Drukuj Powrót do artykułu

Jak ewangelizować w sieci? Hiszpanie poznali odpowiedź

06 lipca 2018 | 11:11 | vaticannews / mip | Madryt Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. NordWood Themes / Unsplash

Pod hasłem „Misja i sieci” w Burgos 5 lipca zakończył się 71. Hiszpański Tydzień Misjologiczny. Biorą w nim udział przedstawiciele wszystkich diecezji i zgromadzeń misyjnych. „Jesteśmy misjonarzami w erze cyfrowej i trzeba koniecznie poznać jej kody” – powiedział ksiądz Lucio Adrián Ruiz, który otworzył obrady.

Sekretarz watykańskiej Dykasterii ds. Komunikacji zwrócił uwagę na konieczność dobrej formacji, aby nieść piękno Ewangelii do świata cyfrowego. „Niekiedy nie zdajemy sobie sprawy z piękna skarbu, który posiadamy i jak bardzo może on zafascynować tych, którzy go nie znają” – powiedział. Zauważył, że dla Kościoła kwestia komunikacji jest rzeczą podstawową w przekazie wiary. Nie chodzi jednak jedynie o technologie i narzędzia, ale o „stałe przekazywanie tego, co widzieliśmy i usłyszeliśmy” – podkreślił kapłan.

Orędzie Kościoła jest zawsze takie samo, ale zmienia się społeczeństwo. Duch Święty w każdej epoce wzbudza nowe „sposoby komunikacji”. „Świat musi poznać wielkość naszego orędzia, ale niekiedy nie wiemy, jak przekazać je dobrze. To jest prawdziwy problem komunikacji. Jesteśmy misjonarzami w erze cyfrowej. W tej erze niezbędne jest poznanie kodów, języków, rozwoju technologii, aby móc służyć osobie” – uważa sekretarz Dykasterii.

Zaznaczył, że sieci społecznościowe i świat cyfrowy stworzyły nowe formy i struktury myślenia. „Dla kogoś, kto jest przyzwyczajony do Twittera, czterdziestominutowa homilia jest nie do przyjęcia, dlatego Kościół musi nauczyć się komunikować, używając nowych kodów i zmienić formę tworzenia informacji” – stwierdził prelegent.

Ks. Lucio Ruiz zwrócił też uwagę na negatywne strony sieci społecznościowych, jak np. brak skupienia i zdolności do analizy, pozwalająca na wszystko anonimowość czy też samotność. „Sieci zbliżają nas do tego, kto jest daleko, ale oddalają od tego, kto jest blisko” – ubolewał.

W obradach udział biorą specjaliści z dziedziny komunikacji oraz sieci społecznościowych. Komunikacja z punktu widzenia misji, nowe platformy misyjne oraz sieci społecznościowe w duszpasterstwie to niektóre z tematów. Spotkanie w Burgos zorganizowały episkopat Hiszpanii i Papieskie Dzieła Misyjne.

Wersja do druku

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.