Drukuj Powrót do artykułu

Msze św. w telewizji popularne również po zniesieniu limitów w kościołach

29 czerwca 2020 | 18:34 | Wirtualnemedia.pl, lk / hsz | Warszawa Ⓒ Ⓟ

Sample LUKASZ CAPAR POLSKA PRESS/Polska Press/East News

W ostatnich kilku tygodniach spadło zainteresowanie mszami świętymi w polskich stacjach telewizyjnych, ale transmisje nadal notują wyższe wyniki od średnich długookresowych stacji – wynika z raportu portalu Wirtualnemedia.pl.

Aby powstrzymać pandemię COVID-19, rząd zdecydował się wprowadzić wiele ograniczeń w połowie marca. Jednym z nich był zakaz imprez masowych, w efekcie którego w mszach świętych początkowo mogło uczestniczyć maksymalnie 50 osób, a następnie zgromadzenie takie mogło liczyć do 5 osób. Obostrzenia zaczęły być stopniowo luzowane w kwietniu, ostatecznie limit wiernych w kościołach został zniesiony 30 maja – przypomina autor opracowania, Michał Kurdupski z serwisu Wirtualnemedia.pl

TVP

Jak wynika z danych Nielsen Audience Measurement – udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez Havas Media Group – średnia widownia mszy świętej emitowanej w niedziele i święta o godz. 7.00 w TVP1 w okresie 15 marca-22 czerwca wyniosła 1,33 mln widzów (34,52 proc. udziału wśród wszystkich widzów), 13,07 proc. w grupie komercyjnej 16-49 lat i 15,72 proc. w grupie 16-59.

Dla porównania, w okresie od 1 stycznia do 8 marca (emisja w niedziele i święta o 7.00) transmisje śledziło średnio 435 tys. osób, co dało stacji odpowiednio 18,11 proc., 4,01 proc. i 6,32 proc. udziału. Widownia mszy w okresie pandemii COVID-19 zwiększyła się kilkukrotnie.

TVP1 od połowy marca relacjonuje mszę św. codziennie. Widownia wszystkich transmisji w okresie zamrożenia gospodarki wyniosła 1,02 mln osób (odpowiednio 21,17 proc., 5,86 proc. i 7,92 proc. udziału). Od 30 maja do 22 czerwca transmisje śledziło 663 tys. widzów (16,70 proc., 3,22 proc. i 4,28 proc. udziału). Msza święta w Jedynce od momentu zniesienia limitu wiernych w kościołach straciła widzów, ale mimo to stacja w paśmie w grupie 4+ nadal ma zdecydowanie wyższe wyniki od średnich długookresowych. Udział TVP1 w 2019 r. wyniósł np. 9,68 proc.

15 marca o godz. 7.00 mszę relacjonowało TVP Info (wspólna transmisja z TVP1). Audycję w tej stacji śledziło 452 tys. widzów (łącznie na obu antenach było to 1,89 mln). TVP Info nie transmituje regularnie mszy (wyjątkiem są msze okolicznościowe – np. rocznicowe, pogrzebowe lub z okazji tzw. miesięcznicy smoleńskiej).

Wyraźny wzrost zainteresowania – względem okresu przed wybuchem epidemii w Polsce – msze odnotowały w TVP Polonia. Transmisje w okresie 15 marca-21 czerwca miały średnio 64 tys. widzów (0,56 proc. udziału), podczas gdy w okresie od 5 stycznia do 8 marca było to średnio 46 tys. (0,43 proc.).

W okresie od 15 marca do 24 maja msze śledziło 75 tys. widzów (0,63 proc.), a od 31 maja do 21 czerwca było to 36 tys. (0,38 proc.). Transmisje w TVP Polonia również mają zdecydowanie wyższe wyniki od średnich długookresowych. W 2019 r. udział stacji wyniósł 0,13 proc.

Od 12 marca msze oglądać można w TVP3. Relacje do 29 maja śledziło średnio 291 tys. osób (2,07 proc. udziału), a od 31 maja do 22 czerwca – 188 tys. (1,69 proc.). Dla porównania, udział stacji w 2019 roku wyniósł 1,02 proc.

Dotychczas jedna pokazana w TVP Kultura msza św. zainteresowała 61 tys. osób.

Polsat News

Z powodu epidemii koronawirusa msze zaczął pokazywać komercyjny Polsat News, w którym ogląda je średnio 592 tys. widzów (6,74 proc.). Do 24 maja transmisje miały 704 tys. osób (7,78 proc. udziału), a od 31 maja – 257 tys. (3,63 proc.). Msze również i w tej stacji mają wyraźnie wyższy udział od długookresowych – w 2019 roku średni wynik Polsat News wyniósł 1,13 proc.

Niemal 10-krotny wzrost zainteresowania odnotowała transmitowana w Polsat Rodzina specjalna msza święta dedykowana dzieciom. Relacje od 15 marca do 21 czerwca śledziło średnio 52 tys. widzów (0,44 proc.), podczas gdy w okresie od 5 stycznia do 8 marca było to średnio 7 tys. (0,07 proc.).

Od 15 marca do 24 maja msze miały 67 tys. oglądających (0,56 proc.), a od 31 maja – 6 tys. (0,07 proc.). Średni udział Polsat Rodzina w ub. roku wyniósł 0,05 proc.

TV Republika

W Telewizji Republika msze między 5 stycznia a 8 marca śledziło 559 osób (0,02 proc.), a w okresie od 15 marca do 22 czerwca było to 3,8 tys. (0,09 proc.)

Od 15 marca do 29 maja msze śledziło 4,1 tys. osób (0,09 proc.), a od 30 maja do 22 czerwca – 3,1 tys. (0,09 proc.). W 2019 r. udział Telewizji Republika wyniósł 0,03 proc.

TVS

Z kolei dziesięć mszy pokazanych na antenie TVS w okresie od 29 marca do 31 maja śledziło 52 tys. osób (0,58 proc.). Transmisje również w tej stacji miały wyższy udział w 4+ od długookresowego, który w 2019 r. wyniósł 0,31 proc.

Spośród wszystkich programów religijnych w okresie od 1 stycznia do 22 czerwca br. najwięcej – 2,80 mln – widzów miała transmisja orędzia kard. Stanisława Dziwisza z 17 maja.

15 pozycji w top 20 należały do mszy. Po dwie lokaty należały do audycji „Między ziemią a niebem” oraz orędź, a jedna – do „Regina Caeli”.

19 miejsc w top 20 to audycje pokazane w Jedynce, jedną lokatę do zestawienia wprowadziło TVP3. Wszystkie tytuły to pozycje pokazane po 15 marca.

Z przeprowadzonego na przełomie maja i czerwca badania CBOS wynika, że 60% Polaków zdarzyło się oglądać transmisję mszy św. w telewizji (60%) – według deklaracji było to najpopularniejsze medium. Z kolei 40% badanych odczuwało brak wspólnotowej modlitwy w kościele. Spośród innych możliwych sposobów uczestniczenia w mszy św. bardziej popularny okazał się internet niż radio.

W transmisjach online wzięła (przynajmniej raz) udział więcej niż jedna piąta Polaków (21%), a słuchanie mszy św. w radiu deklaruje 17% ankietowanych. Więcej osób modliło się w czasie narodowej izolacji w łączności z innymi za pośrednictwem technologii – co piątej osobie zdarzyło się to przynajmniej raz (20%).

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.