Drukuj Powrót do artykułu

Franciszek o edukacji katolickiej w służbie dialogu i nadziei

10 lutego 2017 | 12:59 | Watykan / st (KAI) / bd Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. pixabay.com

„Szkoły i uniwersytety katolickie wnoszą wielki wkład do misji Kościoła, kiedy służą rozwojowi w humanizmie, w dialogu i nadziei” – powiedział Franciszek, przyjmując uczestników sesji plenarnej Kongregacji ds. Edukacji Katolickiej. Był wśród nich metropolita krakowski, a zarazem wiceprzewodniczący Konferencji Episkopatu Polski, abp Marek Jędraszewski.

Papież przypomniał, że obecna sesja plenarna poruszyła szereg kwestii, w tym formację początkową i stałą wykładowców i zarządzających, uwzględniając potrzebę edukacji integrującej i nieformalnej; wkład w edukację katolicką zgromadzeń zakonnych, a także wsparcie dla niej udzielane przez Kościoły partykularne oraz inne organizacje wychowawcze. Znaczna część pracy tego gremium została poświęcona wyższym uczelniom kościelnym, mając na celu aktualizację Konstytucji Apostolskiej Sapientia Christiana; promowanie studiów prawa kanonicznego w odniesieniu do reformy procesów o stwierdzenie nieważności małżeństwa; a także wspieranie duszpasterstwa akademickiego. Rozważano także możliwość opracowania wytycznych w celu zwiększenia odpowiedzialności wszystkich osób zaangażowanych w dziedzinie edukacji.

Następnie Ojciec Święty wyraził swoje oczekiwania odnoszące się do edukacji katolickiej.

Franciszek wskazał, że w obliczu nachalnego indywidualizmu, powodującemu brak humanizmu i bezowocność kulturową, konieczna jest troska o humanizację edukacji. Zaznaczył, że szkoły i uczelnie mają pełen sens w powiązaniu z kształtowaniem osoby. Wezwał wychowawców, by pomagali młodym w budowaniu świata bardziej solidarnego i pokojowego oraz otwieraniu się na transcendencję.

Następnie papież podkreślił znaczenie rozwijania kultury dialogu. Zaznaczył, że w obliczu aktualnej sytuacji w świecie, katolickie instytucje edukacyjne wezwane są, by formować młodych do spotkania z osobami innej kultury i światopoglądu oraz docenienia różnorodności kulturowej i religijnej. „Dialog bowiem wychowuje, gdy osoba odnosi się z szacunkiem, poważaniem, szczerze słuchając oraz wyraża się autentycznie, bez ukrywania lub ograniczania swojej tożsamości karmiącej się inspiracją ewangeliczną” – stwierdził Ojciec Święty. Jednocześnie Franciszek wyraził życzenia, aby absolwenci szkół katolickich umieli budować pomosty i znajdować nowe odpowiedzi na wiele wyzwań naszych czasów. Zaznaczył, że szkoły i uniwersytety są powołane do nauczania metody dialogu intelektualnego, którego celem jest znalezienie prawdy, a nieustannie wzorem w tej dziedzinie jest św. Tomasz z Akwinu.

Ostatnim zaleceniem papieża dla katolickich placówek edukacyjnych jest upowszechnienie nadziei, bowiem człowiek nie może żyć bez nadziei, a edukacja rodzi nadzieję. Wyraził przekonanie, że ludzie młodzi poszukujący tego, co piękne, dobre i prawdziwe muszą być wysłuchani przez swoich wychowawców. „Szkoły i uniwersytety katolickie wnoszą wielki wkład do misji Kościoła, kiedy służą rozwojowi w humanizmie, w dialogu i nadziei” – zakończył swoje przemówienie Ojciec Święty.

Wersja do druku

Przeczytaj także

07 lutego 2017 09:43

11 lutego obchody XXV Światowego Dnia Chorego

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.