Drukuj Powrót do artykułu

Jak promować szlaki pielgrzymkowe? Spotkanie branży turystycznej

16.05.2018 , led / mip, Kraków Ⓒ ℗

Sample Fot. Pixabay

O promocji szlaku pielgrzymkowego wiodącego po polskich i słowackich miejscach kultu Maryjnego rozmawiali 15 maja przedstawiciele branży turystycznej, podczas warsztatów zorganizowanych przez Instytut Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II w Krakowie.

Instytut Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II w Krakowie jest jednym z partnerów projektu „Szlak Maryjny – Światło ze Wschodu”, realizowanego w ramach programu Interreg Polska-Słowacja. Celem tego przedsięwzięcia jest stworzenie oraz promocja szlaku pielgrzymkowego wiodącego po polskich i słowackich miejscach kultu Maryjnego.

Warsztaty z udziałem przedstawicieli branży turystycznej odbyły się pod hasłem: „Szlak Maryjny jako jeden z czynników rozwoju ruchu pielgrzymkowego i turystycznego na obszarze południowej Polski i Słowacji”. W trakcie spotkania uczestnicy rozmawiali m.in. na temat idei wytyczania i funkcjonowania szlaków w kontekście zmian społeczno-kulturowych oraz o tym, jak rozwijać miejsca kultu religijnego.

Zdaniem dr. hab. Elżbiety Bilskiej-Wodeckiej z Zespołu Geografii Religii w Instytucie Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, o powstaniu szlaków decydują przede wszystkim czynniki społeczne, a dużą rolę odgrywa element tożsamości lokalnej. Ogromne znaczenie mają także czynniki ekonomiczne, dotyczące promocji danego regionu.

W jej ocenie, ważne jest, aby oprócz przeżyć duchowych, turysta mógł skorzystać z oferty gastronomicznej i hotelowej, a także wziąć udział w cyklicznych wydarzeniach odbywających się w rejonie szlaków i poznać okoliczne zabytki. – W promocji szlaków pielgrzymkowych bardzo ważny jest element współpracy instytucji zarządzającej szlakiem z lokalnym samorządem i stowarzyszeniami, które pracują na terenach i w miejscowościach, w których znajdują się punkty szlaku. Istotne jest, aby udało się zorganizować jakieś imprezy towarzyszące, które będą tych pielgrzymów i turystów przyciągać – mówiła dr hab. Elżbieta Bilska-Wodecka.

Jak dodała, obserwujemy obecnie proces sekularyzacji, a wiele osób, które odwiedza miejsca sakralne, deklaruje się jako osoby niewierzące, które przyjechały po to, aby je zobaczyć. – Jeżeli mamy w przypadku Szlaku Maryjnego piękny kościół, mamy dziedzictwo historyczne, a do tego będzie jakieś wydarzenie kulturalne typu wieczory organowe, czy muzyczne, to jest szansa, że to miejsce zostanie odwiedzone też przez osoby, które niekoniecznie są wierzące, a będą chciały jeszcze tam wrócić – wyjaśniała. Według niej, funkcjonowanie szlaków i ich obecność w świadomości turystów zależy w dużej mierze od prężności wspólnot lokalnych, społeczników i pasjonatów historii w danym regionie.

Zdaniem dr hab. Izabeli Sołjan, kierowniczki Zespołu Geografii Religii w Instytucie Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ, nowy Szlak Maryjny, który został wytyczony ma aktywować region na pograniczu polsko-słowackim. Jego zasięg obejmuje kilkadziesiąt sanktuariów, wśród których są sanktuaria greckokatolickie i rzymskokatolickie. W jej ocenie, szlak ten ma potencjał religijny i w jego budowie warto wykorzystać uwarunkowania historycznie.

Z kolei dr Barbara Munk z Instytutu Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II podkreśliła, że turystyka pielgrzymkowa odradza się na nowo, a na południu Polski i na Słowacji kult Matki Boskiej jest bardzo widoczny – Dla wielu osób odwiedzanie miejsc świętych wiąże się z doznaniem przeżyć duchowych. Istotne jest także upowszechnianie wiedzy o miejscach pielgrzymkowych oraz prezentowanie walorów historyczno-przyrodniczo-kulturowych danego regionu, aby odwiedzający mogli w pełni korzystać z tego bogactwa – powiedziała.

W ramach projektu realizowanego przez Instytut powstał już m.in. portal www.szlak.maryjny.pl, który zawiera panoramy wirtualne, przedstawiające wybrane miejsca kultu maryjnego na terenie województwa podkarpackiego, małopolskiego oraz kraju preszowskiego na Słowacji.

Wersja do druku
Portal eKAI prezentuje część tekstów publikowanych w płatnym serwisie agencyjnym Katolickiej Agencji Informacyjnej.
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.