Drukuj Powrót do artykułu

Kongres „Pax Romana”: Globalizacja odpowiedzialności

18 września 2003 | 15:22 | Piotr M. A. Cywiński //mr Ⓒ Ⓟ

6 września zakończył swe obrady w Luksemburgu europejski kongres Międzynarodowego Ruchu Intelektualistów Katolickich „Pax Romana”. W tym roku tematem obrad była przyszłość Europy, jako projektu zjednoczenia.

Jednym z głównych referatów była wypowiedź szefa polskiego Ruchu Europejskiego, sen. Andrzeja Wielowieyskiego.
Zebrani rozważali zapisy projektu traktatu konstytucyjnego, nie tylko w głośnych aspektach dotyczących preambuły, ale i zawartości merytorycznej – oceniając krytycznie brak niektórych rozwiązań np. bardziej bezpośredniej demokracji, czy braku zapisów dotyczących niektórych praw wspólnotowych, żałując również faktu, że kultura i edukacja nie zostały potraktowane w sposób bardziej fundamentalny.
Debaty dotyczyły także działania Kościoła w świecie zsekularyzowanym. Opinie dzieliły się na temat aktualnego poziomu dostosowania struktur kościelnych do dzisiejszej obecności w świecie. Podkreślano obywatelską rolę katolickich organizacji pozarządowych w tworzeniu europejskiego społeczeństwa obywatelskiego. W tej perspektywie jako jeden z wartościowszych przykładów wysuwano działalność polskiego „Forum Świętego Wojciecha” i organizowanego przezeń Zjazdu Gnieźnieńskiego.
W panelu ekumenicznym i międzyreligijnym uczestniczyli wysocy przedstawiciele wyznań katolickiego, prawosławnego, protestanckiego oraz religii żydowskiej i Islamu. Zebrani zgodnie ocenili, że nadszedł czas promowania wspólnych wartości, oraz dialogu z organizacjami niewierzących, gdyż stawką tego dialogu jest przyszłość człowieka i cywilizacji.
*PAX Romana* zrzesza kilkadziesiąt organizacji pracowników uniwersyteckich, inteligentów oraz pracowników umysłowych z całego świata. Z Polski, w pracach Pax Romana uczestniczy warszawski Klub Inteligencji Katolickiej, zasiadając także w jego władzach światowych. Podczas spotkania luksemburskiego zapadła na szczeblu międzynarodowym decyzja, że za rok – w lipcu 2004 – KIK warszawski będzie gościł po raz pierwszy w Polsce – statutową konferencję światową Pax Romana, której część merytoryczna poświęcona będzie odpowiedzialność chrześcijańskiej w dzisiejszym świecie.
*Europejska Deklaracja Luksemburska* przyjęta przez uczestników kongresu „Pax Romana”
Nasze pokolenia są naznaczone świadomością europejskiej jedności. Po jednym z najciemniejszych wieków naszej historii, po konfliktach i faszyzmach, po nocy i mgle nazistowskiej eksterminacji oraz po pladze komunizmu – nasz kontynent może wreszcie ujrzeć wspólną przyszłość, w demokratycznej perspektywie wolności, równości, państwa prawa i poszanowania praw człowieka. XX wiek zrodził również wielkie nadzieje. Był to czas zakorzenienia demokracji, nieporównywalnego rozwoju ekonomicznego, pierwszych dorobków ekumenizmu, wypracowania myśli Ojców Założycieli wspólnej Europy oraz odnowy duszpasterskiej i religijnej rozpoczętej przez II Sobór Watykański.
Nasza zraniona pamięć i świadomość historii wołają o konieczność kultury, edukacji i organizacji politycznej, w których życie i godność ludzka będą zagwarantowane jako fundamentalne i nienaruszalne.
Trzeba nam dziś – wobec nowej wspólnoty przerastającej stary podział żelaznej kurtyny – wczytać się na nowo w projekty Ojców Założycieli. Ich wizja Europy ma jedną zasadę: wolność, jedną metodę: solidarność i jeden cel: pokój.
Europa – nasza przestrzeń realizacji intelektualnej, duchowej, społecznej i kulturalnej – musi odnaleźć swój głęboki sens, który zakorzeniony jest w afirmacji godności ludzkiej. Uznanie tejże godności, poszanowanie wolności indywidualnych oraz związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy nienaruszalnością wolności fundamentalnych a rozwojem społecznym są najbardziej europejskimi z dorobków. Rodziły się one w myśli europejskiej, a więc u starożytnych filozofów, u Ojców Kościoła, w tradycji religijnej judeochrześcijańskiej, u wielkich mistrzów uniwersyteckich średniowiecza i renesansu, w wizjach humanistycznych oraz myśli nowożytnej i współczesnej.
Jedność Europy nie może rozkwitnąć inaczej niż we wzajemnym uznaniu różnorodności kulturowych, religijnych i filozoficznych, które stanowiły o sile doświadczenia europejskiego. Uznanie to musi jednak być poddane imperatywowi nie tylko praw, ale i obowiązków oraz odpowiedzialności, które niosą każda osoba i każda zbiorowość ludzka.
Europa kulturowa i intelektualna musi odnaleźć transcendentny sens wolności. Musi ona rozpoznać w każdych badaniach naukowych i twórczych działaniach artystycznych etyczną celowość rozwoju ludzi i społeczeństw. Wczytanie się w prace Konwentu prowadzi nas do wniosku o daleko bardziej fundamentalne umiejscowienie kwestii kultury, edukacji i formacji. Są one dzisiaj najbardziej stabilnymi fundamentami zarówno dla jedności jak i rozwoju Europy.
Europa religijna przeżywa pilną potrzebę braterskiego porozumienia wynikającego z podstawowego dialogu antropocentrycznego pomiędzy wielkimi systemami religijnymi. Chrześcijaństwo – nierozłączne od doświadczenia europejskiego – musi dziś przekroczyć próg ekumenii, przekraczając ludzkie bariery partykularyzmu, we wspólnej wierze, w połączonej nadziei i we wzajemnej miłości pomiędzy tradycjami, które je tworzą. W całej Europie musimy bez ustanku poszukiwać głębokiej zgody pomiędzy wymiarem religijnym i duchowym osoby ludzkiej z jednej strony, a jego wymiarem społecznym i politycznym z drugiej, w przekonaniu, że to w perspektywie sumienia odnajdujemy niezbędne kryteria wdrażania wartości społecznych, kulturowych i politycznych.
Europa ekonomiczna nie może być rozumiana jako celowość, bez solidarności w produkcji i podziale dóbr zarówno wewnątrz naszych społeczeństw jak i poprzez cały świat. Tok historii umiejscowił nas w centrum nowych sieci i prądów globalizacyjnych. Dziś musimy rozpowszechniać globalizację odpowiedzialności. Zaangażowanie wobec ubóstwa i wykluczenia zachowa wartość kryterium osądu Zjednoczonej Europy i Europejczyków.
Europa polityczna musi – w rozwoju wciąż dynamicznym – odnajdywać zasadę pomocniczości – jako imperatywny paradygmat. To właśnie stosunek tego, co polityczne względem tego, co obywatelskie niesie w sobie odpowiedź na odczuwalny w naszych społeczeństwach problem utraty zainteresowania sprawami publicznymi.
Europa musi odnaleźć drogę swej obecności w świecie, opartej na tych samych wartościach, które ożywiają ją wewnętrznie. To te wartości, a nie dominacja bądź konkurencja – przybliżą ją do jej prawdziwych celów, którymi są pokój i dobrobyt społeczeństw.
My, chrześcijanie, członkowie różnorodnych organizacji intelektualnych i zawodowych, żyjący w różnorodnych regionach europejskich, zaangażowani w różnorodne drogi polityczne, społeczne, duchowe i zawodowe, zebrani w Luksemburgu, podczas Europejskiej Konferencji Międzynarodowego Ruchu Katolickich Intelektualistów PAX ROMANA, w ciągłym wysiłku odczytywania znaków naszego czasu, potwierdzamy naszą odpowiedzialność i zaangażowanie chrześcijańskie wobec tych europejskich wyzwań.
Luksemburg, 6 września 2003

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.