Gniezno – XVII Archidiecezjalny Konkurs Biblijny
19 kwietnia 2024 | 17:03 | bgk | Gniezno Ⓒ Ⓟ
Czterdzieścioro uczniów i uczennic klas VII i VIII Szkół Podstawowych z terenu archidiecezji gnieźnieńskiej uczestniczyło 19 kwietnia w diecezjalnym etapie XVII Archidiecezjalnego Konkursu Biblijnego, którego tematem przewodnim były Dzieje Apostolskie. Laureaci odbiorą gratulacje i nagrody 20 maja od Prymasa Polski.
Uczestnicy etapu diecezjalnego to zwycięzcy eliminacji szkolnych, które zorganizowano w szkołach 7 marca. W obu etapach uczniowie musieli wykazać się znajomością wskazanych ksiąg Dziejów Apostolskich, odpowiadając na przygotowane przez organizatorów pytania testowe. Tematyka nawiązywała do hasła trwającego roku duszpasterskiego „Uczestniczę we wspólnocie Kościoła”.
„Dzieje Apostolskie ukazują Kościół w pierwszych latach po śmierci i zmartwychwstaniu Jezusa, a więc wspólnotę – według św. Łukasza – wzorcową, godną naśladowania w każdym czasie. Chcieliśmy, aby młodzież zobaczyła, jaki Kościół wtedy był i co oznacza uczestnictwo w tej wspólnocie. A oznacza – jak pokazuje nam św. Łukasz – że żyjemy nauką Apostołów, że spotykamy się na Eucharystii, że przeżywamy jedność i pielęgnujemy braterstwo, że trwamy jednomyślnie na modlitwie. To wszystko prowadzi do autentycznej wiary, która staje się świadectwem” – mówi ks. dr hab. Paweł Podeszwa z Wydziału Teologicznego UAM w Poznaniu, moderator diecezjalny Dzieła Biblijnego im. Jana Pawła II. Wraz z Wydziałem Katechetycznym Kurii Metropolitalnej w Gnieźnie organizuje on doroczne Konkursy Biblijne.
Dla uczniów udział w konkursie to nie tylko przydatne punkty ułatwiające dostanie się do upatrzonej szkoły średniej, ale także okazja do poszerzenia wiedzy i zdobycia nowych umiejętności, choćby interpretacji biblijnego tekstu. Pismo Święte – jak mówi ks. Podeszwa – to dla wierzących Słowo Boga, światło i drogowskaz na drogę życia, ale Biblia to także kod kulturowy Europy, bez którego trudno zrozumieć sztukę, filozofię, czy prawo. Znajomość Biblii to po prostu znajomość fundamentów cywilizacji europejskiej.
„Przygotowując się do konkursu poznałam wiele nowych słów i pojęć, których wcześniej nie słyszałam, albo ich znaczenia nie rozumiałam” – przyznaje Izabela Baranowska z SP5 w Gnieźnie, która podobnie jak jej koleżanki i koledzy do konkursu przygotowywała się czytając, słuchając i analizując wskazane fragmenty Dziejów Apostolskich z pomocą nauczyciela religii. To właśnie katecheta najczęściej zachęca, wspiera i motywuje do udziału w tego typu przedsięwzięciach.
„Mam więcej wiedzy, mogę się sprawdzić, lubię wyzwania. Jestem wdzięczny mojej Pani za pomoc i za to, że mnie zachęciła” – mówi Danylo Wodianecki z SP nr 3. Zarówno on, jak i inni uczestnicy podkreślają ten właśnie aspekt – zaangażowanie nauczyciela religii, wyjście podczas przygotowań poza zakres treści dostępnych w szkole, a także pogłębienie własnej wiary, bo jak mówią czytanie o Bogu zbliża do Boga.
„Czytając Biblię czuję spokój, większą pewność, tak, jakbym była bliżej Boga” – mówi Matylda Kosmala, która wraz z koleżanką Martyną Michalak reprezentowała w konkursie Samorządową SP w Kaczanowie. Matwiej Masłowski z SP 3 dodaje, że sięganie do Pisma Świętego pomaga mu także lepiej zrozumieć rówieśników i być bliżej przyjaciół.
Pozytywnie o Konkursie Biblijnym wypowiadają się także nauczyciele religii. Jak przyznają, pomoc uczniom w przygotowaniu się do kolejnych etapów i konieczność wyjścia poza program przyczynia się do ich rozwoju zawodowego, podnosi kompetencje, zachęca do dalszych studiów i osobistej lektury Biblii.
„Na pewno ma to wpływ na naszą pracę, bo motywuje do wyjścia poza codzienną rutynę, odświeża wiedzę, motywuje do jej poszerzania” – mówi ks. Marcin Małecki, katecheta w Katolickiej SP w Inowrocławiu. „Wspólne czytanie, analizowanie i interpretowanie tekstów biblijnych służy zarówno uczniom, jak i nauczycielom, bo nie tylko motywuje do ciągłego rozwoju intelektualnego i duchowego, ale także bardzo pozytywnie wpływa na wzajemne relacje” – dopowiada Joanna Nowakowska, nauczyciel religii w Samorządowej SP w Kaczanowie.
Konkurs Biblijny jak zauważa ks. Waldemar Czarnecki z Integracyjnej SP w Inowrocławiu, wpisuje się także – przynajmniej dla uczniów klas VIII – w przygotowanie do sakramentu bierzmowania. To także sposobność – jak dodaje – by młodzież zobaczyła, gdzie jest źródło wielu prawd, które powtarza, do których w życiu dąży, a których z Biblią często nie łączy, jak choćby ta, że więcej jest szczęścia w dawaniu, niż w braniu.
Nauczyciele religii zauważają również, że udział uczniów w konkursach religijnych m.in. Konkursie Biblijnym jest dostrzegany na forum szkoły – zarówno przez innych nauczycieli, jak i uczniów tych klas, do których uczęszczają uczestnicy. „To zawsze podnosi prestiż, stanowi powód do dumy i radości, że młodzież się angażuje, że jest aktywna” – podkreśla Joanna Nowakowska.
„Moi uczniowie chodzili z Pismem Świętym po szkole od początku tygodnia, czytaliśmy razem rozdział do rozdziale, niektórzy ściągnęli sobie aplikacje na telefon. Na pewno więc wiele skorzystali, a przez nich skorzystali i inni, bo Pismo Święte było w szkole widać i może kogoś to zaciekawiło, zachęciło, by sięgnąć po więcej” – podsumowuje ks. Marcin Kwiatkowski, katecheta w SP w Łopuchowie.
Wyniki konkursu będą znane niebawem. Podobnie jak w latach ubiegłych, laureaci i wyróżnieni, razem z rodzicami bądź opiekunami i nauczycielami religii zaproszeni zostaną do rezydencji arcybiskupów gnieźnieńskich, gdzie spotkają się z Prymasem Polski i odbiorą nagrody.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.