Kraków: zbrodnia katyńska tematem Grobu Pańskiego w krypcie u pijarów
02 kwietnia 2010 | 12:24 | md Ⓒ Ⓟ
Polski słup graniczny w biało-czerwone pasy, białe kamienie jako symbol czaszek oficerów zamordowanych w Katyniu i łąka oznaczająca nowe życie – to najważniejsze elementy wystroju Grobu Pańskiego w krypcie u pijarów w Krakowie. W tym roku po raz pierwszy aranżacja nie została zbudowana przez zakonników, ale jest efektem otwartego konkursu artystycznego.
Wystrój Grobu Pańskiego w krypcie u pijarów nawiązuje do 70. rocznicy zbrodni katyńskiej, a jego autorem jest Łukasz Murzyn, doktorant krakowskiej Akademii Szkół Pięknych, zwycięzca w otwartym konkursie, na który napłynęło 11 prac. Na czarnym prostokącie ułożone zostały kamienie, które wielkością i kształtem przypominają czaszki. Na każdym ze 158 bielejących w półmroku kamieni widać ślad, który kojarzy się z otworem postrzałowym. „To intensywnie niebieski odcisk palca, który może budzić skojarzenia z otworami po kulach i mordem katyńskim albo z opieczętowaniem wiernych na dzień sądu, o czym mówi Apokalipsa św. Jana” – opowiada o swojej pracy artysta.
W centralnym punkcie aranżacji Grobu Pańskiego umieszczono polski słup graniczny w biało-czerwone pasy, na którym stoi monstrancja z Najświętszym Sakramentem. „To granica życia i śmierci, w tym miejscu kończy się pole czaszek, a zaczyna łąka kwiatów” – tłumaczy w rozmowie z dziennikarzami Łukasz Murzyn.
Artysta zrezygnował w swojej pracy z wykorzystania figury Pana Jezusa, która zwykle pojawia się w takich aranżacjach. Wyjaśnia, że w swoim projekcie Grobu Pańskiego chciał odejść od dosłownego przekazu. „Zależało mi bardzo na tym, żeby Chrystusa zobaczyć w tych zabitych, w ogóle w zmarłych. Słup graniczny z monstrancją wyznacza granicę dwóch rzeczywistości – ziemskiej i tej, której możemy doświadczyć i przejść do niej tylko dzięki Chrystusowi. Słup jest jeden, to w sumie oś świata, punkt w którym wszystko się kończy i zaczyna, bo Chrystus to początek i koniec” – podkreśla Łukasz Murzyn.
W opinii komisji konkursowej, złożonej z duchownych oraz artystów plastyków, profesorów ASP i scenografa, autorowi aranżacji udało się przedstawić temat zbrodni katyńskiej „w wymiarze paschalnym: w kontekście męki, śmierci i zmartwychwstania Jezusa Chrystusa”. Rektor kościoła pw. Przemienienia Pańskiego w Krakowie, ks. dr Mieczysław Rolka podkreśla, że ogłoszenie otwartego konkursu na aranżację Grobu Pańskiego to przejaw zaufania Kościoła do ludzi świeckich, którzy w ten sposób „mogą się wypowiedzieć w przestrzeni sacrum, wyrazić treści, zawierające tajemnicę paschalną śmierci i życia”.
Historyczna krypta u pijarów jest jednym z najczęściej odwiedzanych przez krakowian miejsc w okresie Wielkiego Tygodnia. W minionych latach w krypcie prezentowano m.in. temat wojny w Iraku czy Chrystusa w rozerwanym wagonie madryckiej kolejki. Grób Pański u pijarów poświęcony był także problemom szkolnej młodzieży, konsumpcjonizmowi oraz eutanazji i aborcji.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.