Drukuj Powrót do artykułu

Młodzi w sieci: szukają rozrywki i zabawy, religią interesuje się 4 proc.

19 września 2018 | 07:41 | maj / pz | Warszawa Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. NordWood Themes / Unsplash

Tzw. „Pokolenie Z”, czyli młodzi między 18. a 25. rokiem życia, interesuje się przede wszystkim rozrywką oraz markami produktów – takie wnioski płyną z globalnej analizy danych z Facebooka i Instagrama. Ok. 4 proc. młodych ludzi udostępniają w mediach społecznościowych treści związane z wiarą. Badania statystyczne ponad 540 mln użytkowników sieci przeprowadzone zostały na zlecenie międzynarodowego portalu Aleteia w perspektywie zbliżającego się Synodu Biskupów nt. młodzieży.

– Młodym brak punktów odniesienia, żyją bardzo konsumpcyjnie a jednak wciąż jest nadzieja docierania do nich z przekazem wiary. Widać, że tym miejscem może być również Internet i media społecznościowe – powiedziała Silvia Constantini z portalu Aleteia, która zaprezentowała dziś badania w Warszawie. Podkreśliła, że dla „Pokolenia Z” w sieci najważniejsza jest zabawa, rozrywka i humor. – A przecież z Kościołem i duchowością też mogą być związane takie treści. Być może warto się zastanowić nad lżejszą formą przekazu skierowaną do młodych – powiedziała.

Badanie zostało przeprowadzone przez prof. Josepa Lluísa Micó – profesora dziennikarstwa na Wydziale Komunikacji i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Rajmunda Lulla w Barcelonie (Universitat Ramon Lull) oraz portal Aleteia. Studium bazuje na danych, na których firmy i instytucje – chcąc docierać do młodych ludzi – opierają swoje kampanie prowadzone na Facebooku i Instagramie. „Te dane mają ogromne znaczenie nie tylko dla Kościoła, ale także innych edukacyjnych oraz społecznych instytucji, ponieważ mogą się przydać do przeanalizowania obiektywnej sytuacji młodych ludzi, bez filtrów czy ideologicznych interpretacji” – stwierdził prof. Josep Lluís Micó.

Religijni influencerzy młodzieży w Europie, materiały prasowe Aletei

W ramach badania dokonano analizy danych statystycznych wszystkich młodych ludzi (18–25 lat) posiadających konta na Facebooku i Instagramie w 2017 r. – w sumie 539 mln 596 tys. 500 młodych osób z wszystkich krajów świata, z wyjątkiem Kuby, Wenezueli, Boliwii, Iranu, Sudanu, Egiptu, Republiki Sudanu, Uganday, Bahrajnu, Gujany Francuskiej i Republiki Kongo – z braku dostępnych danych. Analizując treści udostępniane przez młodych ludzi posłużono się słowami kluczowymi „religia”, zwłaszcza zaś „chrześcijański”, „katolicki”, „Kościół”, „papież” oraz „modlitwa”. W ten sposób wyodrębniono grupy młodych interesujących się treściami religijnymi.

Z badania wynika, że generalnie młodzi ludzie poszukują w mediach społecznościowych rozrywki ( gry wideo, media, seriale TV, muzyka, sport itp.), informacji o markach produktów, co wynika z pragnienia zdobycia uznania w oczach innych i potrzeby dzielenia zainteresowań z rówieśnikami. Ich ulubionym językiem jest język zabawy i humoru.

Grupa młodzieży wykazująca zainteresowanie religią na portalach społecznościowych – ok. 4 proc. – charakteryzuje się wyższym niż inni poziomem wykształcenia, szerszą wiedzą o świecie oraz sprecyzowanymi zainteresowaniami społecznymi i kulturalnymi. Podobnie jak rówieśnicy – w mediach społecznościowych uwielbia się bawić.

Warto zauważyć, że połowa 20 krajów, w których największa liczba młodych korzysta z portali społecznościowych, to państwa zamieszkane w większości przez chrześcijan. Autorzy badania wnioskują, że portale społecznościowe są zatem potencjalnie pierwszym miejscem kontaktu Kościoła z ludźmi młodymi.

Wyodrębniono również 20 krajów z największym odsetkiem młodych zainteresowanych religią. Połowa krajów na tej liście to państwa Ameryki Łacińskiej, choć dziwi brak młodzieży meksykańskiej. Wśród krajów europejskich wymienić można kolejno: Włochy, Polskę, Portugalię, Litwę i Maltę. Na Starym Kontynencie odsetek zainteresowanych wiarą jest niemal taki sam, jak gdzie indziej: wynosi około 4,11 proc. To oznacza, że 2,7 mln młodych Europejczyków aktywnie podejmuje w mediach społecznościowych tematy religijne.

Jedną z analizowanych w ramach badania grup byli młodzi Polacy – 4 mln. osób. Zainteresowania ich nie odbiegają od zainteresowań rówieśników z Zachodu. To marki (odzież, napoje itp.), humor i rozrywka, np. gry. Ok. 11 proc. (450 tys. osób) udostępnia treści związane z wiarą. Są to w większości ludzie bardzo zaangażowani religijnie.

Popularne w tej grupie profile na Facebooku to: Nie Wstydzę Się Jezusa, Langusta na palmie, DEON, Kraków dla Młodzieży, Światowe Dni Młodzieży i Szlachetna Paczka. – Zastanawiające jest, że tak wielu młodych interesuje się tematyką ŚDM. Być może w tym kontekście należałoby zacząć rozmawiać o pokoleniu ŚDM – powiedziała Anna Sosnowska, redaktor naczelna polskiej edycji Aletei.

W ramach badania przeprowadzono też klasyfikację influencerów, czyli osób obserwowanych przez młodych w sieci – zarówno w skali globalnej, jak i wśród młodzieży zainteresowanej tematami religijnymi. Influencerzy podzieleni zostali na różne kategorie: wartości ogólne, kultura i rozrywka, sport oraz technologie.

Osobno przeprowadzono klasyfikację infuencerów wśród młodych zainteresowanych religią. W tym gronie liderem jest papież Franciszek. Poza nim wśród 10 największych wzorców osobowych młodzieży nie ma katolików. Czołowy influencer-protestant, Brian Houston, nie jest przedstawicielem historycznego Kościoła, lecz nowej wspólnoty ewangelizującej poprzez muzykę.

Duży wpływ na młodych ma również brazylijski pisarz Paolo Coelho, który – jak poinformowała Silvia Constantini – przez długi czas podczas trwania badania wyprzedzał papieża. – Dość zatrważające jest, że młodzi na swych mistrzów wybierają często przypadkowe osoby, które po prostu udzielają duchowych porad w sieci – powiedziała Włoszka.

Zasadniczo jednak influencerami dla młodych są postaci ze świata rozrywki. To, że Katy Perry ma 109 mln śledzących ją na Twitterze, zaś Justin Bieber – 106 mln (dwukrotnie więcej, aniżeli papież), dowodzi, niewiarygodnego wręcz wpływu na młodzież ludzi z tej branży. Ogromna jest też rzesza młodych śledzących mistrzów sportu. Autorzy badania stawiają wręcz sobie pytanie, czy dla wielu młodych sport nie stał się druga religią.

„Dla pokoleń wcześniejszych życie było drogą wyznaczoną przez kamienie milowe (jasne punkty orientacyjne): chrzest, Komunia, studia, pierwsza prawdziwa praca, kupno domu, małżeństwo, dzieci… Badanie pokazuje, że pokolenie Z nie ma jasno określonych wzorców, lecz czuje się w obowiązku poszukiwania wiatru, który tchnie w żagle łodzi ich życia” – podsumowują autorzy badania.

Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie portalu Aleteia, który jest katolicką siecią publikującą w 8 językach, z 11 mln użytkowników miesięcznie oraz z zasięgiem na poziomie 40 mln użytkowników w sieciach społecznościowych.

Statystyki, jak i dalsze analizy, zostaną przedstawione uczestnikom Synodu Biskupów, który będzie poświęcony tematowi młodych ludzi oraz ich wiary. Spotkanie odbywać się będzie w Watykanie od 3 do 28 października br.

Raport z badań wykonanych metodą social listening można przeczytać i pobrać na tej stronie internetowej: https://pl.aleteia.org/studium-pokolenie-z/  

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.