Jak sobie radzi ksiądz w szkole?
21 czerwca 2002 | 13:32 | bł //ad Ⓒ Ⓟ
Problemy związane z katechezą i z obecnością księdza-katechety w szkole podejmuje najnowszy, szesnasty numer (lato 2002) kwartalnika formacyjnego dla księży „Pastores”.
– Katecheta w szkole nie jest pozostawiony sam sobie. Działa z mandatu Kościoła i we współpracy z nim. Dlatego musi zmierzyć się z konkretnym wyzwaniem, jakim jest uzyskanie pomocy dla swojej misji ze strony nauczycieli i rodziców – podkreśla bp Kazimierz Nycz w tekście „*Kościół w szkole czy szkoła w Kościele?*”.
W artykule otwierającym numer ks. Józef Naumowicz pisze o procesie wychowania według dziełka „Pedagog” Klemensa Aleksandryjskiego. Wpatrywanie się w Chrystusa – prawdziwego pedagoga, który „nie tylko poucza, ale też uzdrawia, pomaga, dodaje siły”, pozwala spojrzeć z należytym dystansem na własną rolę w tym ogromnym procesie wychowania – uzdrawiania – zbawienia, jakie wobec ludzkości przeprowadza sam Bóg – pisze ks. Naumowicz.
O potrzebie refleksji nad *nowymi sposobami komunikacji*, o twórczych sposobach konstruowania katechezy oraz możliwościach i ograniczeniach programu autorskiego piszą Stanisław Kulpaczyński SDB, Zbigniew Barciński oraz ks. Piotr Tomasik.
Doświadczenie porażek czy nawet załamań w pracy katechetycznej czy wychowawczej może okazać się szansą podarowaną przez Boga. Dla wszystkich „udręczonych pracą z ludźmi i dla ludzi” formułuje kilka rad psycholog Agata Rusak. *O wypaleniu*, a także o poczuciu odrzucenia, kłopotach w relacjach, przepracowaniu, stresach, słowem: o kondycji psychicznej katechety pisze w numerze Mateusz R. Hinc OFMCap.
Spośród rozmów opublikowanych w numerze zwraca uwagę wywiad z Kazimierzem Misiaszkiem SDB, współautorem „Dyrektorium katechetycznego Kościoła katolickiego w Polsce”. Przyznaje on, że „nie wystarczy nawoływać dorosłych, żeby żyli po chrześcijańsku”. Aby jednak zaproponować im integralną formację na należytym poziomie, należałoby wpierw dokładnie poznać ich świat, ich potrzeby. Z kolei o wychowaniu dzieci w domu i w szkole dialogują psycholog Ewa Kosińska i Józef Augustyn SJ. Nowym zadaniem księdza-katechety jest według nich umiejętne rozeznanie sytuacji emocjonalnej dziecka, jego oczekiwań, tak aby umiejętnie włączyć się w dzieło jego wychowania.
Numer przynosi konkretne pomoce służące kapłańskiemu życiu modlitwy: tekst s. Janiny I. Adamskiej OCD o św. Edycie Stein, modlitewną refleksję o Kościele autorstwa o. Pierre-Marie Delfieux, a także homilię kard. Rogera Etchegaraya poświęconą Magnificat. Szczególnej wagi w kontekście numeru poświęconego posłudze księdza jako nauczyciela nabiera rozważanie bp. Zbigniewa Kiernikowskiego „W szkole Jezusa”, oparte na Łukaszowej perykopie o Marii i Marcie. Otrzymanie „najlepszej cząstki” i uczynienie jej ośrodkiem wszystkich swoich myśli, słów, odniesień umożliwi wychodzenie do świata „w posłuszeństwie słowu Pana, bez przypisywania sobie jakichkolwiek zasług, bez zainteresowania czy fascynacji sobą, własnymi problemami czy sukcesami” – konkluduje autor.
W kwartalniku podkreśla się *konieczność systematycznej formacji osób dorosłych*. Ks. Mirosław Cholewa analizuje dokument „Katecheza dorosłych we wspólnocie chrześcijańskiej”, opublikowany przez Międzynarodową Radę ds. Katechezy. Również ten segment katechezy – jak czytamy – domaga się „większej wrażliwości, otwarcia, serdecznego dialogu ze strony duchowieństwa i instytucji kościelnych”.
Numer przynosi również ciekawe świadectwa samych katechetów i osób stykających się codziennie z księżmi w szkole.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.