Drukuj Powrót do artykułu

Jasna Góra: pielgrzymka znakiem jedności środowiska muzyków kościelnych

09 listopada 2019 | 19:40 | mir/Radio Jasna Góra | Jasna Góra Ⓒ Ⓟ

10. Ogólnopolska Pielgrzymka Muzyków Kościelnych zgromadziła na Jasnej Górze dyrygentów, organistów, chórzystów, członków scholii liturgicznych i zespołów wokalno-instrumentalnych, kantorów, a także duszpasterzy. Spotkanie odbyło się pod hasłem „W mocy Bożego Ducha” i miało charakter duchowy, formacyjny i edukacyjny.

Mszy św. przewodniczył bp Piotr Greger. Przewodniczący Podkomisji ds. Muzyki Kościelnej KEP mówił o tym, że Bogu i człowiekowi dobrze jest być razem, przypominając o znaczeniu Eucharystii.

Na zakończenie Mszy św. bp Piotr Greger wypowiedział słowa Aktu Zawierzenia Muzyków Kościelnych w Polsce Matce Najświętszej.

Spotkanie muzyków kościelnych to także okazja do refleksji nad jakością muzyki w liturgii kościelnej. Ks. dr Wiesław Hudek, Prezydent Polskiej Federacji Pueri Cantores, zwrócił uwagę, że liturgia nie jest miejscem na schlebianie gustom muzycznym wiernych czy duszpasterski pragmatyzm. – To nie liturgia jest kształtowana przez człowieka, ale to człowiek jest kształtowany w szkole liturgii, muzyki liturgicznej. To to nas stymuluje do rozwoju – mówił ks. Hudek. Obserwując w wielu miejscach, także arch. katowickiej, gdzie jest też duszpasterzem organistów i środowisk twórczych, zainteresowanie chorałem gregoriańskim, wyraził nadzieję na powrót do źródeł, do tradycji na większą skalę.

Także o. Nikodem Kilnar, Krajowy Duszpasterz Muzyków Kościelnych z ramienia Konferencji Episkopatu Polski zwrócił uwagę, że muzyka nie jest dodatkiem do liturgii, ale jest jej integralną częścią, stąd powinna mieścić się w ściśle określonych kanonach, bez przenikania z zewnątrz popularnych trendów z szeroko pojętej muzyki chrześcijańskiej.

Po Mszy św. w bazylice zabrzmiał koncert dziękczynny w wykonaniu muzyków arch. katowickiej.

Spotkania muzyków kościelnych na Jasnej Górze odbywały się wielokrotnie, jednak nie były one systematyczne. Wielkim staraniem organizatorów, w tym Krajowego Duszpasterza Muzyków Kościelnych, jest wytworzenie tradycji pielgrzymek, które integrowałyby środowisko muzyczne z całej Polski.

Od tego roku pielgrzymka odbywać się będzie zawsze w drugą sobotę listopada, tuż przed wspomnieniem św. Cecylii, patronki muzyki kościelnej. Wyjątkiem od tej reguły będą jedynie lata, w których w drugą sobotę listopada wypadać będzie Święto Niepodległości.

Organizatorem pielgrzymki był o. Nikodem Kilnar, paulin, Krajowy Duszpasterz Muzyków Kościelnych przy Konferencji Episkopatu Polski.

„Jasna Góra jest szczególnym miejscem, gdzie muzyka była zawsze dowartościowana” – podkreśla o. Kilnar.

Klasztor na Jasnej Górze przez wieki był jednym z najważniejszych ośrodków muzycznych w Polsce i centrum kultury muzycznej Zakonu Paulinów. Był też znaczącym ośrodkiem kompozytorskiej twórczości muzycznej. Tu działała od końca XVI do początków XX stulecia wokalno-instrumentalna kapela, będąca przedmiotem nieustannej troski władz zakonnych. W skład kapeli jasnogórskiej wchodzili zarówno zakonnicy, jak i muzycy świeccy. Pod koniec XVIII stulecia w chórze pojawiły się nawet kobiety (sopranistki), co na owe czasy było ewenementem.

Pierwszy koncert reaktywowanej Kapeli Jasnogórskiej odbył się w bazylice jasnogórskiej 15 stycznia 2000 r. w ramach obchodów Roku Jubileuszowego. Koncert prowadził Jan T. Adamus a muzycy przedstawili na kopiach instrumentów dawnych utwory Marcina J. Żebrowskiego. Od tego czasu w szereg koncertów prezentujących jasnogórską muzykę dawną włączyło się niemal całe środowisko polskich wykonawców muzyki dawnej, jak też wiele ośrodków naukowych z Polski i Europy.

O. Kilnar wskazał na znaczenie jasnogórskiego archiwum, które przechowuje ponad 3 tys. kompozycji sakralnych, które są sukcesywnie odkrywane, przepisywane i nagrywane. Ukazało się już ponad 60 płyt z serii Jasnogórska Muzyka Dawna – Musica Claromontana.

Szczególna wartość jasnogórskiej kolekcji muzykaliów polega przede wszystkim na tym, iż zawiera ona dzieła nie tylko twórców miejscowych, ale i wielu innych kompozytorów polskich, a także obcych, i to tej miary co Carl Ditters von Dittersdorff – ponad 40 manuskryptów, Joseph Haydn – prawie 30 rękopiśmiennych kopii symfonii, mszy i innych dzieł religijnych, w tym oratorium Stworzenie świata, Wolfgang Amadeus Mozart – także ponad 20 kopii, na czele ze słynnym Requiem, czy Ludwig van Beethoven – dwa odpisy oratorium Chrystus na Górze Oliwnej z polskim, nie spotykanym poza Jasną Górą, tłumaczeniem tekstu.

Jasna Góra to także i obecnie ośrodek kształcący muzyków. Decyzją ministra kultury 15 lutego 2011 r. została powołana do istnienia Jasnogórska Publiczna Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I stopnia. W ramach codziennych zajęć w szkole dzieci uczęszczają na zajęcia ogólnokształcące oraz uczą się gry na instrumentach (fortepian, skrzypce, flet poprzeczny, gitara, wiolonczela).

Dzieci uczęszczają również na zajęcia umuzykalniające (rytmika, kształcenie słuchu, chór, taniec, solfeż). Uczniowie uczestniczą również w koncertach szkolnych, oprawie muzycznej szkolnych Mszy Św. na Jasnej Górze, a także mają możliwość wstąpienia do Jasnogórskiego Chóru Chłopięco-Meskiego “Pueri Claromontani”. Jasnogórska Szkoła Muzyczna jest szkołą publiczną.

Wersja do druku

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.