Drukuj Powrót do artykułu

Nabożeństwo „dwóch ambon” w zborze protestanckim

21 stycznia 2018 | 10:25 | Płock / eg / bd Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. materiał prasowy

Klerycy z Kościoła katolickiego i Kościoła Starokatolickiego Mariawitów uczestniczyli w nabożeństwie „dwóch ambon” w zborze protestanckim w Płocku. Gospodarzem sobotniego spotkania w Tygodniu Modlitw o Jedność Chrześcijan był ks. Szymon Czembor, proboszcz parafii ewangelickiej.

Ks. kan. dr Włodzimierz Piętka, diecezjalny referent ds. ekumenicznych wyjaśnił uczestnikom spotkania, że w płockim zborze ewangelickim znajduje się ambona, z której korzystał św. Jan Paweł II podczas wizyty w 1991 roku w Zakładzie Karnym w Płocku. Stąd wziął się pomysł, aby do dwóch ambon w świątyni ewangelickiej zaprosić kleryków katolickich i mariawickich.

W czasie nabożeństwa na pytania dotyczące powołania, przeżywania wiary, przygotowaniu do kapłaństwa oraz praktyk religijnych odpowiadali katolicy: 29-letni diakon Krzysztof Stawicki z parafii św. Zygmunta w Płocku i 24-letni diakon Łukasz Kiciński z parafii św. Szczepana w Bądkowie – klerycy szóstego roku Wyższego Seminarium Duchownego w Płocku oraz mariawici: 21-letni Paweł M. Michał Gąsowski z parafii Cegłowo i 22-letni diakon Hubert M. Paschalis Oganiesian z parafii Mińsk Mazowiecki – klerycy mariawiccy studiujący na trzecim roku Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie.

Zdaniem mariawity Michała Gąsowskiego, przygotowanie do kapłaństwa w ChAT ma „charakter ekumeniczny”: daje szansę kontaktów z członkami różnych Kościołów, pozwala na wzajemne poznawanie się, daje szerszą perspektywę patrzenia na chrześcijaństwo.

Uczestniczący w spotkaniu katolicy mogli dowiedzieć się, m.in. że klerycy mariawiccy zakładają habit już na pierwszym roku przygotowania do kapłaństwa, choć na początku jest to habit bez monstrancji, a kolejnymi etapami przygotowania do kapłaństwa są: przyjęcie tonsury, czterech święceń mniejszych, święceń subdiakonatu i diakonatu. Charakterystyczna jest zmiana imion: kandydat do kapłaństwa otrzymuje imię Maria, symbolizujące kroczenie drogą Maryi oraz drugie imię, nadane według rozeznania biskupa.

Czytaj także: Katolicy i prawosławni modlili się w cerkwi o jedność

Z kolei przyszli duchowni katoliccy zakładają sutannę dopiero na trzecim roku seminarium. W ciągu sześciu lat formacji kolejno przyjmują posługi lektoratu na trzecim roku i akolitatu na czwartym roku (uprawnia do udzielania komunii św. i wystawiania Najświętszego Sakramentu), a na piątym ma miejsce obrzęd kandydatury (oficjalne włączenie kleryka do grona kandydatów do przyjęcia święceń). Święcenia diakonatu odbywają się na piątym roku, a kapłańskie na szóstym roku.

Klerycy mówili także o tym, jak się modlą: katolik Łukasz Kiciński przyznał, że w seminarium poznał medytację Słowa Bożego, a za najcenniejszą uznał modlitwę prywatną, ponieważ wtedy „można najwięcej dowiedzieć się o sobie”. A Krzysztof Stawicki przyznał, że jego ulubionym miejscem modlitwy jest Kaplica Dobrego Pasterza w seminarium.

Dla mariawity Michała Gąsowskiego centrum życia modlitewnego jest Msza św. Mariawiccy klerycy modlą się też modlitwą brewiarzową i „Psałterzem Ducha Przenajświętszego”. Modlitwa Psalmami z brewiarza jest też używana przez katolików. Zdaniem Łukasza Kicińskiego pozwala ona „wejść w służbę”. Jest modlitwą „w imieniu całego Kościoła i za Kościół”.

Ponadto mariawita Michał Gąsowski powiedział, że adoracja Najświętszego Sakramentu jest „Bożym nakazem, wymienionym w objawieniach św. Marii Franciszki, trzymającym ducha w ryzach”. A dla katolika Krzysztofa Stawickiego adoracja Najświętszego Sakramentu, to „serce dnia”.

Mariawita Paschalis Oganiesian przyznał, że najbardziej lubi się modlić przed ołtarzem głównym Świątyni Miłości i Miłosierdzia w Płocku – jest to „centrum życia Kościoła Starokatolickiego Mariawitów”. Przed tym ołtarzem wielokrotnie prosił Boga o łaskę i ją otrzymywał.

W czasie nabożeństwa śpiewane były kanony z Taize. Zakończono je modlitwą „Ojcze nasz” i błogosławieństwem.

W nabożeństwie uczestniczył bp Karol M. Babi, biskup naczelny Kościoła Starokatolickiego Mariawitów, ks. protojerej Eliasz Tarasiewicz, proboszcz parafii prawosławnej, ks. Szymon Czembor, proboszcz parafii ewangelickiej w Płocku, diecezjalny referent ds. ekumenizmu ks. kan. dr Włodzimierz Piętka, klerycy oraz wierni płockich Kościołów chrześcijańskich.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku

Przeczytaj także

20 stycznia 2018 11:05

Franciszek do rządzących: niech Peru będzie krainą nadziei [przemówienie]

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.