Drukuj Powrót do artykułu

Kraków: red. Maciej Iłowiecki o manipulacjach w mediach i etyce dziennikarzy

17 maja 2013 | 11:39 | pra Ⓒ Ⓟ

– Największą manipulacją mediów nie jest zwykłe kłamstwo, a tematy konsekwentnie przemilczane przez dziennikarzy – mówił Maciej Iłowiecki. Spotkanie z wieloletnim członkiem Rady Etyki Mediów zorganizowano w ramach medioznawczej konferencji odbywającej się w dniach 16-17 maja pod hasłem „Rozumieć media – mądrość w mediach?”.

Red. Maciej Iłowiecki zauważył, że w PRL dużo łatwiej było odróżnić prawdę od fałszu w mediach. – Wtedy wszyscy wiedzieli co jest przemilczane. Dziś ludzie tego nie wiedzą. Nie mają pojęcia co jest prawdą, a co tylko prawdą medialną. Największą manipulacją mediów nie jest zwykłe kłamstwo, a tematy konsekwentnie przemilczane przez dziennikarzy – przekonywał były prezes Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich.

Pytany przez studentów Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie o współczesne wartości i wzory dla dziennikarzy Iłowiecki stwierdził, że dziś bardzo trudno o dobre wzorce dla pracowników mediów, ale mimo wszystko jest ciągle wielu wiarygodnych dziennikarzy. – Trzeba sięgać do autorytetów, ale nie tych tworzonych przez media. Prawdziwy autorytet to ten, który całym swoim życiem to poświadcza. Jak do tej pory, jedynym autorytetem dla większości Polaków był i jest Jan Paweł II – odpowiadał.

Uczestnicy VII Międzynarodowej Konferencji Etyki Mediów odnosili się do słów red. Iłowieckiego. Kilkukrotnie wracano do zagadnienia relacji mistrz – uczeń. – Kiedyś to było podstawą kultury we wszystkich dziedzinach. Obcowanie z mistrzem, słuchanie jego słów, podglądanie jego zachowań, branie przykładu. Kto dziś jest mistrzem? Wszystko się rozpływa. Ich brak skutkuje tym, że nie potrafimy odróżniać dobra od zła – oceniał Maciej Iłowiecki.

– Dziennikarze są strażnikami demokracji. Mają bronić nas przed nadużyciami władzy. Mają ogromny obowiązek, ale też wielkie przywileje. Czy ich ktoś pilnuje? – pytał Maciej Iłowiecki. Przywołując opinie medioznawców i samych zainteresowanych stwierdził, że najlepszym rozwiązaniem jest samokontrola w środowisku dziennikarskim. Służyć temu mają ciała zajmujące się etyką w mediach. – Istnieją wspólne kanony etyczne, które mogą wyznawać ze spokojnym sumieniem i chrześcijanie, i ateiści – przekonywał.

Spotkanie z red. Maciejem Iłowieckim zatytułowane „Pilnowanie strażników” zakończyło pierwszy dzień Międzynarodowej Konferencji Naukowej Etyki Mediów w Krakowie. Odbywa się ona po raz siódmy. Jej organizatorami są Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Wydziału Nauk Społecznych UPJP II w Krakowie oraz Sekcja „Aksjologia Komunikowania” Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej. Medioznawcy i dziennikarze debatują o mądrości w mediach.

Maciej Iłowiecki jest dziennikarzem, publicystą, eseistą, pisarzem, wykładowcą akademickim. W latach 1989-1993 był prezesem Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich. Pełnił także funkcję wiceprzewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz Rady Etyki Mediów SDP. Wykładał dziennikarstwo na KUL, UKSW, Wyższej Szkole Dziennikarskiej im. Melchiora Wańkowicza, a także na uczelniach w Trnavie i Rużomberku na Słowacji.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.