Drukuj Powrót do artykułu

Jubileusz 25-lecia KAI rozpoczęty 

14.03.2018 , mp, Warszawa Ⓒ ℗

Sample KAI

Jednym z punktów pierwszego dnia obrad Konferencji Episkopatu był jubileusz Katolickiej Agencji Informacyjnej, która – założona 1 grudnia 1993 – w tym roku obchodzi swe 25-lecie. Dzisiejsze wyzwania i plany rozwoju Agencji zaprezentował biskupom prezes KAI, Marcin Przeciszewski.

Przeciszewski podziękował całemu Episkopatowi, jej przewodniczącemu i członkom Rady Programowej KAI, na której czele stoi abp Stanisław Budzik za olbrzymie zaufanie, które „dodaje skrzydeł” i umożliwia zespołowi agencji wykonywanie tej odpowiedzialnej pracy od 25 lat.

W swoim wystąpieniu zwrócił uwagę, że Katolicka Agencja Informacyjna jest dużym sukcesem medialnym. Podkreślił, że Kościołowi w Polsce udało się stworzyć jedną z najbardziej dynamicznych i najlepszych katolickich agencji na świecie. Jest ona trzecią co wielkości i znaczenia kościelną agencją informacyjną w Europie – jedyną w naszym regionie. Zaznaczył, że udało się to zrobić przy zaangażowaniu nieporównywalnie mniejszych środków finansowych.

Prezes KAI wskazał, że instytucja ta jest przede wszystkim agencją misyjną, gdyż we współczesnym świecie misja Kościoła musi być bardzo intensywnie realizowana również na polu mediów. Media są bowiem tą siłą, która silnie kształtuje świadomość dzisiejszego człowieka. Dlatego Kościół musi dziś zrobić wszystko, aby jego orędzie było przekazywane także przez media.

Przeciszewski podkreślił również, że KAI jest głównym źródłem informacji dla polskich mediów o Kościele w Polsce i na świecie. „Dzięki naszej – powiedziałbym, nawet gigantycznej – pracy, wszystkie główne polskie media, katolickie jak i świeckie: prasa, rozgłośnie radiowe, telewizje, tygodniki i portale otrzymują codzienne materiały o Kościele w Polsce. W tym o życiu poszczególnych polskich diecezji, Stolicy Apostolskiej i działalności Ojca Świętego oraz o Kościele na całym świecie” – mówił prezes KAI. Poinformował, że każdego dnia Agencja publikuje ok. 40 materiałów. W sumie, w ciągu 25 lat – już 316 tys. Wszystkie dostępne są w elektronicznym archiwum agencji.

Marcin Przeciszewski zwrócił uwagę, że szczególnym atutem KAI jest fakt, że „agencja stara się mówić po prostu głosem Kościoła, a nie jest związana z takim czy innym partykularnym nurtem w Kościele, a z jej materiałów korzystają bardzo różnorodne media, zarówno kościelne jak i świeckie”.

Szef KAI wyjaśnił, że na dorobek agencji składają się nie tylko bieżące newsy ale wywiady z postaciami Kościoła i ekspertami różnych dziedzin z kraju i świata, cenne analizy, ukazujące różne obszary działalności bądź nauczanie Kościoła. W polu widzenia KAI jest też szereg dziedzin życia społecznego: rodzina, oświata, nauka, kultura i polityka rozumiana jako troska o dobro wspólne.

Zdaniem Przeciszewskiego rolę KAI można zdefiniować najlepiej jako „pomost między Kościołem a światem mediów”. Agencja spełnia istotną rolę edukacyjną wobec środowiska dziennikarskiego. Organizuje konferencje prasowe, promocje katolickiej książki, objazdy tematyczne.

Ponadto – podkreślił prezes Agencji – KAI od lat jest organizatorem obsługi medialnej najważniejszych wydarzeń religijnych. Zorganizowała obsługę prasową wizyt Ojca Świętego: Jana Pawła II, Benedykta XVI i Franciszka.

Największym wyzwaniem dla KAI były Światowe Dni Młodzieży Kraków 2016. Do obsługi tego wydarzenia KAI akredytowała rekordową w historii Polski liczbę dziennikarzy i fotoreporterów – 5 tys. 610 z 82 krajów – przypomniał Marcin Przeciszewski.

Wersja do druku

Przeczytaj także

05 marca 2018 07:03

Pięć lat Franciszka

Portal eKAI prezentuje część tekstów publikowanych w płatnym serwisie agencyjnym Katolickiej Agencji Informacyjnej.
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.