Drukuj Powrót do artykułu

Gliwice: zakończyły się obrady II Sesji Plenarnej diecezjalnego synodu

18 listopada 2017 | 18:54 | ks.sw | Gliwice Ⓒ Ⓟ

Dyskusje dot. kultury, liturgii i działalności diecezjalnych mediów były przedmiotem obrad II Sesji Plenarnej pierwszego Synodu Diecezji Gliwickiej, która 18 listopada odbyła się w Gliwicach.

Członkowie Komisji Plenarnej rozpoczęli spotkanie od wspólnej Eucharystii, której w gliwickiej katedrze przewodniczył biskup Jan Kopiec. W homilii biskup mówił o potrzebie jedności i zaufania do Boga oraz o tym, że Kościół, który jest tak zróżnicowany, potrzebuje jednak poszukiwania wspólnej drogi. „Bo jeżeli Chrystusowi wierzymy To bądźmy uczciwi wobec Niego” – zakończył biskup.

Po Mszy św. w auli Centrum Edukacyjnego rozpoczęły się obrady. Pierwszy z omawianych dokumentów dotyczył kultury. Przewodnicząca Komisji ds. Kultury pani Anna Szadkowska OV przedstawiła zasadniczą część dokumentu oraz jego założenia dotyczące ochrony zabytków sakralnych. Ks. Piotr Górecki przedstawił kwestie zabezpieczenia i dbałości o archiwalia, które znajdują się w dyspozycji parafii, jak również tych, którymi dysponuje Kuria. Następnie pan Łukasz Tura przedstawił część dotyczącą działalności mediów w diecezji. Szczególnym postulatem było powołanie Biura Prasowego diecezji.

Po prezentacji dokumentu głos zabrali członkowie Komisji, którzy zgłosili swoje uwagi oraz wnioski o wprowadzenie poprawek do dokumentu. Ostatecznie po przegłosowaniu wszystkich zmian dokument został przyjęty zdecydowaną większością głosów.

W tym momencie obrady przerwano, gdyż w południe Nuncjatura Apostolska w Warszawie ogłosila nominację ks. prał. Andrzeja Iwaneckiego na biskupa pomocniczego diecezji gliwickiej. Tę informacje ogłosił zgromadzonym biskup Jan Kopiec. Następnie biskup wręczył także nominacje prałackie czterem księżom.

Po przewie wznowiono obrady i rozpoczęto dyskusję na temat liturgii. Komisja Liturgiczna zaprezentowała przygotowany dokument, który w większości ma regulować ogólne przepisy liturgiczne, zaś w wielu przypadkach odwołuje się do bardziej szczegółowych dokumentów lub instrukcji, które także załączono do przygotowanego dokumentu. Po prezentacji dokumentu nastąpiła ponadgodzinna intensywna dyskusja. Następnie, na wniosek jednego z członków Komisji Plenarnej, podjęto głosowanie o ogłoszeniu ostatecznej dyskusji nt. ostatecznej formy dokumentu i przekazano dokument do ponownego przepracowania. Po ewentualnym uwzględnieniu złożonych wniosków, dokument zostanie poprawiony i przekazany ponownie pod dyskusję. Na jednej z kolejnych sesji odbędzie się głosowanie nad ostateczna formą dokumentu.

Kolejna sesja plenarna przewidziana jest na 9 grudnia.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.