Drukuj Powrót do artykułu

Krótka historia kina religijnego

22 maja 2012 | 09:46 | Reklama E-Lite Distribution Ⓒ Ⓟ

E-lite Distribution, w ramach nowej kolekcji filmów „Ludzie Boga” proponuje film o papieżu Janie Pawle I.

Wielkie widowiska – „Ben Hur” (1925)

Do premiery kolejnego filmu opartego na powieści Lew Wallac’a trzeba było czekać do roku 1925, kiedy na ekrany wszedł „Ben Hur” w reżyserii Freda Niblo z Ramonem Novarro w roli tytułowej. Było to wielkie widowisko, najkosztowniejszy film z okresu filmu niemego. Film przeszedł do historii kina, do dzisiaj wywiera wrażenie epickim rozmachem i wieloma znakomicie sfilmowanymi scenami, m.in. wyścigiem rydwanów.

Początkowo, w okresie przygotowawczym, producenci myśleli o obsadzeniu w roli tytułowej Rudolfa Valentino, a jako potencjalnych kandydatów na reżysera brano pod uwagę Ericha von Stroheima, Marshalla Neilana, a także Rexa Ingrama. Film wyprodukowało powstałe niedawno studio Metro-Goldwyn-Mayer.

Przygotowania do produkcji filmu rozpoczęły się w październiku 1923 roku we Włoszech. Na początku 1924 roku rozpoczęły się zdjęcia pod kierunkiem Charlesa Brabina. Od początku też studio prześladował pech. Nieustanne opóźnienia, zła pogoda, a także problemy językowe nałożyły się na trudności jakie zwykle występują przy realizacji tak ogromnych produkcji.

W czasie kręcenia scen wyścigu rydwanów, jedno z kół odpadło, a kaskader powożący rydwanem wypadł z niego i zginął na miejscu.

Brabin nie mógł się też dogadać ze scenarzystką, June Mathias. Na początku czerwca 1924 roku producenci wstrzymali zdjęcia, wyrzucili Brabina, Mathias i George’a Walsha, który grał główną rolę. Nazwisko Brabina nie znalazło się później w czołówce filmu, chociaż w filmie wykorzystano niektóre reżyserowane przez niego sceny.

Kup film o Janie Pawle I »

Do Rzymu zza oceanu popłynęła nowa ekipa, w tym reżyser Fred Niblo, nowi scenarzyści Carey Wilson i Bess Meredyth oraz Ramon Novarro. 12 sierpnia 1924 roku Niblo rozpoczął realizację filmu. Ekipa przebywała przez kilka miesięcy w Rzymie, gdzie kręcono sceny rozgrywające się w Jerozolimie, natomiast sceny bitewne kręcono w okolicach Livorno. Część scen kręcono też w Afryce Północnej. Wiosną 1925 roku ekipa wróciła d USA, gdzie w Culver City jesienią zdjęcia zakończono.

Spektakularne sceny wyścigu kwadryg filmowała ekipa pod okiem Reevesa Masona, który był specjalistą od realizacji scen batalistycznych. Chociaż scenografię do nich przygotowano w okolicy Rzymu ostatecznie sceny te zostały nakręcone w Południowej Kalifornii. Według ówczesnych doniesień prasowych zdjęcia scen wyścigu przy użyciu 40 kamer trwały dwa miesiące i kosztowały 0,5 miliona dolarów. Jednym z asystentów reżysera przy realizacji tych scen był młody William Wyler, który w 1959 roku nakręcił najgłośniejszą wersję „Ben Hura”. Spośród 60 tys. metrów taśmy jaką zużyto do nakręcenia scen wyścigu w montażu ostało się tylko 229 metrów. Później wielokrotnie sceny wyścigu naśladowano w innych filmach. W remake’u z 1959 roku kręcono je dokładnie scena po scenie, skopiowano je w „Księciu Egiptu”, a nawet stanowiły wzór dla twórców „Mrocznego widma”, jednego z epizodów „Gwiezdnych wojen”.

Pierwsza część filmu w której przedstawiono okoliczności związane z narodzinami Chrystusa stanowi prolog do właściwej opowieści. Sekwencje Narodzenia, jak również kilka innych w filmie, zostały zrealizowane w Technicolorze, co w owym czasie było nowością. Wiele innych scen zostało pokolorowanych w rożnych odcieniach. W filmie nigdy nie widzimy twarzy Chrystusa.

Po premierze recenzenci rozpływali się w zachwytach nad filmem. Wielu uznało, że jest najlepszym filmem jaki do tej pory wszedł na ekrany. Branżowe „Variety” pisało „że teraz nie ma już powodu, by w przyszłości ponownie przenieść film na ekran”. Krytycy docenili występ Francisa X. Bushmana w roli Messali, wyróżnili też Betty Bronson jako Marię, matkę Jezusa, natomiast mieli pewne zastrzeżenia do kreacji Ramona Novarro. Novarro nie był wtedy nowicjuszem w filmie, grał już wiodące role od roku 1917, ale dopiero rola żydowskiego księcia przyniosła mu sławę.

Budżet najkosztowniejszej produkcji epoki kina niemego wyniósł 3 967 tys. dolarów, a wpływy z rynku amerykańskiego i zza granicy wyniosły ponad 9 300 tys. „Ben Hur” ponownie wszedł na ekrany kin w latach 1931/32 w skróconej wersji i do tego ze ścieżką muzyczną Williama Axta i Davida Mendozy oraz efektami dźwiękowymi. Podobno kilka scen, w tym m.in. scena z nagim przykutym do ściany mężczyzną na galerach, zostało usuniętych przez cenzurę. Z upływem czasu kolorowe sekwencje w Technicolorze zostały zastąpione przez czarno-białe. Dopiero w latach 80. odnaleziono uważane za zaginione kolorowe sekwencje w archiwum filmowym w Czechach.

Ogromne koszty produkcji i umowa z producentem sztuki Abrahamem Erlangerem, właścicielem praw do powieści, sprawiły, że film przyniósł wytwórni MGM finansową stratę. Ostatecznie jednak uznanie krytyki i prestiż jaki przyniósł film pozwoliły MGM uzyskać pozycję jednego z głównych studiów filmowych na rynku amerykańskim.

W 1987 roku dzięki patronatowi brytyjskiej Thames Television dokonano rekonstrukcji filmu.

Przywrócono wycięte wcześniej sceny, a muzykę wykonywaną przez Orkiestrę Filharmonii Londyńskiej napisał Carl Davis.

Ben Hur (1925), reż. Fred Niblo, wyk: Ramon Novarro (Judah Ben Hur), Francis X. Bushman (Messala), May McAvoy (Esther), Betty Bronson (Mary), Kathleen Key (Tirzah),
Amrah Winter Hall (Jóżef z Nazaretu), USA, 129 minut

Jan Paweł I (papież od 26 sierpnia do 28 września 1978 roku)

Urodził się 17 października 1912 roku w Forno di Canale, dziś zwanej Canale d’Agordo, w pobliżu Belluno, w wielodzietnej, robotniczej rodzinie. W wieku 11 lat, wbrew początkowym sprzeciwom ojca znanego z socjalistycznych poglądów, wstąpił do niższego seminarium w Feltre. W 1935 roku ukończył seminarium duchowne w Bellono, gdzie 7 lipca przyjął święcenia kapłańskie i został wikarym w swojej parafii. Następnie nauczał teologii w seminarium w Bellono i pisał pracę doktorską „Początek duszy ludzkiej według Antonio Rossiniego”. Pracę doktorską obronił w 1947 roku na Uniwersytecie Gregoriańskim w Rzymie. Pełnił wiele funkcji kościelnych, był m.in. sekretarzem międzydiecezjalnego synodu w Felteri Bellono, prokanclerzem i wikariuszem generalnym w Bellono, a w grudniu 1958 roku papież Jan XXIII mianował go biskupem diecezji Vittorio Veneto. Z wiernymi witał się jak z przyjaciółmi, mając szeroko rozpostarte ramiona i z radosnym uśmiechem na twarzy. Był niezwykle skromny, jeździł na rowerze, nosił pocerowaną sutannę.

Uczestniczył też w pracach komisji Soboru Watykańskiego II. 15 grudnia 1969 roku papież Paweł VI mianował go patriarchą Wenecji. W tym czasie opublikował szereg artykułów w „Posłańcu św. Antoniego” w formie listów do fikcyjnych, a także historycznych postaci, w tym m.in. Marka Twaina, Pinokia, Karola Dickensa, Hipokratesa, Jesusa. Poruszał w nich istotne problemy nurtujące współczesne mu społeczeństwo, w każdym z nich zawarty był religijny morał. Listy te zostały zebrane w książce „Illustrissimi” wydanej w 1978 roku.

W latach 1972-1975 pełnił funkcję wice przewodniczącego Konferencji Episkopatu. W marcu 1973 otrzymał kapelusz kardynalski. Po śmierci Pawła VI 26 sierpnia 1978 roku, w trzeciej turze głosowań został wybrany papieżem i przyjął, po raz pierwszy dziejach Kościoła, podwójne imię Jan Paweł I, co oznaczało, że zamierza kontynuować dzieło swoich poprzedników. W swoim pierwszym przemówieniu zapowiedział wdrażanie w życie reform Soboru Watykańskiego II, potwierdził konieczność zachowania dyscypliny w życiu duchownych i świeckich.

Jego pontyfikat trwał 33 dni. Rano 29 września 1978 roku znaleziono go martwego w jego pokoju w Watykanie. Zmarł z powodu silnego zawału serca. Fakt, że nie przeprowadzono autopsji, sprawił, że pojawiły się nie mające podstaw podejrzenia o otrucie papieża przez ludzi związanych z aferą finansową Banco Ambrosiano.

Papież Luciani, uśmiech Boga, reż. Giorgio Capiatani, wyk.: Neri Marcorè (Albino Luciani), Josè Maria Blanco Martinez (karydnał Villot), Franco Interlenghi (Monsignor Casaroli), Gabriele Ferzetti (Cardinal Siri), Jacques Sernas (Monsignor Marcinku) , muzyka: Marco Frisina, Włochy 2006

Miniserial zrealizowany dla włoskiej telewizji publicznej RAI przez Giorgio Capiataniego opowiada o życiu i krótkim pontyfikacie Jana Pawła I. Papieża odtwarza znany włoski aktor komediowy Neri Marcore. Scenarzyści, prócz udokumentowanych i dobrze znanych faktów, przedstawiają także wydarzenia, co do których nie ma pewności, czy w rzeczywistości zaistniały.

Jest na przykład w filmie scena spotkania kard. Lucianiego z siostrą Łucją, ostatnią z trójki pastuszków, którym w 1917 r. w Fatimie ukazała się Matka Boska. – Widzę biskupa odzianego w biel, na czele Kościoła Rzymskiego – mówi siostra kardynałowi. W filmie pojawia się kilkakrotnie kardynał Karol Wojtyła, następca Jana Pawła I. Film kończą słowa reportera stanowiące jak gdyby podsumowanie życia i działalności Jana Pawła I – W osobie Albina Lucianiego tracimy papieża, kochanego jak dobry ojciec, który umiał zrozumieć ludzi i rozmawiać z nimi. Ktoś powiedział o nim: „Dla nas był zawsze Uśmiechem Boga.”

Premierowy pokaz film w Watykanie z udziałem Benedykta XVI odbył się 8 października 2006 roku w sali kinowej Papieskiej Rady Środków Społecznego Przekazu w Pałacu św. Karola. „Mogliśmy przeżyć na nowo sugestywne momenty z życia Kościoła w ubiegłym wieku. Przede wszystkim mogliśmy przypomnieć sobie miłą i łagodną postać Papieża mocnego w wierze, trzymającego się zasad, ale zawsze otwartego i uśmiechniętego…” mówił Ojciec Święty po projekcji – „Wierny tradycji i otwarty na odnowę, Sługa Boży Albino Luciani jako kapłan, biskup i papież, był niezmordowany w pracy duszpasterskiej, mobilizując nieustannie duchowieństwo i świeckich do dążenia, na różnych polach apostolstwa, do jedynego i wspólnego ideału świętości. Jako nauczyciel prawdy i zapalony katecheta z typową dla siebie urzekającą prostotą przypominał wszystkim wierzącym o zaangażowaniu i radości ewangelizacji, podkreślając piękno chrześcijańskiej miłości, jedynej sile zdolnej pokonać przemoc i zbudować bardziej braterską ludzkość”.

Twórcy filmu

Giorgio Capitani, reżyser filmu

Weteran włoskiego kina. Urodził się w 1927 roku, jest reżyserem i scenarzystą. W swojej karierze nakręcił kilkadziesiąt filmów telewizyjnych i kinowych, różnych gatunkowo. Do najbardziej znanych należą: „Puccini” (2009), „Jan XXIII, papież pokoju” (2006), „Św. Rita” (2004), czy „Generał Della Chiese” (2007).

Neri Marcorè, odtwórca roli tytułowej

Urodził sie w 1966 roku. Włoski aktor, imitator, prezenter telewizyjny i piosenkarz.

Marco Frisina, kompozytor

Urodził się w 1954 roku, jest autorem wielu utworów muzyki sakralnej, a także muzyki do filmów o tematyce religijnej, w tym filmowej biografii Jana Pawła II w reżyserii Johna Kenta Harrisona. Od lat jest odpowiedzialny za oprawę muzyczną katolickich uroczystości religijnych w Rzymie i w Watykanie. Jego muzyka była również wykonywana przez uczestników Światowych Dni Młodzieży. Od 1991 roku jest dyrektorem Urzędu Liturgicznego Wikariatu Rzymskiego oraz mistrzem i dyrektorem Laterańskiej Scholi Papieskiej. Był konsultantem i kompozytorem „Biblii”, międzynarodowej serii filmów fabularnych na podstawie Biblii. Wiele jego kompozycji wydano na płytach.

 

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.