Drukuj Powrót do artykułu

Film o pojednaniu po pogromie kieleckim wszedł na ekrany polskich kin

09.12.2017 , apis, Kielce Ⓒ ℗

Sample materiały prasowe

Polsko – amerykański film o drodze pojednania po pogromie kieleckim „Przy Planty 7/9” (“Bogdan’s Journey”) w reżyserii Michała Jaskulskiego i Lawrence’a Loewingera wszedł 8 grudnia na ekrany w sieciach kin studyjnych, Helios oraz Cinema City w całej Polsce.

W kieleckim kinie „Moskwa” projekcja filmu ma szczególny charakter, gdyż towarzyszy jej promocja książki „Płaczę z tymi, którzy nie płaczą”, która poświęcona jest działalności Bogdana Białka, bohatera filmu.

W rozmowie z KAI Bogdan Białek wskazał, że obraz ten nigdzie nie jest przyjmowany jako dokument historyczny, rozliczeniowy, tylko jako mówiący o uniwersalnych wartościach takich jak pojednanie, przebaczenie, prawda, godność człowieka.

– Myślę, że ten film jest na czasie i rozmowa wokół tych fundamentalnych spraw, nam Polakom jest bardzo potrzebna. Opowiada bowiem o drodze pojednania wielu ludzi, którzy wybierają się czasami w trudną, wewnętrzną podroż do swoich ran, swojego bólu i cierpienia – stwierdził Białeka.

Film powstawał blisko 10 lat i stanowi zapis ważnego procesu, jaki w tym czasie dokonywał się wśród mieszkańców Kielc. Obraz “Przy Planty 7/9” (“Bogdan’s Journey”) jest historią wewnętrznej podróży Bogdana Białka, polskiego katolika, prezesa Stowarzyszenia im. Jana Karskiego, który od lat działa na rzecz dialogu polsko-żydowskiego.

Rekonstrukcja wydarzeń z 4 lipca 1946 roku pozwala zrozumieć genezę pogromu kieleckiego oraz zmierzyć się z tabu, które przez ponad pięćdziesiąt lat zamykało na polsko-żydowski dialog. W kamienicy przy ulicy Planty 7 działa obecnie Instytut Kultury Spotkania i Dialogu, który cały czas pracuje na rzecz poszanowania godności innych, przeciwdziałania aktom przemocy i antysemityzmu oraz pielęgnowania pamięci ofiar pogromu.

Przez tydzień w kinie “Moskwa” będzie można także zakupić książkę “Płaczę z tymi, którzy nie płaczą”. Publikacja wydana w tym roku przez Stowarzyszenie im. Jana Karskiego poświęcona jest działalności Bogdana Białka i stanowi zbiór niezwykle ważnych rozmów na temat pamięci o pogromie oraz procesu pojednania polsko-żydowskiego, które ukazały się w ostatnich latach. Jednocześnie jest to książka bardzo osobista.

„Myślałem, żeby tak opisać to wszystko, co widziałem i słyszałem, co zrozumiałem i czego nie zrozumiałem, czego się nauczyłem i czego nauczyć się ciągle nie potrafię, aby być może ktoś, gdziekolwiek jest i kimkolwiek jest, pomyślał chociaż przez chwilę, że jednak los świata jest naprawdę w jego ręku, bo lepszy świat jest nie tylko do pomyślenia, ale także możliwy do zrobienia” – napisał Bogdan Białek w jej wstępie.

Film „Przy Planty 7/9” miał premierę w maju 2016 roku. Od tego czasu był wyświetlany w wielu krajach na różnych kontynentach, m.in. w Stanach Zjednoczonych, w Chinach oraz w wielu krajach Europy.

Obraz otrzymał najważniejsze nagrody podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego “Żydowskie Motywy” – nagrodę “Złoty Warszawski Feniks” dla najlepszego filmu, nagrodę im. Antoniego Marianowicza oraz Nagrodę Publiczności i Nagrodę Specjalną Warszawskiego Festiwalu Filmów o Tematyce Żydowskiej. Autorzy filmu zostali nominowani do Nagrody im. Jerzego Turowicza 2017.

Obraz dwukrotnie został nagrodzony również w Stanach Zjednoczonych. Otrzymał nagrodę dla najlepszego dokumentu “Interfaith awards best documentary” podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych w Saint Louis oraz nagrodę dla najlepszego dokumentu podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowo-Telewizyjnego w Jersey City.

Patronat nad filmem objęła m.in. redakcja portalu eKAI.pl. Jego dystrybucję wsparło Stowarzyszenie Filmowców Polskich.

materiały prasowe

Wersja do druku

Przeczytaj także

08 grudnia 2017 17:00

Bp Piotrowski: cztery niedziele Adwentu to symbol Adwentu historycznego

Portal eKAI prezentuje część tekstów publikowanych w płatnym serwisie agencyjnym Katolickiej Agencji Informacyjnej.
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.