Grekokatolicy otrzymali lubelski kościół św. Jozafata
17 listopada 2023 | 14:06 | tom, mch | Lublin Ⓒ Ⓟ
Z okazji 400-lecia męczeńskiej śmierci św. Jozafata Kuncewicza oraz 30-lecia erygowania parafii greckokatolickiej w Lublinie 16 listopada odprawiono w kościele pw. św. Jozafata Boską Liturgię pod przewodnictwem arcybiskupa większego kijowsko-halickiego Światosława Szewczuka, metropolity lubelskiego abp. Stanisława Budzika, metropolity przemysko-warszawskiego abp. Eugeniusza Popowicza. W koncelebrze byli biskupi pomocniczy archidiecezji lubelskiej oraz kilkudziesięciu kapłanów obrządku bizantyńsko-ukraińskiego i łacińskiego. Świątynia przy ul. Zielonej 3 została oficjalnie użyczona na potrzeby duszpasterskie lubelskiej parafii greckokatolickiej, której proboszczem jest ks. mitrat Stefan Batruch.
– Wspominając św. Jozafata, który jest apostołem wschodniej i zachodniej tradycji, pragniemy użyczyć kościół przy ulicy Zielonej parafii greckokatolickiej w Lublinie. W skutek barbarzyńskiego napadu Rosji na Ukrainę znacznie zwiększyła się obecność braci Ukraińców w naszym mieście. Obok zapewnienia uchodźcom miejsca do życia, warto zatroszczyć się także o ich potrzeby duchowe. Niech więc to święte miejsce służy do sprawowania Boskiej Liturgii oraz integrowaniu się wokół własnego języka i kultury” – powiedział abp Budzik zwracając się do zgromadzonych.
Arcybiskup lubelski przypomniał, że „św. Jozafat mimo upływu wieków, ciągle do nas przemawia i jest dla nas wzorem niewzruszonej wiary, która nie cofa się i nie łamie nawet w obliczu największego cierpienia. Jest apostołem jedności Kościoła w jego wschodniej i zachodniej tradycji”.
– Pragnienie Jezusa, abyśmy stanowili jedno jest wpisane także w misję kościoła, a żywym świadkiem i przykładem jedności był św. Jozafat. Urodził się on 140 km od Lublina, na Wołyniu tuż po zawarciu Unii Lubelskiej, która połączyła Królestwo Polskie i Wielkie Księstwo Litewskie. Gdy była proklamowana unia między cerkwią kijowską a kościołem rzymskim w Brześciu nad Bugiem, Jozafat miał 16 lat. Jego życie były ściśle połączone z kształtowaniem się w Europie Wschodniej wspólnot narodowych. Swoje nawrócenie przeżył na Wołyniu, mądrości i ascezy zakonnej uczył się u Bazylianów w Wilnie, posługę pasterską pełnił w Połocku. Jego tragiczna śmierć, w wieku 43 lat, stała się punktem zwrotnym i przyczyniła do uznania autorytetu Jozafata nawet wśród wrogów. Już po 20 latach od jego śmierci, papież Urban VIII ogłosił go błogosławionym. Jego kult szerzył się w całej Europie ukazując więź wewnętrzną między naszymi narodami. Jego droga życiowa pokazała, że Polska, Ukraina, Litwa i Białoruś mają wspólne dziedzictwo duchowe i kulturowe, a jego postać łączy nas przy zachowaniu obrządków i różnic kulturowych, dlatego propaganda rosyjska, po dzień dzisiejszy, próbuje zdyskredytować św. Jozafata. Nawet jego doczesne szczątki były uważane w Rosji za zagrożenie i musiały wędrować w ukryciu, aż trafiły do Białej Podlaskiej, gdzie były przechowywane w podziemiach cerkwi bazyliańskiej. Dopiero w 1919 roku relikwie przewieziono do Rzymu i zostały umieszczone w bazylice św. Piotra – przypomniał w homilii sylwetkę świętego zwierzchnik Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego.
Abp Szewczuk zapewnił o ciągłej pamięci cerkwi o swoich wiernych poza granicami ojczyzny. Jednocześnie zwierzchnik UKGK wyraził wdzięczność za wszystkie wsparcie i solidarności wobec cierpiącej Ukrainy. – Dla osób które przebyły do Lublina dzięki życzliwości hierarchów, duchowieństwa i wiernych archidiecezji lubelskiej oraz ogromnej otwartości metropolity Stanisława Budzika drzwi wielu plebanii, kościoła i wspólnot parafialnych zostały szeroko otwarte. Kościół lubelski raz z podległymi mu strukturami stał się ewangelicznym przykładem bezinteresownej służby wobec osób skazanych na nieistnienie i obdartych z godności. Nie sposób pominąć zaangażowania wszystkich lubelskich środowisk, działających na rzecz pojednania polsko-ukraińskiego oraz w pomoc poszkodowanym – powiedział abp Szewczuk.
Zwierzchnik UKGK podkreślił: „W obecnej sytuacji dramatu wojny wiele osób poszukuje sensu i pocieszenia we wspólnotach kościelnych, dlatego udostępnienie tego kościoła w centrum miasta jest dla nas bardzo pomocne i odbieramy to jako wyraz solidarności i miłości chrześcijańskiej. Jestem przekonany, że ta świątynia, mając takiego patrona, będzie dobrze służyć porozumieniu i gojeniu ran”.
Podczas aktu przekazania świątyni ks. mitrat Batruch podkreślił, że archidiecezja lubelska użyczając kościół przy ul. Zielonej dla potrzeb duszpasterskich parafii greckokatolickiej w Lublinie wyraziła ogromną solidarność ze wspólnotą greckokatolicką, która w przeszłości i obecnie przezywa niezwykle trudny czas próby. „Ten gest jest ogromnym wsparciem i uświadomieniem, że jesteśmy jedną wspólnotą. Różnimy się tradycjami, ale należymy do jednego Kościoła” – powiedział ks. Batruch, który odczytał akt użyczenia świątyni.
W dokumencie podpisanym przez abp Szewczuka i abp Budzika czytamy: „W dzieje Lublina wpisane są piękne stronice posługi oraz współpracy osób i wspólnot kościelnych o tożsamości łacińsko-polskiej i bizantyjsko-ukraińskiej pokazujący ewangeliczny przykład budowania jedności Kościoła katolickiego w jego różnych tradycjach. (…) Od ponad pół wieku Kościół rzymskokatolicki i greckokatolicki, wypełniając swoje szczególne powołanie łączenia narodów, wspierają pojednanie i dobrosąsiedzkie relacje między Polakami i Ukraińcami. Za co pragniemy wyrazić wdzięczność Bogu i tym, którzy tworzyli ten klimat wzajemnego zaufania na przestrzeni dziesięcioleci i czynią to również obecnie” .
Abp Szewczuk odczytał podziękowania Synodu Biskupów UKGK . „Archidiecezja Lubelska w osobie Ekscelencji Arcybiskupa Stanisława Budzika i podległych mu struktur stała się domem dla wiernych Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego, którzy w wyniku wojny Rosji przeciwko Ukrainie przybyli do Polski. Jest ewangelicznym przykładem bezinteresownej służby wobec niewinnie poszkodowanych” – napisano w podziękowaniu.
Podczas Liturgii w sposób szczególny modlono się w intencji aresztowanych przez rosyjską administrację okupacyjną w Berdiańsku przed rokiem dwóch ukraińskich redemptorystów: o. Iwana Lewickiego i o. Bohdan Heletę. Do dzisiaj nic nie wiadomo o losach kapłanów.
W uroczystości wzięli udział m. in.: ambasador Ukrainy w Polsce, Wasyl Zwarycz oraz przedstawiciele miasta i województwa lubelskiego.
Podczas Liturgii wystawiono do adoracji relikwie patrona świątyni. Dłoń św. Jozafata, którą otrzymała na początku XX w. od papieża Piusa X księżna Maria Radziwiłłowa przez całe stulecie była przechowywana w bazylice Serca Jezusowego w Warszawie. W 1996 roku ojcowie salezjanie przekazali do archikatedry grekokatolickiej w Przemyślu, zmumifikowaną lewą dłoń św. Jozafata, z pierścieniem na palcu środkowym, ułożoną na białej jedwabnej poduszce, osłoniętą szklaną kapsułą osadzoną na srebrnej stopie na której widnieje łacińska inskrypcja: „S. Iosaphati Archi. Episc. Martyris”.
Jozafat Kuncewicz, święty, męczennik. Urodzony we Włodzimierzu Wołyńskim (1580), przełożony klasztoru bazyliańskiego w Wilnie, arcybiskup Połocka, stracony w Witebsku (1623), trumna ze szczątkami ukrywana podczas zaboru rosyjskiego w Białej Podlaskiej (1765-1916), obecnie zabalsamowane relikwie św. Jozafata znajdują się w ołtarzu bocznej nawy Bazyliki św. Piotra na Watykanie (1963).W latach 1960-1980 nieregularne Liturgie greckokatolickie były w Lublinie odprawiane w czterech kościołach: pw. św. Jozafata (ul. Zielona), pw. św. Wojciecha (ul. Podwale), pw. Nawrócenia św. Pawła (ul. Bernardyńska) i pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny Zwycięskiej (ul. Narutowicza), a także w kaplicy lubelskiego seminarium duchownego, gdzie kształcili się greckokatoliccy kandydaci do kapłaństwa.
Odrodzenie greckokatolickiego życia duszpasterskiego w Lublinie, nastąpiło jesienią 1985 r., a pierwszym duszpasterzem został ks. Józef Ulicki. Oficjalnie parafię greckokatolicką pw. św. Jozafata w Lublinie erygował bp Jan Martyniak, 1 stycznia 1993 r. Jej administratorem a później proboszczem został ks. Stefan Batruch, który nadal pełni tę funkcję.
Kościół przy ul. Zielonej został zbudowany w II połowie XVIII wieku przez lubelską prawosławną diasporę grecką. Po I wojnie światowej kościół stał się własnością rzymskokatolickiej diecezji lubelskiej i zyskał wezwanie św. Jozafata. W okresie międzywojennym służył m. in. potrzebom Instytutu Misyjnego, przygotowującego duchownych do działalności na obszarze Związku Radzieckiego. Po II wojnie światowej pełnił funkcję kościoła rektoralnego parafii archikatedralnej, a w latach 80. XX wieku był miejscem odradzania się życia religijnego lubelskich grekokatolików. Wewnątrz znajduje się obraz św. Jozafata autorstwa lubelskiego malarza Władysława Barwickiego.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.