Licheń: zakończyły się warsztaty dziennikarskie
31 marca 2012 | 22:39 | rad Ⓒ Ⓟ
W sanktuarium Maryjnym w Licheniu Starym zakończyły się warsztaty dla dziennikarzy z cyklu „Kościół bez tajemnic”. Uczestniczyło w nich blisko 90 dziennikarzy prasowych, radiowych i telewizyjnych z całej Polski. W tym roku uczestnicy zastanawiali się nad kwestią obrazy uczuć religijnych.
Wczorajszy dzień obfitował w wiele interesujących wykładów, po których, zgodnie z formułą warsztatową, następowały dyskusje odnoszące się do konkretnego tematu poruszonego podczas bloku.
Duże wrażenie na słuchaczach wywarła prezentacja ks. dra hab. Andrzej Draguły, który w swoim wystąpieniu skupił się na temacie Kościoła w czasach pop-kultury. Odniósł się do kwestii nowej ewangelizacji. Mówił, iż wszystko, co dziś jest powiązane z Kościołem, jest postrzegane i odbierane jako nowa ewangelizacja. Zdaniem ks. Draguły termin ten jest w dzisiejszych czasach określeniem modnym i popularnym, niemniej zbyt często i pochopnie nadużywanym zarówno przez media, jak i ludzi Kościoła, księży pełniących posługę wśród wiernych.
Ludzie żyjący w dzisiejszym świecie deklarują się jako katolicy, ale żyją tak, jakby Boga nie było. Zdaniem ks. dra Draguły Msza święta nie jest miejscem prób i doświadczeń, ani też poligonem doświadczalnym nowej ewangelizacji. Jego zdaniem Msza św. zbyt często pojawia się w formie zwulgaryzowanej.
Tolerancja była kolejną kwestią rozpatrywaną w trakcie konferencji. Dr Paweł Skrzydlewski w swoim wystąpieniu odniósł się do tej kwestii od strony filozoficznej. Termin ten ma bowiem swoje źródło w sporach religijnych, które zaistniały za sprawą wystąpień Marcina Lutra. Dla wielkich myślicieli nowożytnych takich jak Spinoza, Mill czy Lock tolerancja jest pewną postawą życia społecznego. Bardzo często tolerancja ma podłoże w postawach agnostycznych, bywa też kojarzona przez nawoływanie człowieka do akceptacji zła. Zdaniem dra Skrzydlewskiego tolerancja jest akceptacją niedogodności i nawet zła, ale tylko do pewnych granic.
Uzupełnieniem wykładu dr. Skrzydlewskiego była prelekcja ks. dra hab. Piotra Kieniewicza MIC, który rozważał umiejscowienie tolerancji w całym porządku wartości. Podkreślił, że tolerancja oznacza akceptację – ale nie aprobatę – działań i postaw, z którymi człowiek się nie zgadza, ale na których zmianę nie ma wpływu.
Dr Sławomir Sowiński w swoim wystąpieniu przekonywał, że wolność religijna ma zarówno wymiar prywatny jak i publiczny. Gwarantuje to Konstytucja RP jak i prawo europejskie. Jego zdaniem głównym zadaniem Kościoła katolickiego w Polsce jest obrona publicznego statusu wolności religijnej i aktywny udział w sferze publicznej, która nie jest tym samym, czym jest szeroko pojęta sfera prywatna i polityczna.
Z kolei redaktor radiowej „Trójki” Jerzy Sosnowski próbował odpowiedzieć na pytanie, gdzie leży granica artystycznego wyrazu i na ile może sobie może pozwolić artysta tworząc swoje dzieło. Wskazywał na różnicę pomiędzy próbami ataku na wartości chrześcijańskie, a bezmyślnym posługiwaniem się symbolami i treściami religijnymi ze względu na ich nośność, popularność i pozytywną (lub ewentualnie negatywna) konotację.
Kolejnym głosem w czasie Warsztatów była wypowiedź red. Marka Magierowskiego z „Uważam Rze”. Mówił o potrzebie jasnego wyrażania własnych poglądów, nade wszystko w kwestii wiary i moralności. Oznacza to, że neutralność światopoglądowa nie może oznaczać ani braku poglądów ani zepchnięcia sfery religijnej na margines prywatności.
Sobotnie spotkania miały charakter bardzo praktyczny. Najpierw Piotr Wysocki i Marek Wojciech Grabowski przedstawili marketingowe podejście do wiary i Kościoła katolickiego. Z naciskiem podkreślali, że właśnie wizerunek wspólnoty kościelnej bywa czynnikiem w znacznym stopniu decydującym o powodzeniu akcji ewangelizacyjnej. Kościół, wiara chrześcijańska, a nawet Bóg są swoistą marką, o którą można i trzeba dbać.
Znakomitą, dynamiczną prezentację uzupełnił o. Jan Szewek, rzecznik prasowy krakowskiej prowincji franciszkanów konwentualnych. Przedstawił przykłady praktycznego zastosowania działań marketingowych i wizerunkowych w relacjach pomiędzy strukturami Kościoła hierarchicznego a światem mediów. Podkreślił potrzebę wyjścia z informacją do mediów, ale informacją ciekawie podaną, która zainteresuje tak dziennikarzy, jak i ich odbiorców. Zainteresowanie życiem Kościoła można i należy budzić, ale trzeba to robić umiejętnie.
Ostatnim prelegentem tegorocznych warsztatów „Kościół bez tajemnic” był redaktor Rafał Porzeziński ze Stowarzyszenia „Twoja Sprawa”. Zaprezentował przykłady złych reklam i całych kampanii reklamowych szkodzących swoją treścią i formą szeroko pojętej sferze publicznej.
Stowarzyszenie „Twoja sprawa” prowadzi działania mające na celu eliminowanie wulgarnych, antyspołecznych reklam skupiając co miesiąc zaangażowanie wielu ludzi w danej, konkretnej kwestii. W ten sposób, wspólnymi siłami, udało się m. in. sprawić, że w tzw. przewodnikach telewizyjnych, określanych jako czasopisma familijne, zaprzestano zamieszczać reklamy o tematyce erotycznej i pornograficznej.
Tegoroczne warsztaty „Kościół bez tajemnic” zorganizowane zostały przez Biuro Prasowe Sanktuarium Maryjnego w Licheniu Starym oraz redakcję miesięcznika „W Drodze”
Patronat medialny objęły KAI i PAP.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.