Młodzież idzie po trzeźwość
14 lipca 2003 | 14:30 | jw//im Ⓒ Ⓟ
Młodzież z całego kraju pielgrzymuje w intencji trzeźwości. Pątnicy w specjalnym apelu skrytykowali nowelizację ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Dziś zakończyła się najdłuższa, 400-kilometrowa pielgrzymka z Warszawy do Miejsca Piastowego, dokąd pątnicy wędrowali przez dwa tygodnie. Organizatorem byli księża michalici, którzy zaprosili młodzież do pielgrzymowania w intencji trzeźwości narodu do grobu swego założyciela ks. Bronisława Markiewicza – znanego orędownika trzeźwości. Pątniczy szlak rozpoczął się w warszawskiej archikatedrze przy grobie kard. Stefana Wyszyńskiego, wielkiego orędownika trzeźwości.
Cztery kolejne pielgrzymki, które wędrowały z diecezji płockiej i łomżyńskiej do Niepokalanowa, zakończyły się 11 lipca. Po raz pierwszy wszystkie pielgrzymki trzeźwościowe wędrowały w tym samym terminie. Wzięli w nich udział głównie młodzi ludzie, a także członkowie grup samopomocowych Anonimowych Alkoholików, Krucjaty Wyzwolenia Człowieka i Katolickiego Stowarzyszenia Pomocy osobom Uzależnionym i ich Rodzinom „Filadelfia”.
– Pielgrzymka w intencji narodu jest nie tylko dla alkoholików, ale dla wszystkich, którzy pragną modlić się i ofiarować swój trud w tej intencji – powiedział KAI organizator pielgrzymek ks. Zbigniew Kaniecki. Każdy pielgrzym miał także własną intencję, którą mógł powierzyć modlitwie innych pątników podczas różańca. W Górkach Kampinoskich 38 osób z połączonych pielgrzymek złożyło przyrzeczenia abstynencie, włączając się do Krucjaty Wyzwolenia Człowieka.
Pielgrzymka trzeźwościowa ma od lat wiele symboli. Na początku grupy zawsze idzie krzyż z podwójnym poprzecznym ramieniem (karawaka – od hiszpańskiej miejscowości Caravaca, skąd pochodzi). Takie krzyże, od nazwy choroby zwane cholerycznymi, można zobaczyć w wielu miejscowościach Mazowsza, gdzie upamiętniają epidemie nawiedzające te ziemie w XIX w. – Alkoholizm to wielka współczesna epidemia – tłumaczy symbolikę krzyża ks. Kaniecki. – Niech Bóg ochrania nas tak, jak ochraniał naszych ojców, którzy posługiwali się tym krzyżem – powiedział.
Trasy pielgrzymek prowadziły przez historyczne tereny Mazowsza. Pątnicy z Bieżunia szli traktem, którym w XV w. wędrował pod Grunwald król Władysław Jagiełło , który – jak nadmienia w swej kronice Jan Długosz – był abstynentem. W Puszczy Kampinoskiej wspominali powstańców 1863 r. i obrońców Warszawy z okresu II wojny światowej, zamordowanych w tych okolicach.
Na szlaku pielgrzymów z diecezji płockiej znalazło się sanktuarium Matki Bożej w Koziebrodach i Drobin – miasto związane z patronem młodzieży św. Stanisławem Kostką. Pątnicy przeszli przez Wisłę w Wyszogrodzie, gdzie według legendy przeszedł pieszo po falach św. Jacek.
Młodzież idąca we wszystkich pielgrzymkach podpisała apel do różnych grup społecznych o połączenie sił w działaniach służących trzeźwości. W apelu podkreślają, że picie alkoholu jest główną przyczyną tragicznych zgonów młodych ludzi. Przypominają, że alkohol upośledza rozwój, sprzyja popełnianiu przestępstw, zmniejsza szanse życiowe i zaburza więzi społeczne.
– Pragniemy podejmować życie bez alkoholu, aby w ten sposób realizować zobowiązania wynikające z przyjętych sakramentów i przygotować się do czekających nas zadań – napisali młodzi ludzie. – Zrezygnujcie z używania alkoholu. Pokażcie, że jesteście wolni od piwa, wina i wódki – zaapelowali do rówieśników.
Pielgrzymi skrytykowali nowelizację ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z maja tego roku, która pozwala na zwiększenie liczby reklam alkoholu. Spowoduje to – jak napisano w apelu – zwiększenie spożycia alkoholu.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.