Drukuj Powrót do artykułu

Kraków: rozpoczyna się 16. Festiwal Misteria Paschalia

15 kwietnia 2019 | 17:29 | md | Kraków Ⓒ Ⓟ

Dawna muzyka włoska jest tematem rozpoczynającego się w Wielki Poniedziałek festiwalu Misteria Paschalia. Zainauguruje go „Passio Domini Nostri Jesu Christi Secundum Johannem” Gaetana Veneziana.

Tegoroczny festiwal w całości poświęcony jest dawnej muzyce włoskiej. Zostanie zainaugurowany w kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej koncertem poprowadzonym przez Antonio Florio, dyrektora-rezydenta tegorocznej edycji wydarzenia. Będzie on dyrygował zespołem Cappella Neapolitana i Chórem Polskiego Radia.

Festiwal w Krakowie jest jedną z najważniejszych imprez muzycznych na świecie, poświęconych w całości dawnej muzyce sakralnej. „Staraliśmy się wyciągnąć syntezę, esencję włoskiej muzyki dawnej, bo Włochy nigdy nie były jednorodne. To wiele ośrodków, wiele szkół” – wyjaśnił.

Każdy z koncertów będzie zawierał jakiś polski element.

W programie festiwalu, który odbywa się w Wielkim Tygodniu oraz w czasie świąt Wielkanocy znalazło się 10 koncertów, które zostały zgrupowane w dwa pasma: „Vanita” i „Sensibilita”.

Odbywać się one będą w kościołach św. Katarzyny Aleksandryjskiej i Świętego Krzyża, oraz w Centrum Kongresowym ICE Kraków i w Kopalni Soli w Wieliczce. W programie znalazła się też część edukacyjna, która przybliży włoskie tradycje i dziedzictwo kulturowe, zwłaszcza muzykę dawnych wieków i jej oddziaływanie w Europie i w Polsce.

Osią cyklu „Vanita” będą różne ujęcia Męki Chrystusowej. Na inaugurację festiwalu w kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej Antonio Florio poprowadzi zespół Cappella Neapolitana oraz Chór Polskiego Radia w „Passio Domini Nostri Jesu Christi Secundum Johannem” Gaetana Veneziana. Dzień później w tym samym miejscu wybór kompozycji opartych o tekst Pietra Metastasia „La Passione di Gesu Cristo Signor Nostro” zaprezentują Orkiestra Historyczna i kontratenor Filippo Mineccia.

Do Pasji odwołuje się także sobotni program „Lu Cuntu de la Passiuni”, złożony z pochodzących z południa Włoch pieśni leżących na styku muzyki tradycyjnej i klasycznej. Wykonane zostaną one w podziemnej kaplicy św. Kingi w Wieliczce przez tenora Pino De Vittorio z towarzyszeniem zespołu Laboratorio’600, który poprowadzi lutnista Franco Pavan.

Capella Cracoviensis na Wielką Środę przygotowała w kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej program prezentujący ścisłe związki artystyczne i stylistyczne łączące kompozytorów polskich i włoskich na przełomie XVI i XVII wieku. Kompozycje Antonia Vivaldiego, Leonarda Lea i Antonia Maria Bononciniego przedstawi w Wielki Czwartek w Sali Teatralnej ICE Kraków Rinaldo Alessandrini, który pokieruje zespołami Concerto Italiano i Cracow Singers. Na Wielki Piątek zaplanowano w tym samym gmachu premierowe wykonanie dzieł Antonia Noli przez Cappella Neapolitana i Antonio Florio.

Festiwal zwieńczy w Poniedziałek Wielkanocny koncert pt. „Festa Napoletana” z ariami i duetami z kantat i oper buffa. W Centrum Kongresowym ICE Kraków wystąpią sopranistka Roberta Invernizzi i tenor Pino De Vittorio. Solistom towarzyszyć będzie Cappella Neapolitanka.

Drugie pasmo „Sensibilita” to trzy koncerty, które odbędą się w kościele Świętego Krzyża. Zespół Micrologus przedstawi program wypełniony średniowiecznymi laudami, połączone zespoły wokalny Voces Suaves i instrumentalistów z Concerto Scirocco zaprezentują „Pasję według św. Marka” Giachesa de Werta, a instrumentalne trio I Bassifondi zagra „Alfabeto falso”, czyli serię tańców z wydanego na początku XVII wieku traktatu z tabulaturami gitarowymi Girolama Montesarda.

Podczas ośmiu festiwalowych dni wybitni włoscy i polscy artyści zagrają dzieła z Neapolu, Rzymu, Wenecji, Mediolanu, Ferrary i Modeny.

Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.