Drukuj Powrót do artykułu

Gniezno: o komunikacji z „pokoleniem Z” na spotkaniu wizytatorów katechetycznych

28 listopada 2017 | 15:28 | bgk | Gniezno Ⓒ Ⓟ

Jak komunikować się ze współczesną młodzieżą? W jaki sposób motywować uczniów i rozwijać ich naturalne talenty? Między innymi o tym była mowa podczas dorocznego spotkania wizytatorów katechetycznych, które odbyło się 28 listopada w Kurii Metropolitalnej w Gnieźnie.

Kolegium Wizytatorów Katechetycznych to gremium złożone z kapłanów i świeckich, którzy są upoważnieni do przeprowadzania w parafiach wizytacji katechetycznych. Odbywają się one w roku wizytacji kanonicznych. Wizytatorzy prowadzą również adwentowe dni skupienia dla katechetów oraz koordynują działania katechetyczne w dekanatach. W tym roku, ze względu na zbliżający się synod biskupów o młodzieży, szczególny akcent położono na tę właśnie tematykę.

„Spotkanie kolegium wizytatorów katechetycznych służy omówieniu spraw bieżących, zapoznaniu się z harmonogramem wizytacji, a także zmianami w prawie oświatowym. W tym roku, wpisując się w przygotowania do synodu biskupów, podjęliśmy również temat młodzieży, a konkretnie roli, jaką w ich wychowaniu, kształtowaniu i przygotowaniu do życia pełni szkoła” – tłumaczy szefowa Wydziału Katechetycznego Kurii Metropolitalnej w Gnieźnie dr Teresa Kowalczyk.

Wiedzą i doświadczeniem z pracy z młodzieżą podzieliła się z uczestnikami konferencji Beata Czechańska, dyrektor III Liceum Ogólnokształcącego w Gnieźnie. W swoim referacie przedstawiła krótko charakterystykę współczesnej młodzieży nazywanej niekiedy „pokoleniem Z”, a także pokolenia ich rodziców i dziadków, czyli Y, X i Baby boomers. Każda z tych grup ma inne podejście do pracy, inne oczekiwania i inny sposób komunikowania. Dlatego tak ważne jest, szczególnie w pracy z młodymi ludźmi, najpierw poznanie i zrozumienie różnic, a później dostosowanie przekazu do ich osobistych możliwości i predyspozycji.

Prelegentka przedstawiła także krótko model edukacyjny amerykańskiego filozofa, socjologa i psychologa Kena Wilbera, podkreślając dalej rolę i znaczenie właściwej motywacji i negatywne skutki kar. Jak tłumaczyła, gdy stosujemy kary, uczymy dzieci, jak ich unikać. Gdy stosujemy nagrody, uczymy dążenia do nich. Podała też szereg praktycznych rad, które przydadzą się zarówno w szkole, jak i w duszpasterskiej pracy z młodzieżą. Do najważniejszych należy słuchanie, wyraźne określenie zasad, dawanie przykładu, nie unikanie tematów trudnych oraz zachowanie w kontaktach z dziećmi i młodzieżą relacji mistrz-uczeń.

W spotkaniu, oprócz wizytatorów katechetycznych, uczestniczył także biskup pomocniczy gnieźnieński Krzysztof Wętkowski, który podziękował obecnym za sumienną i systematyczną pracę. Uczestnicy mieli również możliwość zapoznania się z nowelizacjami w dokumentach nt. nauczania religii oraz harmonogramem wizytacji katechetycznych w roku przyszłym.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.