Drukuj Powrót do artykułu

“Homo coca-cola”, pisanie ikon – Wiadomości KAI

21 lipca 2004 | 18:11 | per //per Ⓒ Ⓟ

Jak tworzy się ikony, wspomnienia kapelana AK, rozmowa z twórcą ecyklopedii “Religia” prof. Tadeuszem Gadaczem, a także z kard. Paulem Poupardem o człowieku “homo coca-cola” – to niektóre z tematów 29. numeru tygodnika “Wiadomości KAI”.

. *Ikona – więcej niż obraz.* _Artur Stelmasiak._

Letnią naukę ikonopisania zorganizowało Bractwo Młodzieży Prawosławnej i Policealne Studium Ikonograficzne. Uczestnicy obozu, wśród których są także katolicy, podczas dwóch tygodni uczą się trudnej sztuki tworzenia ikon. Poza doskonaleniem umiejętności plastycznych młodzież poświęca bardzo wiele czasu na modlitwę, ponieważ według teologii wschodniej ikona jest modlitwą, a ten kto chce ją pisać powinien skupić swoją uwagę i myśli na Bogu.

. *Bóg ma swoją drogę do każdego człowieka.* _Tomasz Królak._

– Usiłowaliśmy spojrzeć na wszechświat od strony religii, zwracając uwagę na fakt, że właściwie nie ma takiego aspektu życia ludzkiego, który nie byłby jakoś do religii odniesiony. Właściwie wszystko ma aspekt religijny: literatura, muzyka, obyczaje, ubiór, polityka, historia, nauka… – rozmowa z prof. Tadeuszem Gadaczem, współredaktorem dziesięciotomowej encyklopedii PWN “Religia”.

. *Jak kształci się prawosławne duchowieństwo?* _Artur Stelmasiak._

Co roku prawie trzech kandydatów na jedno miejsce składa dokumenty do jedynego w Polsce Wyższego Prawosławnego Seminarium Duchownego w Warszawie. Tak duża liczba kandydatów pozwala władzom seminarium na wybranie z tej grupy najlepszych alumnów. Kandydaci do kapłaństwa odbywają tam trzyletnią formację, która ma mniej rygorystyczny charakter niż w seminariach katolickich.

. *Z wyprostowanym karkiem.* _Alina Petrowa-Wasilewicz._

– W domu przy Kanonii, gdy wychodziłem ze swojego mieszkania, zostałem zaatakowany przez “snajpera”. Choć strzelał do mnie wielokrotnie zaledwie z kilkumetrowej odległości, wciąż chybiał. W końcu się zezłościł i zdecydował się rzucić ręczny granat. Ale też spudłował, gdyż trafił w filar na klatce schodowej. Granat wybuchł, wzbił się tuman pyłu, naturalna zasłona dymna, dzięki której udało mi się uciec – rozmowa z ks. prałatem Wacławem Karłowiczem, kapelanem AK w czasie Powstania Warszawskiego.

. *Między kulturą a antykulturą.* _Marcin Przeciszewski._

– Człowieka można próbować określić na różne sposoby. Definiowany był jako “homo faber”, czyli ten który produkuje, “homo sapiens”, który myśli, czy “homo ludens”, który pragnie się bawić. Dziś dodałbym do tego określenie: “homo coca-cola”, czyli człowiek zagubiony w specyficznej kulturze masowej konsumpcji. Pamiętajmy jednak, że człowiek zawsze był – i nigdy nie przestał być – “homo religiosus”, człowiekiem religijnym – rozmowa z kard. Paulem Poupardem, przewodniczącym Papieskiej Rady Kultury.

“Wiadomości KAI” są tygodnikiem dostępnym w prenumeracie. Przygotowujemy je w trzech wersjach: (1) drukowanej, wysyłanej tradycyjną pocztą oraz wysyłanych e-mailem wersji elektronicznych w formacie pdf (2) lub html (3). Prenumeratę można zamówić na stronach e.kai.pl. Więcej informacji po naciśnięciu przycisku “Zamów już dziś”.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.