Drukuj Powrót do artykułu

Kraków: „Mesjasz” G. F. Haendla na inaugurację Festiwalu „Misteria Paschalia”

26.03.2018 , led, Kraków Ⓒ ℗

Wykonanie londyńskiej wersji „Mesjasza” z 1743 r. George’a Fredericka Haendla zainaugurowało 26 marca w kościele św. Katarzyny 15. edycję Festiwalu „Misteria Paschalia”. W Wielkim Tygodniu w Krakowie zabrzmią arcydzieła muzyki renesansu i baroku w wykonaniu najsłynniejszych zespołów i solistów z Wysp Brytyjskich. Wydarzenie potrwa do 2 kwietnia.

Dyrektorem-rezydentem tegorocznej odsłony Festiwalu jest John Butt, dyrygent, uznany badacz dziedzictwa dawnych wieków oraz muzykolog, który specjalizuje się w muzyce brytyjskiej i niemieckiej. Wraz ze swoim zespołem Dunedin Consort zaprezentował w pierwszym dniu festiwalu londyńską wersję „Mesjasza” z 1743 r.

Zdaniem Johna Butta, brytyjska muzyka z okresu XVI-XVIII w. to jedno z największych bogactw muzyki zachodniej, jednak często pozostaje poza głównym nurtem historii. Jak dodał, stanowi to ogromną szkodę dla słuchaczy i miłośników muzyki, ponieważ są oni wówczas pozbawieni możliwości poznania jednych z najbardziej przejmujących i ważnych dzieł sztuki jakie powstały w Europie. – Wielki Tydzień to idealny czas, aby oddać hołd tym osiągnięciom – podkreślił John Butt.

– Dzięki muzyce, którą prezentujemy, festiwal daje szansę do odbycia niezwykłej podróży po Europie. Ta muzyka mimo swojej różnorodności podkreśla to, co dla nas najważniejsze, człowieczeństwo. Prezentując brytyjską muzykę napisaną przed końcem XVIII wieku, jednocześnie odkrywamy przed słuchaczami jej połączenia z muzyką kontynentalnej części Europy, w szczególności z dziełami polskich kompozytorów doby baroku – mówił Butt podczas inauguracji wydarzenia.

W programie składającym się z dwóch pasm: „Vanitas” oraz „Lachhrimae” można znaleźć także wiele światowych premier. W trakcie ośmiu festiwalowych dni zaplanowano 13 koncertów.

Natomiast w Wielką Środę odbędzie się pierwsza z przygotowanych na Festiwal „Misteria Paschalia” światowych premier. Muzycy angielscy oraz Chór Capella Cracoviensis zaprezentują niezwykłą rekonstrukcję żałobnych nieszporów według staroangielskiej tradycji.

Z kolei w Wielki Piątek zabrzmi „Pasja wg św. Mateusza” Jana Sebastiana Bacha. Wykona ją jeden z najwybitniejszych brytyjskich zespołów – Orchestra of the Age of Enlightenment, którą poprowadzi, jednocześnie interpretując partię Ewangelisty, tenor Mark Padmore. Zaplanowano również tradycyjny wielkosobotni koncert w Kaplicy św. Kingi w Kopalni Soli w Wieliczce. W położonej 101 metrów pod ziemią solnej sali brytyjski consort wiol Phantasm wraz z wybitną lutnistką Elisabeth Kenny wykona „Lachrimae, or Seven Tears” Johna Dowlanda.

W Niedzielę Wielkanocną w Centrum Kongresowym ICE Kraków zespół Johna Butta przedstawi swe premierowe odczytanie „Samsona”. W festiwalowym finale na scenie Sali Audytoryjnej ICE Kraków stanie jeden z najwybitniejszych brytyjskich tenorów – Ian Bostridge.

Motywem przewodnim drugiego festiwalowego cyklu będzie elżbietańska melancholia. W ramach cyklu wystąpią m.in. Thomas Dunford z towarzyszeniem sopranistki Lei Desandre oraz Paul O’Dette z solowym recitalem. Dla miłośników muzyki dawnej zagra także gitarzysta Raphael Rogiński, który przedstawi swoją interpretację lutniowych renesansowych dzieł angielskich.

„Misteria Paschalia” to jeden z najważniejszych europejskich festiwali poświęconych muzyce renesansu i baroku. Jego formuła opiera się na prezentacji muzyki związanej z Wielkim Tygodniem i Wielkanocą, wykonywanej przez uznanych mistrzów i najznamienitszych interpretatorów muzyki dawnej.

Szczegółowy program oraz informacje dotyczące wydarzenia są dostępne na stronie www.misteriapaschalia.pl.

Wersja do druku
Portal eKAI prezentuje część tekstów publikowanych w płatnym serwisie agencyjnym Katolickiej Agencji Informacyjnej.
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.