Film o pojednaniu po pogromie kieleckim wszedł na ekrany polskich kin
09 grudnia 2017 | 07:51 | apis | Kielce Ⓒ Ⓟ
Polsko – amerykański film o drodze pojednania po pogromie kieleckim „Przy Planty 7/9” („Bogdan’s Journey”) w reżyserii Michała Jaskulskiego i Lawrence’a Loewingera wszedł 8 grudnia na ekrany w sieciach kin studyjnych, Helios oraz Cinema City w całej Polsce.
W kieleckim kinie „Moskwa” projekcja filmu ma szczególny charakter, gdyż towarzyszy jej promocja książki „Płaczę z tymi, którzy nie płaczą”, która poświęcona jest działalności Bogdana Białka, bohatera filmu.
W rozmowie z KAI Bogdan Białek wskazał, że obraz ten nigdzie nie jest przyjmowany jako dokument historyczny, rozliczeniowy, tylko jako mówiący o uniwersalnych wartościach takich jak pojednanie, przebaczenie, prawda, godność człowieka.
– Myślę, że ten film jest na czasie i rozmowa wokół tych fundamentalnych spraw, nam Polakom jest bardzo potrzebna. Opowiada bowiem o drodze pojednania wielu ludzi, którzy wybierają się czasami w trudną, wewnętrzną podroż do swoich ran, swojego bólu i cierpienia – stwierdził Białeka.
Film powstawał blisko 10 lat i stanowi zapis ważnego procesu, jaki w tym czasie dokonywał się wśród mieszkańców Kielc. Obraz „Przy Planty 7/9” („Bogdan’s Journey”) jest historią wewnętrznej podróży Bogdana Białka, polskiego katolika, prezesa Stowarzyszenia im. Jana Karskiego, który od lat działa na rzecz dialogu polsko-żydowskiego.
Rekonstrukcja wydarzeń z 4 lipca 1946 roku pozwala zrozumieć genezę pogromu kieleckiego oraz zmierzyć się z tabu, które przez ponad pięćdziesiąt lat zamykało na polsko-żydowski dialog. W kamienicy przy ulicy Planty 7 działa obecnie Instytut Kultury Spotkania i Dialogu, który cały czas pracuje na rzecz poszanowania godności innych, przeciwdziałania aktom przemocy i antysemityzmu oraz pielęgnowania pamięci ofiar pogromu.
Przez tydzień w kinie „Moskwa” będzie można także zakupić książkę „Płaczę z tymi, którzy nie płaczą”. Publikacja wydana w tym roku przez Stowarzyszenie im. Jana Karskiego poświęcona jest działalności Bogdana Białka i stanowi zbiór niezwykle ważnych rozmów na temat pamięci o pogromie oraz procesu pojednania polsko-żydowskiego, które ukazały się w ostatnich latach. Jednocześnie jest to książka bardzo osobista.
„Myślałem, żeby tak opisać to wszystko, co widziałem i słyszałem, co zrozumiałem i czego nie zrozumiałem, czego się nauczyłem i czego nauczyć się ciągle nie potrafię, aby być może ktoś, gdziekolwiek jest i kimkolwiek jest, pomyślał chociaż przez chwilę, że jednak los świata jest naprawdę w jego ręku, bo lepszy świat jest nie tylko do pomyślenia, ale także możliwy do zrobienia” – napisał Bogdan Białek w jej wstępie.
Film „Przy Planty 7/9” miał premierę w maju 2016 roku. Od tego czasu był wyświetlany w wielu krajach na różnych kontynentach, m.in. w Stanach Zjednoczonych, w Chinach oraz w wielu krajach Europy.
Obraz otrzymał najważniejsze nagrody podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego „Żydowskie Motywy” – nagrodę „Złoty Warszawski Feniks” dla najlepszego filmu, nagrodę im. Antoniego Marianowicza oraz Nagrodę Publiczności i Nagrodę Specjalną Warszawskiego Festiwalu Filmów o Tematyce Żydowskiej. Autorzy filmu zostali nominowani do Nagrody im. Jerzego Turowicza 2017.
Obraz dwukrotnie został nagrodzony również w Stanach Zjednoczonych. Otrzymał nagrodę dla najlepszego dokumentu „Interfaith awards best documentary” podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych w Saint Louis oraz nagrodę dla najlepszego dokumentu podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowo-Telewizyjnego w Jersey City.
Patronat nad filmem objęła m.in. redakcja portalu eKAI.pl. Jego dystrybucję wsparło Stowarzyszenie Filmowców Polskich.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.