Drukuj Powrót do artykułu

Karnawałowy pochód w Kolonii nawiąże do wykorzystywania seksualnego w Kościele

10 lutego 2024 | 04:00 | ipa | Kolonia Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. Lucas Carl / Unsplash

Polityka budżetowa, Alternatywa dla Niemiec, wojna w Ukrainie i nadużycia seksualne w archidiecezji kolońskiej wśród tematów najsłynniejszego pochodu w Kolonii. W zapustny poniedziałek (Rosenmontag) 12 lutego przez wiele miast w Niemczech przejdą parady karnawałowe.

„Fasching”, „Fastnacht” albo „Karneval” – tak określa się karnawał w różnych niemieckich regionach. Szczególnie hucznie obchodzi się go w Nadrenii i katolickich landach, m. in. Bawarii. Zgodnie z tradycją karnawał rozpoczyna się co roku 11 listopada o godz. 11.11 – ze względu na „zabawny” ciąg cyfr i kończy we wtorek poprzedzający Środę Popielcową.

W dniach od „tłustego czwartku” do zapustnego poniedziałku (tzw. Rosenmontag) w wielu miejscowościach Niemiec organizowane są pochody karnawałowe. Do najbardziej znanych z nich zaliczana jest karnawałowa parada w Kolonii, która nawiązuje w nierzadko kontrowersyjny sposób do politycznych tematów. Tegoroczny pochód dotyczy polityki imigracyjnej, „dziury budżetowej”, klimatu, skrajnie prawicowej partii Alternatywy dla Niemiec, wojny w Ukrainie i skandali z nadużyciami seksualnymi w archidiecezji Kolonii.

Portal katolickiej rozgłośni „Domradio” przekazał, że satyryczne pojazdy będące nieodłączną częścią kolońskiego karnawału zaprezentują polityków koalicyjnego rządu federalnego – kanclerza Olafa Scholza (SPD) jako leniwca, ministra finansów Christiana Lindnera (FDP) jako „skąpą świnię”, a minister spraw zagranicznych Annalenę Baerbock (Zieloni) jako „słonia wśród odłamków porcelany”. W taki sposób uczestnicy karnawału chcą zwrócić uwagę na problem „dziury budżetowej” i walki o oszczędności.

Dlatego ministra Lindnera porównano do tytułowego „Skąpca” Moliera, który pod postacią świni pilnuje hamulca zadłużenia, podczas gdy leniwiec z twarzą kanclerza Scholza relaksuje się na drzewie. Z kolei szefowa MSZ Baerbock tańczy na porcelanowych gruzach jako słoń, co symbolizuje „politykę zagraniczną opartą na wartościach”, która stała się w ostatnim czasie przedmiotem krytyki minister.

Z kolei na innym wozie persyflażu (tzw. Persiflagewagen) pojawi się podobizna prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego, który zadaje sobie pytanie podobne do słów Hamleta: „to be or NATO be”. Na innym satyrycznym pojeździe prezydent Rosji Władimir Putin sprzymierzy się z Chinami i Iranem przeciwko reszcie świata, trzymając w ręku pocisk nuklearny.

Inny motyw ukaże Alternatywę dla Niemiec wśród kilku ramion uniesionych w hitlerowskim pozdrowieniu, a jedno z nich ozdobiono opaską z symbolem partii. Problem nadużyć seksualnych wśród duchownych w archidiecezji kolońskiej uosabia kard. Rainer Maria Woelki z zasłoniętymi oczami. Wśród pozostałych tematów znajdą się protesty rolników, problemy w sektorze edukacji i globalne ocieplenie.

Tegoroczna parada w Kolonii nawiązuje do znanych sztuk teatralnych. Szacuje się, że setki tysięcy uczestników wezmą udział w poniedziałkowej paradzie. Rozpocznie się ona o godz. 10.00 i przejdzie z Chlodwigplatz przez centrum miasta do Mohrenstrasse.

Podczas ceremonii poświęcenia wozów persyflażu dziekan miasta Kolonii ks. Robert Kleine i protestancki pastor Otmar Baumberger podkreślili, że karnawał powinien przynieść światu radość i światło.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.