Drukuj Powrót do artykułu

„Metafizyka obecności”, czyli 32 krakowskich artystów przedstawia nadprzyrodzony charakter życia ludzkiego

09 listopada 2019 | 17:46 | Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej | Kraków Ⓒ Ⓟ

Wernisaż wystawy „Metafizyka obecności” odbył się 8 listopada w Muzeum Archidiecezjalnym Kardynała Karola Wojtyły w Krakowie. Wystawa ta powstała w ramach projektu artystyczno-naukowego, który prowadzony jest na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego. W jej realizację włączyli się także artyści z Akademii Sztuk Pięknych, Stowarzyszenia Artystycznego „Otwarta Pracownia” oraz Stowarzyszenia „Vera Icon”. Kuratorami wystawy są dr Agnieszka Daca oraz dr Bernadeta Stano.

Podczas otwarcia „Metafizyki obecności” bp Jan Szkodoń podziękował artystom za podzielenie się swoją twórczością i za to, że poprzez nią przybliżają innych do Boga. – Większość prac ma charakter symboliczny, zmuszający do szukania, odnajdywania obecności Boga w tym, co zazwyczaj nie kojarzy nam się z naszym Stwórcą. Poprzez swoje obrazy przybliżacie drugiego człowieka do Boga – może niewierzącego, szukającego – i pokazujecie, że na różnych drogach można odnaleźć Tego, który Mojżeszowi powiedział „Jestem, Który Jestem”. Do jednych przemawia bezpośrednio, inni muszą stopniowo odkrywać w sobie i wokół siebie to, że metafizyka prowadzi do odkrycia i przyjęcia obecności Stwórcy i Zbawcy – powiedział biskup.

Jak wyjaśniała dr Daca, wystawa łączy wiele stylistyk, sposobów wypowiadania się oraz różnych środowisk i pokoleń. – Pierwszy raz podjęłyśmy się organizacji tak dużej wystawy, było to dla nas ogromne wyzwanie. Zamysłem było również to, by ci artyści, którzy w swojej twórczości zwracają się w stronę sacrum, odczuwający to i prezentujący w różnych środkach wyrazu, mogli się tu spotkać, poznać i zobaczyć, co tworzą inni – zaznaczyła kurator.

Każdego autora reprezentuje jedna praca, zaś wszystkie dzieła rozmieszczone są w siedmiu pomieszczeniach. – Te prace musiały ze sobą wejść w dialog. Czasami czułyśmy, że jest jakiś zgrzyt, niedociągnięcie, ale to jest zadanie, aby państwo znaleźli te przestrzenie, gdzie prace mówią o jednym temacie lub wręcz przeciwnie, sygnalizują nam jakiś problem – tłumaczy dr Stano. – Nie bez powodu pierwsza i ostatnia praca są w salach, które toną w ciemnościach; tam mamy kwestie związane z rzeczami ostatecznymi, śmiercią. Może nie są one wypowiedziane wprost, ale to nasze celowe działanie, aby w poszczególnych salach przekazać państwu myśli, jakie towarzyszyły nam przy układaniu prac – dodała.

Wystawie towarzyszy również monografia pt. „METAFIZYKA OBECNOŚCI. Inspiracje religijne w dziełach artystów krakowskich 2000-2019”, która zawiera teksty historyków sztuki, filozofów i teologów oraz komentarze autorów do ich dzieł.

Wystawa będzie czynna od 9 listopada 2019 r. do 6 stycznia 2020 r., od wtorku do niedzieli w godzinach 10.00–17.00.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.