Kraków: Obchody 612. rocznicy powstania Papieskiej Akademii Teologicznej
12 stycznia 2009 | 16:34 | lk /a. Ⓒ Ⓟ
612. rocznicę powstania Papieskiej Akademii Teologicznej obchodzą dziś jej pracownicy naukowi i administracyjni oraz studenci.
W uroczystej Eucharystii w katedrze wawelskiej uczestniczył także kard. Stanisław Dziwisz, wielki kanclerz PAT.
Homilię wygłosił ks. prof. Janusz Mastalski, dziekan Wydziału Nauk Społecznych. Przypomniał w niej dzieje powstania Wydziału Teologicznego w Krakowie. Na prośbę królowej Jadwigi i jej małżonka Władysława Jagiełły ówczesny papież Bonifacy IX, 11 stycznia 1397 r. wydał bullę „Eximiae devotionis affectus”, erygującą Wydział Teologii w Krakowie. Wtedy uniwersytet krakowski w pełni zaistniał na mapie uniwersytetów europejskich. W ciągu wieku XV osiągnął poziom największych i najznakomitszych uniwersytetów ówczesnej Europy. Obecnie PAT jest spadkobierczynią Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Ks. Mastalski podkreślił, że katolicka uczelnia wyższa w obecnych czasach musi stawić czoła problemom społecznym, „bowiem współczesny świat boryka się z wieloma, aksjologicznie niejednoznacznymi zjawiskami”. Wymienił wśród nich m.in. zjawisko globalizacji z jej pozytywnymi i negatywnymi cechami, coraz większy pluralizm kulturowy, narastający terroryzm i agresję, a także mediatyzację życia i ekologiczne zagrożenia świata. Do zjawisk tych zaliczył także ducha postmodernizmu „z charakterystycznym dla niego relatywizmem i skrajnym indywidualizmem oraz wzrastający konsumpcjonizm i uzależnienie od gadżetów cywilizacyjnych”.
Ponadto – zdaniem kaznodziei – XXI wiek niesie ze sobą duże zagrożenia dla tożsamości uczelni wyższych, w tym także uniwersytetów. Przejawem owego kryzysu jest coraz większy wpływ ekonomii na jakość kształcenia. „Poważnym problemem jest także rozdzielanie pracy badawczej i dydaktycznej. Podstawą awansu akademickiego i środowiskowego prestiżu są głównie wyniki prowadzonych badań, jak również umiejętność pozyskiwania na nie środków finansowych spoza uczelni” – dodał ks. Mastalski.
Zwiększa się ponadto odsetek studentów, którzy chcą jedynie mieć dowód zdobycia wyższego wykształcenia w postaci dyplomu uczelni wyższej, natomiast zmniejsza się liczba studentów, którzy chcą być wykształceni. „Żyjemy także w dobie psychobójstwa, a tzw. «duchowość globalna» odarta jest z sacrum” – uznał ks. Mastalski.
Nawiązując do czytań ewangelicznych, kaznodzieja wymienił podstawowe cele i zadania szkoły wyższej. Jest nią przede wszystkim służba wartościom, które są coraz częściej spychane na margines życia społecznego. Najważniejszą z nich jest sam człowiek jako osoba, stąd też zadaniem szkoły wyższej jest troska o świat ludzkich wartości i ich obrona.
Drugim ważnym celem i zadaniem szkoły wyższej jest służba społeczeństwu. Szkoły wypracowują struktury dialogu, dostarczając jednocześnie społeczeństwu wyników badań i dyskusji, a także rozumowania leżącego u podstaw głębokich przekonań.
Trzecim istotnym zadaniem uczelni wyższej jest służba nauce. Ma ona przede wszystkim wymiar posługi myślenia. Szkoła wyższa nie może uczyć bezmyślności i bezrefleksyjności. „To przecież Mistrz z Nazaretu wzywał każdego człowieka do zatrzymania, refleksji nad sobą, światem, powołaniem. Dlatego też, jedną z ważnych kompetencji uzyskanych przez studenta ma być myślenie twórcze, humanistyczne, przepełnione prawdą” – stwierdził ks. Mastalski.
„Aby tak się stało, środowisko akademickie nie może bać się prawdy, nawet tej najbardziej niewygodnej. Stąd też obiektywizm i dobro społeczne powinno przyświecać działalności każdej szkoły wyższej” – dodał.
Zadaniem uczelni jest także służba kulturze i młodemu człowiekowi. Służba ta jest przestrzenią, w której ma następować zapoznanie się z dziedzictwem kulturowym ludzkości, a także dokonywać pogłębiona formacja ludzka. „Kultura jest przecież przejawem postępu człowieka, który dokonuje się poprzez doskonalenie jego talentów i zdolności, także tych kulturalnych” – argumentował kaznodzieja, który dodał, że nie można zapominać także o służbie uczelni wobec kadry naukowej. „Akademiccy wykładowcy powinni na uczelni odkrywać szansę własnego rozwoju we wszystkich jego wymiarach” – uznał.
Jednak najbardziej podstawowym zadaniem uczelni katolickiej – mówił ks. Mastalski – jest służba chrześcijańskiej wizji człowieka i świata. Uczelnia taka jest wspólnotą akademicką, działającą w sposób ściśle naukowy, przyczyniającą się do postępu ludzkiej wiedzy i rozwoju dziedzictwa kulturowego. Dzieje się to poprzez prace badawcze, nauczanie i różnorodne usługi świadczone dla wspólnot lokalnych, krajowych i międzynarodowych, a w swojej misji kieruje się nauczaniem Kościoła.
Z okazji rocznicy promocję na stopnie doktorów otrzymało 22 świeckich i duchownych pracowników uczelni, doktorami habilitowanymi zostało 3 pracowników. Ponadto na stanowisko profesora zwyczajnego PAT mianowanych zostało dwóch pracowników, a ks. Janusz Mastalski otrzymał tytuł naukowy profesora nauk teologicznych.
Papieska Akademia Teologiczna liczy ok. 3200 studentów, 208 pracowników naukowych i 97 innych pracowników. Na pierwszy rok studiów przyjęto 899 studentów, czyli o 100 więcej niż w poprzednim roku. Rok akademicki 2008/2009 jest 27. w historii PAT i 612. w dziejach Wydziału Teologicznego UJ, którego PAT jest kontynuatorką. Rektorem uczelni jest ks. prof. Jan Maciej Dyduch.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.