutanazja jako wyraz domniemanej wolności jednostek;
• wojna i przemoc jako metoda rozwiązywania konfliktów społeczno-politycznych;
• alienacja człowieka wobec przyrody i preferowanie sztucznych, wirtualnych światów w miejsce naturalnego środowiska.

Papież proponuje rozważać je pod kątem pierwszeństwa etyki przed techniką, prymatu osoby w stosunku do rzeczy, priorytetu ducha wobec materii oraz postawy, aby nie tyle ‘więcej mieć’, ale ‘bardziej być’.

Warto zatem zadać pytanie: czy myśl Jana Pawła II nie może pełnić roli inspirującej przy poszukiwaniu rozwiązania współczesnych dylematów cywilizacyjnych i ekologicznych? Dlaczego fascynacja osobą nie idzie w parze z praktyczną refleksją nad Jego nauczaniem?

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.