Drukuj Powrót do artykułu

Jan Paweł II przypomina o moralności mediów

24 stycznia 2004 | 16:59 | mp //mr Ⓒ Ⓟ

Wszelki przekaz medialny ma swój wymiar moralny – przypomina papież Jan Paweł II w opublikowanym właśnie orędziu na 38. Dzień Środków Przekazu. W tym roku Dzień ten obchodzony jest pod hasłem: “Środki przekazu a rodzina: ryzyko i bogactwo”.

Ojciec Święty zwraca uwagę w opublikowanym dziś Orędziu na wyzwania, zagrożenia, a zarazem bogactwo i szanse, jakie stanowią środki masowego przekazu dla dzisiejszej rodziny. Przypomina, że wszelki przekaz medialny ma wymiar moralny, dlatego zwłaszcza ludzie odpowiedzialni za media oraz rodziny i wychowawcy muszą korzystać z tych środków w sposób szczególnie roztropny i mądry.
Jan Paweł II zwraca uwagę na pozytywne znaczenie rozwoju środków przekazu dla współczesnej rodziny, dzięki czemu – jak pisze – wiele rodzin ma w swych mieszkaniach dostęp do ogromnych i różnorodnych zasobów środków społecznego przekazu i bogatej informacji o otaczającym świecie.
“Jednakże – przypomina Ojciec Święty – te same środki przekazu są w stanie wyrządzać rodzinom wielkie szkody, przedstawiając im niewłaściwą czy wręcz wypaczoną wizję życia, rodziny, religii i moralności”.
Papież przypomina zatem, że w związku z dynamicznym rozwojem współczesnych środków przekazu – rodziny stają dzisiaj w obliczu nowych wyzwań, rodzących się ze zróżnicowanego i często pełnego sprzeczności przekazu dostarczanego przez media.
Dalej w swym orędziu przypomina – zarówno *pracownikom* środków społecznego przekazu, jak i tym, do których się one zwracają – iż wszelki przekaz ma swój wymiar moralny. “Dlatego mądrość i roztropność w korzystaniu z mediów są szczególnie wymagane od ludzi odpowiedzialnych za tę dziedzinę, rodziców i wychowawców, gdyż ich decyzje mają ogromny wpływ na dzieci i młodzież, za które są odpowiedzialni i które w ostatecznym rozrachunku są przyszłością społeczeństwa” – stwierdza.
Jan Paweł II wykazuje, że masowe środki przekazu z jednej strony ukazują życie rodzinne w sposób wrażliwy, realistyczny, ale i tolerancyjny, który hołduje takim cnotom, jak miłość, wierność i przebaczenie, z drugiej natomiast nazbyt często przedstawiają one rodzinę i życie rodzinne w sposób niewłaściwy.
“Niewierność, stosunki pozamałżeńskie oraz brak moralnej i duchowej wizji umowy małżeńskiej ukazywane są w sposób bezkrytyczny, a czasem też lansuje się jednocześnie rozwód, antykoncepcję, aborcję i homoseksualizm. Takie programy, promujące sprawy wrogie małżeństwu i rodzinie, szkodzą dobru wspólnemu społeczeństwa” – stwierdza dobitnie Jan Paweł II.
Tak więc zdaniem papieża: “Świadoma refleksja nad etycznym wymiarem środków społecznego przekazu winna prowadzić do inicjatyw praktycznych, zmierzających do wyeliminowania zagrożeń dla pomyślności rodziny ze strony mediów oraz zagwarantować, aby te potężne narzędzia przekazu pozostały rzeczywistym źródłem wzbogacenia”.
Jan Paweł II dodaje, że szczególna odpowiedzialność w tym względzie spoczywa na samych pracownikach mediów, a także na władzach publicznych i rodzicach.
Ojciec Święty podkreśla, że również *władze publiczne* mają ważny obowiązek wspierania małżeństwa i rodziny dla dobra samego społeczeństwa. “Wielu wszelako godzi się działać na podstawie wątpliwej jakości argumentach wolnomyślicielskich, wysuwanych przez grupy popierające praktyki, które przyczyniają się do groźnego zjawiska kryzysu rodziny i osłabienia samego pojęcia rodziny. Konieczne jest, aby – nie uciekając się do cenzury – władze wprowadziły politykę i procedury regulacji dla zagwarantowania, że środki społecznego przekazu nie będą działać na szkodę rodziny. W prowadzeniu takiej polityki powinni uczestniczyć przedstawiciele rodzin” – postuluje papież.
Istotny fragment papieskiego orędzia kierowany jest *wprost do rodzin*. Jan Paweł II przypomina, że “rodzice jako pierwsi i najważniejsi wychowawcy swych dzieci, jako pierwsi też winni wyjaśniać im, czym są środki przekazu”.
Rodzice także – jego zdaniem – są powołani do kształcenia w swych dzieciach “umiarkowanego, krytycznego, czujnego i ostrożnego posługiwania się środkami przekazu.”
Jan Paweł II przypomina rodzicom, że to oni muszą wprowadzić jasne i konsekwentnie przestrzegane reguły w korzystaniu w domu ze środków przekazu. Zdaniem papieża oznacza to: “zaplanowanie i zaprogramowanie posługiwanie się nimi, surowe ograniczenie czasu, jaki dzieci im poświęcają i uczynienie z rozrywki wspólnego przeżycia, zakaz używania niektórych środków przekazu i okresowe wyłączanie ich wszystkich, aby znaleźć miejsce na inne zajęcia rodzinne”.
“Przede wszystkim zaś rodzice muszą dać dzieciom dobry przykład, korzystając ze środków przekazu *w sposób przemyślany i wybiórczy*. Mogą uznać za stosowne przyłączenie się do innych rodzin, aby wspólnie badać i omawiać problemy i możliwości, jakie daje korzystanie ze środków społecznego przekazu. Rodziny muszą jasno mówić producentom, twórcom reklam i władzom publicznym, co im się podoba, a czego sobie nie życzą” – konstatuje Jan Paweł II.
Na zakończenie swego orędzia Jan Paweł II apeluje: “Oby wszyscy pracujący w świecie środków społecznego przekazu zrozumieli, że są rzeczywiście strażnikami i zarządcami ogromnej władzy duchowej, która jest częścią dziedzictwa ludzkości i ma na celu wzbogacenie całej społeczności ludzkiej”.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.