Drukuj Powrót do artykułu

Jerozolima: biskupi Zachodu o dialogu chrześcijańsko-żydowsko-muzułmańskim

11 stycznia 2011 | 12:26 | st (KAI/SIR) / ms Ⓒ Ⓟ

Dialog chrześcijan z wyznawcami judaizmu oraz islamu to główny temat trzeciego dnia spotkania Koordynacji Konferencji Biskupich na rzecz Kościoła Ziemi Świętej i Zgromadzenia Biskupów Katolickich Ziemi Świętej z udziałem episkopatów Europy, Stanów Zjednoczonych i Kanady.

O wyzwaniach dialogu z islamem mówił emerytowany patriarcha łaciński Jerozolimy, abp Michel Sabbah, a o dialogu z judaizmem wikariusz patriarszy dla katolików języka hebrajskiego, ks. David Neuhaus SI.

Abp Sabbah zaznaczył, że powołaniem każdego chrześcijanina mieszkającego w Ziemi Świętej jest lojalne budowanie swojej ojczyzny a jego obecność stanowi przesłanie zarówno dla muzułmanów jak i dla żydów. „Jeśli dochodzi do męczeństwa, jak miało to miejsce w Iraku czy Aleksandrii chrześcijanin daje swe życie za swego mordercę” – zaznaczył. Podkreślił, że na Terytoriach Palestyńskich dochodzi do islamizacji społecznej, zjawiska, które jest odpowiedzią na politykę Izraela. „Integryści sądzą, że jedynie islam może położyć kres aktualnym problemom i zamieszaniu. Nie ogranicza to jednak dobrego współżycia chrześcijan i muzułmanów oraz doskonałych relacji z Władzami Administracji Palestyńskiej” – stwierdził abp Sabbah.

Natomiast wikariusz patriarszy dla katolików języka hebrajskiego, ks. David Neuhaus SI zaznaczył, że dialog katolicko-żydowski w Ziemi Świętej prowadzony jest w perspektywie mniejszości chrześcijańskiej, która walczy o znalezienie swego miejsca w państwie określającym się jako judaistyczne. Wymaga on respektowania równości obywateli, poszanowania chrześcijaństwa i wzajemnej znajomości. „Kościół w Ziemi Świętej walczy o przeżycie, o sprawiedliwość i pokój, bez których nigdy nie będzie poważnego dialogu” – stwierdził jezuita. Podkreślił znaczenie głosu tamtejszych chrześcijan, żyjących w społeczeństwie żydowskim w dialogu ogólnoświatowym obydwu religii.

Zauważył, że często wpływają nań czynniki polityczne, gdyż państwa chcą kontrolować dialog, aby przekształcić go w usprawiedliwienie swoich wyborów. „Rzeczywisty dialog wymaga dostrzeżenia głosu chrześcijan pochodzenia żydowskiego, którzy nie upatrują w nim interesów politycznych, gospodarczych czy też wojskowych. Mogą swobodnie się wypowiadać, a owa wolność umożliwia nam mówienie prawdy, stanowiącej ważną siłę w dialogu zarówno z żydami jak i muzułmanami” – stwierdził duchowy opiekun katolików języka hebrajskiego.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.