Drukuj Powrót do artykułu

Freski Kiko w seminarium

05 sierpnia 2009 | 13:28 | mar / maz Ⓒ Ⓟ

Kiko Argüello zaprojektował freski do warszawskiego seminarium duchownego Redemptoris Mater. Malowidło składa się z 15 ikon o powierzchni 9 m kw. każda. Fresk wykonywać będzie ekipa artystów z Włoch, Hiszpanii, Chile i Polski.

Kiko Argüello, inicjator drogi Neokatechumenalnej i inni malarze wzięli udział 4 sierpnia wieczorem w liturgii w archikatedrze św. Jana Chrzciciela, której przewodniczył metropolita warszawski abp Kazimierz Nycz w asyście rektorów seminarium Redemptoris Mater. Arcybiskup pobłogosławił artystów przed ich pracą.

Członkami ekipy malarzy są Włosi, Hiszpanie i Chilijczycy – dyplomowani artyści, profesorowie akademii sztuk pięknych, ikonopisi (malarze ikon). Przybyli do Warszawy ze swoimi rodzinami, ofiarując na pracę w warszawskim seminarium Redemptoris Mater swoje urlopy i wakacje. Wszyscy są członkami Drogi Neokatechumenalnej, a swoją pracę wykonują za darmo. Do ekipy zostało włączonych także kilku plastyków polskich, którzy będą zarazem uczyli się tej specyficznej pracy malarskiej.

Zarówno abp Kazimierz Nycz, jak i Kiko Argüello podkreślili historyczny i niezwykły wymiar liturgii błogosławieństwa przed pracą artystyczną wspólnoty malarzy, których praca i dzieło wpisane są w dzieło nowej ewangelizacji. Korona misteryjna, według koncepcji Kiko Argüello będzie wykonana po raz pierwszy w Polsce.

Do katedry pw. św. Jana na Starym Mieście przybyli członkowie wspólnot neokatechumenalnych z obu diecezji warszawskich, także z wielu miast z całej Polski, ekipy katechistów wędrownych, wielu kapłanów i seminarzystów. Przedstawił ich Stefano Gennarini, odpowiedzialny za Drogę Neokatechumenalną w Polsce.

Kiko Argüello podkreślił – we wprowadzeniu do liturgii – że archidiecezjalne misyjne seminarium Redemptoris Mater w Warszawie, podobnie, jak kilkadziesiąt podobnych na całym świecie, służy nowej ewangelizacji. Z taką myślą powołał pierwsze – w Rzymie – papież Jan Paweł II. Warszawskie seminarium nastawione jest przede wszystkim na ewangelizowanie w krajach postsowieckich, które były poddane indoktrynacji ateizmu marksistowskiego i systemu komunistycznego – od Białorusi po Syberię, oraz po Albanię.

Nowa ewangelizacja wyraża się także poprzez „nową estetykę”, ponieważ głoszenie Dobrej Nowiny, niesie też przesłanie chrześcijańskiej kultury, która sama w sobie jest przekazem wiary i odnowionej na Soborze Watykańskim II liturgii – podkreślił Kiko Argüello. W tym kluczu są budowane i przyozdabiane kościoły i seminaria Redemptoris Mater. Zwieńczeniem wystroju ikonograficznego jest tzw. Korona misteryjna.
Obejmuje ona ikonę Chrystusa Pantokratora i cykl 14 najważniejszych misteriów wiary – wydarzeń zbawczych: od Zwiastowania NMP poprzez życie Jezusa, misterium paschalne, po Wniebowzięcie NMP. Korona misteryjna w koncepcji Kiko Argüello opiera się na kanonie ikonograficznym kościołów wschodnich, zarazem jest mostem łączącym sztukę Wschodu i zachodu – artysta sięga bowiem także do malarstwa Picassa, Braque’a i Matisse’a.

Sztuka religijna niesie w sobie przesłanie ewangelizacyjne, dlatego wspólnota malarzy Kiko Argüello, traktuje tę pracę jako „dzieło święte”, nawiązując do tradycji prawosławnych ikonopisów – każdy dzień rozpoczynają wspólnie modlitwą jutrzni i eucharystią, a kończą nieszporami, w piątki ponadto surowo poszczą.

W homilii, po proklamacji ewangelii wg. św. Marka (o rozesłaniu apostołów na cały świat), abp Nycz zaznaczył, że archidiecezja warszawska ma szczęście posiadania, jako jedyna w Polsce, misyjnego seminarium Redemptoris Mater. W każdym seminarium – podkreślił metropolita – najważniejszym miejscem formacji jest kościół, tam bowiem sam Jezus bezpośrednio formuje kapłanów poprzez swoją eucharystyczną obecność. Dlatego wystrój seminaryjnego kościoła jest tak ważny – pomaga bowiem spotkać się z Bogiem, który w Chrystusie stał się człowiekiem.

Abp Nycz z podziwem wyraził się o idei ikonograficznej kościoła w seminarium Redemptoris Mater. Zwrócił uwagę na pietyzm, powagę i duchowy wymiar, które towarzyszą wspólnocie malarzy Kiko Argüello w artystycznej realizacji – także jako aktu wiary i ewangelizacji – Korony misteryjnej, która wypełni świątynię. Zapewnił o towarzyszeniu temu dziełu w swojej modlitwie, do niej zachęcił tez wszystkich zebranych w katedrze.

Podczas ceremonii błogosławieństwa metropolita warszawski, po odczytaniu specjalnej modlitwy, nałożył na każdego z klęczących przed nim malarzy ręce, prosząc dla nich o dar Ducha Świętego.
Po zakończeniu liturgii w katedrze abp Kazimierz Nycz udał się do seminarium Redemptoris Mater, aby zobaczyć przygotowania do realizacji Korony misteryjnej.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.