Drukuj Powrót do artykułu

Ks. Kloch: polityka medialna Kościoła wygląda różnie

19 kwietnia 2008 | 12:00 | ek//mam Ⓒ Ⓟ

Polityka medialna Kościoła wygląda różnie – stwierdził ks. Józef Kloch, rzecznik Konferencji Episkopatu Polski, gość warsztatów dziennikarskich „Kościół bez tajemnic. Kościół a polityka”, odbywających się od czwartku w Sanktuarium Maryjnym w Licheniu. Wyjaśnił, że zależy ona od przełożonych kierujących poszczególnymi diecezjami, zakonami i parafiami.

Ks. Kloch zasugerował, że nie wszyscy dziennikarze używają właściwej definicji Kościoła, który bardzo często utożsamiają z papieżem, biskupami, ewentualnie z proboszczem. Natomiast Kościół – jak wyjaśnił – to wspólnota wszystkich ludzi ochrzczonych.

Rzecznik Konferencji Episkopatu Polski zakończył swój wykład pt. „Polityka
medialna Kościoła – oczami rzecznika KEP” kilkoma wnioskami. Mówiąc o polityce
informacyjnej Kościoła stwierdził m.in., że duchowni winni informować media o
pewnych wydarzeniach z wyprzedzeniem tak, aby dziennikarze mogli się do nich
przygotować, gdyż – jak zaznaczył – nie wszyscy się muszą znać na tematyce
kościelnej. W odniesieniu do mediów natomiast zasugerował, że dobrze byłoby,
gdyby dziennikarze precyzowali pojęcia, krytycznie podchodzili do obiegowych
opinii, szanowali autonomię Kościoła, o trudnych sprawach pisali z poszanowaniem
człowieka i tajemnicy.

Publicystka „Rzeczpospolitej” Ewa Czaczkowska, wprowadzając do dyskusji na
temat „Dylemat publicysty, na styku Kościoła i polityki” podkreśliła, że
początek lat 90. był okresem docierania się świata polityki i Kościoła w
tworzeniu modelu współpracy państwa i Kościoła. „Sadzę, że obie strony
czegoś się nauczyły i obie strony są autonomiczne ´- powiedziała. Zdaniem
Czaczkowskiej – Kościół musiał uznać, że jest pluralizm, a wkraczanie w
politykę ma złe skutki.

Szymon Hołownia z TVN Religia zwrócił uwagę, że musi być wypracowany model
wzajemnej współpracy między Kościołem a mediami. Dodał, że w tej dziedzinie
jest jeszcze dużo do zrobienia, a czasu – niewiele. Podkreślił, że muszą być
„udrożnione i przetkane” kanały informacyjne w obu kierunkach:
Kościół-media, media-Kościół.

Zwrócił też uwagę na konieczność edukacji
medialnej w seminariach duchownych, a także na edukację medialną samych
biskupów. Wyjaśnił, że osoba medialna to nie znaczy showman, bo o medialności
przesądza wiarygodność danej osoby. Podkreślił też, że diecezje powinny mieć
dobrze przygotowanych rzeczników do kontaktów z dziennikarzami, a biskupi takie
osoby powinni w sposób szczególny wspierać.

„Brak Ewangelii w mediach, to brak Ewangelii w umysłach ludzkich” –
podkreśliła dr Monika Przybysz z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w
Warszawie. Zwróciła przy tym uwagę na rolę mediów w kreowaniu rzeczywistości.
„Media mówią – o czym mamy myśleć i jak myśleć” – powiedziała.

Drugi dzień konferencji zakończył wykład Wojciecha Luchowskiego, kustosza
powstającego w licheńskiej bazylice muzeum poloników.

Konferencja warsztatowa „Kościół bez tajemnic” jest trzecią zorganizowaną w
Sanktuarium Maryjnym w Licheniu. W tegorocznej bierze udział około 60 dziennikarzy
z redakcji radia, prasy i telewizji z całej Polski. Konferencja zakończy się w
sobotę koło południa wykładem katolickiego publicysty Pawła Zuchniewicza nt.
„ Papiestwo-duszpasterstwo czy polityka w kontekście życia Jana Pawła II”.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.