Drukuj Powrót do artykułu

Lublin: Modlitwa ekumeniczna i debata z udziałem biskupów chrześcijańskich

28.02.2018 , dab, Lublin, 28-02-2018 Ⓒ ℗

Katolicy, prawosławni i protestanci spotkali się na wspólnym nabożeństwie ekumenicznym i debacie, w której wzięli udział biskupi trzech tradycji chrześcijańskich. Okazją do wspólnego świętowania jest 600. lecie powstania bizantyjskiej polichromii w kaplicy Trójcy Świętej na lubelskim wzgórzu zamkowym.

Spotkanie rozpoczęło nabożeństwo Słowa Bożego w średniowiecznej kaplicy Świętej Trójcy na wzgórzu zamkowym w Lublinie. Wspólnej modlitwie przewodniczyło trzech biskupów: abp. Abel, z prawosławnej diecezji lubelsko-chełmskiej, abp. Stanisław Budzik, z katolickiej archidiecezji lubelskiej, bp. Jana Cieślara, z ewangelicko-augsburskiej diecezji warszawskiej. Fragment Ewangelii odczytał ks. Andrzej Gontarek, proboszcz lubelskiej parafii polskokatolickiej.

Po liturgii hierarchowie wzięli udział w debacie pt. „On jest obrazem Boga niewidzialnego”. Okazją do rozmowy jest 600. rocznica powstania bizantyjsko-ruskiej polichromii kaplicy Trójcy Świętej. Każdy z biskupów mówił na temat roli obrazów i kultu wizerunków w swojej tradycji.

Jako pierwszy zabrał głos abp Abel, który zauważył, że dla prawosławia, ikona jest wizualnym wejściem człowieka w tajemnicę Boga. „Przedstawione na obrazach centralne wydarzenia z Historii Zbawienia, dają doświadczenie obecności Najwyższego i pomagają w zbudowaniu z nim relacji. Są niejako bramą do nowych duchowych przestrzeni”. – powiedział prawosławny władyka.

Metropolita lubelski, abp Stanisław Budzik mówił o teologii płynącej z fresków zamkowej kaplicy. Zdaniem hierarchy bogactwo artystyczne świątyni przypomina obecny kształt chrześcijaństwa. „Mieni się ona wszystkimi kolorami, tak dzisiaj duchowo mienią się wyznawcy Chrystusa. Ta kaplica łączy w sobie duchowe dziedzictwo wschodu i zachodu”. – tłumaczył abp Budzik.

Z kolei bp Jan Cieślar, mówił o znaczeniu obrazów w tradycji protestanckiej. W swoim wystąpieniu zaznaczył, że wbrew powszechnej opinii, Marcin Luter nie potępił tworzenia wizerunków postaci biblijnych, a nawet traktował je jako cenny narzędzie ewangelizacji. „W okresie reformacji, w północnych Niemczech produkowano więcej obrazów niż w katolickim południu”. – zauważył ewangelicki duchowny.

Na zakończenie spotkania, miała miejsce promocja publikacji „Lublin. Miasto zgody religijnej. Ekumenizm w historii, teologii, kulturze” pod redakcją ks. Sławomira Pawłowskiego SAC i prof. Sławomira Jacka Żurka. Monografia jest owocem Kongresu Ekumenicznego, który odbył się w Lublinie w dniach 29-31 października 2017 r.

Pochodząca z XIV w. kaplica Trójcy Świętej nazywana Kaplicą Zamkową jest jednym z najcenniejszych zabytków sztuki średniowiecznej w Polsce i w Europie. Z fundacji króla Władysława Jagiełły w 1418 roku wykonano w jej wnętrzu malowidła bizantyńsko-ruskie. Jest to jedna z czterech tego typu świątyń w Polsce (obok kaplicy świętokrzyskiej na Wawelu, katedry sandomierskiej i kościoła w Wiślicy).

Wersja do druku
Portal eKAI prezentuje część tekstów publikowanych w płatnym serwisie agencyjnym Katolickiej Agencji Informacyjnej.
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.