Drukuj Powrót do artykułu

Instytut Statystyki Kościoła: 66% aktywnych katolików słucha Radia Maryja

24 lutego 2009 | 11:38 | Wojciech Sadłoń / ro Ⓒ Ⓟ

66% aktywnych katolików co jakiś czas słucha Radia Maryja, 18% słucha go codziennie, zaś 33% deklaruje odmienną postawę – wynika z udostępnionych KAI najnowszych badań Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego. Wyniki słuchalności spadają ze wzrostem wykształcenia. Tylko 3% respondentów z wyższym wykształceniem wskazuje na najwyższy poziom identyfikacji z toruńską rozgłośnią.

Badania przeprowadzone zostały na ogólnopolskiej grupie 520 osób, deklarujących się jako „katolicy aktywni”.
Palotyński Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego stworzył ogólnopolską sieć korespondentów parafialnych jako głos „aktywnego katolika”. Badanie przeprowadził na próbie 520 osób, katolików wierzących i praktykujących. Próba wyłoniona została losowo z wielotysięcznej reprezentacji katolików wierzących i praktykujących, której spis ma w swym posiadaniu ISKK.

Wśród nich przeważają osoby z wyższym wykształceniem (51,5%) (podstawowe i niższe tylko: 1,7%, zasadnicze zawodowe: 7,7%, średnie: 28,3% i pomaturalne 10,6%) oraz inteligencja i urzędnicy (69,8%) (robotnicy 8,8%, kupcy, biznesmeni, przedsiębiorcy 5%, rolnicy 7,3%). Dominują osoby pracujące zawodowo (56%) oraz emeryci (28,7%) (bezrobotni 1,9%, renciści 3,7%, gospodynie domowe 4,6%, uczniowie i studenci 1,7%). Ze wsi pochodzi 54,8% badanych osób, zaś z miasta powyżej 100 tys. 15,6% (z miasta do 10 tys. 8,8%, z miasta 11-50 tys.: 16% i z miasta 51-100 tys.: 4,8%).

Mając na uwadze newralgiczność sposobu zadawania pytania w kwestii tak drażliwej jak „Radio Maryja” Instytut Statystyki zaproponował grupie aktywnych katolików dwa konkretne pytania: Czy należy Pan(i) do słuchaczy „Radia Maryja”? – z bardzo szczegółowymi możliwościami odpowiedzi do wyboru: tak, słucham go stale – to jest moje radio; tak, słucham go na ogół codziennie; tak, słucham go dwa, trzy razy w tygodniu; słucham go parę razy w miesiącu; nie, nie słucham go wcale. Oraz drugie: Czy zdaniem Pana(i) Radio Maryja wykracza poza sprawy religijne?

Wyniki:

Najmniej, bo 8% badanych deklaruje, że słucha stale Radia Maryja i identyfikuje się z nim. Natomiast 18% słucha go codziennie, 11% dwa/trzy razy w miesiącu i 27% parę razy w miesiącu. Łącznie 66% deklaruje, że słucha Radia Maryja, zaś 33% jest deklaruje odmienną postawę.

Dla osób w wieku 17-25, 26-35 oraz 36-50 lat odsetek tych, którzy słuchają radia przynajmniej „parę razy w miesiącu” wynosi niemal tyle samo i przekracza 50%. Jednocześnie wraz z wzrostem wieku – powyżej 50 roku życia słuchalność Radia Maryja wyraźnie wzrasta, aż do 83.9% dla osób powyżej 61 lat. Co ciekawe słuchalność Radia Maryja wśród aktywnych katolików przedstawia się podobnie dla mężczyzn oraz kobiet. Co zatem z modelem „mocherowego beretu”?

Natomiast słuchalność wyraźnie zależy od wykształcenia. Aż 33% osób z podstawowym i niższym wykształceniem słuchają radia stale i identyfikuje się z nim. Jednak wraz ze wzrostem wykształcenia procent tych „najpełniejszych” słuchaczy wyraźnie spada: 20% z wykształceniem zasadniczym i zawodowym słucha radia stale, 11,9% ze średnim, 8,9% z pomaturalnym i tylko i 3% z wyższym wykształceniem wskazuje na najwyższy poziom identyfikacji z Radiem Maryja.

Nie jest również prawdą, że słuchalność wśród aktywnych katolików jest większa na wsi niż w mieście. Niemal taki sam odsetek (34% i 36% nie słucha Radia Maryja na wsi jak i w wielkim (powyżej 100 tys. mieszkańców) mieście. Słuchalność natomiast zależy w dużym stopniu od sytuacji zawodowej. Wśród osób pracujących zawodowo aż 41% nie słucha wcale, a wśród rencistów tylko 10%.

Czy zdaniem Pana(i) Radia Maryja wykracza poza sprawy religijne?

Jednym z podstawowych zarzutów kierowanych pod adresem kierujących toruńską rozgłośnią jest argument, że jako katolicka rozgłośnia przekracza ona granice ewangelizacji i „uprawia” politykę, identyfikując się zbyt mocno z określoną „opcją” polityczną. Dlatego grupie aktywnych katolików postawiono również pytanie o to, czy ich zdaniem Radio Maryja rzeczywiście wykracza poza sprawy religijne. W możliwych do wyboru odpowiedziach uwzględniono ocenę tego faktu przez respondentów. Ankietowani mieli do wyboru pięć odpowiedzi:

– moim zdaniem nie wykracza,

– owszem, wykracza, i to właśnie bardzo dobrze,

– wykracza i czasem mi to odpowiada, ale czasem nie,

– wykracza i tu ja protestuję: nie powinno się to zdarzać,

– nie wiem, nie słucham.

Nieco mniej osób niż ci, którzy w poprzednim pytaniu odpowiedzieli, że nie słuchają Radia Maryja (28,1%) uznało, że nie są kompetentni do odpowiedzi na to pytanie i zaznaczyli odpowiedź ostatnią (nie wiem, nie słucham).

Wśród pozostałych osób znaczna większość uważa, że Radio Maryja wykracza poza sprawy religijne: aż 61,3%.

Spośród nich tylko co piąty jednoznacznie się z takim profilem radia nie zgadza. Znacznie więcej, bo 43% z nich niejednoznacznie podchodzi do tej sytuacji. Zaś co trzeci uważa takie zaangażowanie radia w sprawy pozareligijne za pozytywne zjawisko.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.