Drukuj Powrót do artykułu

Media w służbie Konferencji Episkopatu

06 marca 2013 | 08:19 | mp / pm Ⓒ Ⓟ

Działalność mediów pozostających w bezpośredniej służbie Konferencji Episkopatu była jednym z tematów omawianych podczas 361. zebrania plenarnego KEP, które rozpoczęło się we wtorek w Warszawie.

Zaprezentowana została działalność Biura Prasowego KEP, Katolickiej Agencji Informacyjnej, redakcji katolickich mediów publicznych oraz Fundacji „Opoka”.

Ks. Józef Kloch, rzecznik Episkopatu stojący na czele Biura Prasowego, przypomniał, że w tym roku obchodzi ono 45-lecie istnienia. Pierwszym jego dyrektorem został ks. Alojzy Orszulik, mianowany przez kard. Stefana Wyszyńskiego we wrześniu 1968 r. Podstawowym celem BP KEP jest utrzymywanie kontaktów ze środkami społecznego przekazu, a podlega ono bezpośrednio sekretarzowi generalnemu Episkopatu.

Do zadań rzecznika KEP – jak wyjaśniał ks. dr Kloch – należy prezentowanie stanowiska Konferencji Episkopatu Polski; utrzymywanie bieżących kontaktów z dziennikarzami; pomoc dziennikarzom w dostępie do informacji o działalności Konferencji oraz jej gremiów statutowych jak i wspieranie Konferencji w kontaktach ze środkami społecznego przekazu. Rzecznik organizuje briefingi i konferencje prasowe.

Istotnym polem działania rzecznika Episkopatu jest szkolenie rzeczników diecezji oraz rzeczników zgromadzeń zakonnych, co realizowane jest podczas corocznych zjazdów.

Ks. Rafał Sztejka SJ stojący na czele Redakcji Audycji Katolickich TVP poinformował, że obecnie redakcja ta przygotowuje 8 cyklicznych programów tygodniowo: 6 na antenę TVP1 oraz 2 na antenę TVP2. W sumie są to cztery godziny tygodniowo.

Największa ich oglądalność przypada na okres świąt: Bożego Narodzenia i Wielkiej Nocy. Wówczas z pracy redakcji katolickiej korzysta ok. 7 mln widzów. Wysoką oglądalność – ok. 2 mln widzów mają orędzia Księży Biskupów emitowane 4 razy w roku. Ok. milion widzów grupuje niedzielna transmisja Mszy św. oraz sztandarowy program redakcji katolickiej: "Między niebem a ziemią". Na dalszym miejscu pozostaje "Słowo na niedzielę" – 800 tys. widzów oraz "Ziarno" – 450 tys. Ponadto redakcja katolicka TVP patronuje i zapewnia telewizyjną obsługę licznym kościelnym akcjom czy dziełom charytatywnym: Dzień Papieski, Wigilijne Dzieło Pomocy Dzieciom, itd.

W ramach redakcji katolickiej powstają także filmy. W 2012 r. stworzono 6 filmów o Janie Pawle II i Benedykcie XVI.

Kolejnym istotnym zadaniem redakcji katolickiej jest bieżąca współpraca z innymi redakcjami TVP, w szczególności z programami informacyjnymi, co gwarantuje obecność tam problematyki religijnej.

Naczelną Redakcję Programów Katolickich w Polskim Radio przedstawił jej szef ks. Wojciech Mikulski SJ. Poinformował, że przygotowuje ona programy dla wszystkich anten radia publicznego.

Największą słuchalnościa – 2 mln osób – cieszy się "Familijna Jedynka", emitowana w niedzielę między godz. 6 a 9. Jest ona skierowana do całych rodzin. Bardzo dużą słuchalność ma także emitowany codziennie dziennik Radia Watykańskiego. W sumie radiowa Redakcja Programów Katolickich przygotowuje 9 programów mających miejsce na różnych antenach Polskiego Radia.

Informację o Fundacji „Opoka” przedstawił Krzysztof Piądłowski z jej zarządu. Opoka powstała w 1998 r. W tej chwili fundacja najbardziej znana jest z prowadzenia portalu www.opoka.org.pl. Utrzymuje także konta e-mail i www dla około 5 tys podmiotów kościelnych.

Portal "Opoka" – jak podkreślił Piądłowski – prezentuje uniwersalną i ponadczasową wiedzę z zakresu teologii, filozofii i społecznego nauczania Kościoła. Gromadzi także przydatne bazy danych. Rozwijane są również serwisy poradnikowe o tematyce rodzinnej i etyki biznesu.

Portal "Opoka" jest odwiedzany średnio-miesięcznie przez ok. 500 tys. użytkowników, a przez blisko 4 mln. użytkowników rocznie. Poszukują oni wiedzy do pracy naukowej i na lekcje religii, rozwiązują bieżące problemy z zakresu wiary (np. szukają informacji o świętach nakazanych) i poszukują wskazówek do rozwoju duchowego.

Na "Opoce" znajduje się 35 tys. artykułów z zakresu nauczania Kościoła, teologii, duszpasterstwa, życia Kościoła, zagadnień społecznych i innych liczy Biblioteka portalu.

"Opoka" – jak informuje Piądłowski – jest też swoistym integratorem mediów katolickich: współpracuje z większością tytułów prasy katolickiej w Polsce i znaczącym gronem wydawnictw. Jeśli pozwolą na to środki podobna współpraca zostanie podjęta także z rozgłośniami katolickimi.

Ponadto fundacja od kilku miesięcy prowadzi akcję „Wspieram Dobro w Sieci”, której jednym z celów jest edukacja medialna społeczeństwa.

Marcin Przeciszewski prezentując działania Katolickiej Agencji Informacyjnej, podkreślił konieczność dalekosiężnej strategii medialnej w łonie Kościoła, gdyż w epoce współczesnej to właśnie media stały się jednym z głównych, a przy tym najtrudniejszych terenów misyjnych.

W najbliższych latach szef KAI przewiduje wzrost antykościelnych tendencji w polskich mediach. Narastające nastroje antykościelne powodowane są z jednej strony postępującą "tabloidyzacją" ogółu mediów, osłabieniem znaczenia mediów publicznych oraz wejściem na scenę publiczną środowisk nowej, radykalnej i ideologicznej lewicy. Celem tej ostatniej staje się dziś zainspirowanie nowego etapu "rewolucji kulturowej". Środowiska te kontestują ponadto przyjazny model relacji państwo-Kościół, jaki udało się zbudować w Polsce po 1989 r. W to miejsce kręgi nowej lewicy walczyć będą o wprowadzenie "radykalnej świeckości" na wzór francuski, co dotąd było obce polskiej myśli konstytucyjnej.

Mówiąc bezpośrednio o pracy KAI, Przeciszewski zwrócił uwagę, że jest ona najistotniejszym źródłem informacji o Kościele dla mediów w Polsce. Jej codzienny serwis obejmuje nie tylko wydarzenia z terenu Kościoła w Polsce, ale zawiera świetną informację o Stolicy Apostolskiej oraz przegląd najważniejszych informacji religijnych z całego świata. Ponadto agencja wydaje cenne opracowania problemowe i raporty.

Z informacji KAI korzysta też bezpośrednio szeroka publiczność, przekazywanych za pośrednictwem strony www.ekai.pl, która sytuuje się na czwartym miejscu wśród portali religijnych. Coraz większym wzięciem się cieszy redagowany przez KAI jedyny Internetowy Dziennik Katolicki, który jest rozsyłany elektronicznie do wszystkich, którzy dokonają prenumeraty.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.