Drukuj Powrót do artykułu

Lublin: obchody XXI Dnia Judaizmu

17 stycznia 2018 | 21:06 | dab | Lublin Ⓒ Ⓟ

W auli Metropolitalnego Seminarium Duchownego w Lublinie odbyły się dziś lubelskie obchody XXI Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce. Obecni goście wzięli udział w celebracji Słowa Boże oraz w dyskusji na temat spuścizny Jana Karskiego.

Abp Stanisław Budzik w rozmowie z dziennikarzami, zwrócił uwagę, że chrześcijanie z żadną inną religią nie są tak związani, jak z judaizmem. – Mamy wspólne korzenie, wierzymy w tego samego Boga, który kiedyś będzie nas sądził. Żeby dobrze zrozumieć chrześcijaństwo i samego Chrystusa, musimy poznać Stary Testament, wsłuchując się w głos starszych braci w wierze – powiedział metropolita lubelski.

Podczas rozważania fragmentu księgi Izajasza rabin Boaz Pash, tłumaczył, że dla Boga nie ma barier nie do pokonania. „Bóg jest wszędzie tam, gdzie pozwalamy Mu przychodzić. On jest jeden i zrobi tak, żeby wszystko skończyło się z „happy endem” – powiedział rabin.

Po odśpiewaniu psalmów i błogosławieństwie Aaronowym udzielonym przez ks. prof. Alfreda Wierzbickiego, zgromadzeni pochylili się nad spuścizną Jana Karskiego, emisariusza i świadka Holokaustu.

Bp Mieczysław Cisło, wystosował apel o nazwanie lubelskiego Centrum Spotkania Kultur imieniem Jana Karskiego – Potrzeba nam pamięci o tym bohaterze, bo coraz mniej jest w nas heroizmu. – zakończył lubelski biskup pomocniczy.

Zdaniem prof. Sławomira Żurka, kierownika Pracowni Literatury Polsko-Żydowskiej KUL, postać Jana Karskiego – był on człowiekiem łączącym w sobie pozorne sprzeczności. – Z jednej strony dopominał się o pamięć o ofiarach Holocaustu i ożenił się z żydówką, z drugiej pozostał chrześcijaninem i wielkim entuzjastą Soboru Watykańskiego II – powiedział literaturoznawca.

W rozmowie z KAI, prof. Żurek zaznaczył, że polska literatura XX wieku była ciągłym przenikaniem dwóch religii. – Dobrym przykładem czerpania z wzajemnych inspiracji jest twórczość Romana Brandstaettera, ale musimy pamiętać, że kanon polskich literatów poruszających się w zarówno w judaizmie, jak i chrześcijaństwie jest znacznie bogatszy – tłumaczył naukowiec.

Ogólnopolski Dzień Judaizmu w Kościele katolickim jest jedną z inicjatyw Episkopatu Polski. Został ustanowiony przez Konferencję Episkopatu Polski w 1997 r. Jego celem jest rozwój dialogu chrześcijańsko-żydowskiego, a także modlitwa i refleksja nad związkami obu religii. Po raz pierwszy Dzień Judaizmu obchodzono w 1998 r. Komitet ds. Dialogu z Judaizmem, powołany w 1996 r., prowadzi dialog z przedstawicielami judaizmu, a jego celem jest upowszechnianie postaw dialogu i życzliwości wobec Żydów w środowiskach chrześcijańskich.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.