Drukuj Powrót do artykułu

Nabożeństwo „dwóch ambon” w zborze protestanckim

21 stycznia 2018 | 10:25 | Płock / eg / bd Ⓒ Ⓟ

Sample Fot. materiał prasowy

Klerycy z Kościoła katolickiego i Kościoła Starokatolickiego Mariawitów uczestniczyli w nabożeństwie „dwóch ambon” w zborze protestanckim w Płocku. Gospodarzem sobotniego spotkania w Tygodniu Modlitw o Jedność Chrześcijan był ks. Szymon Czembor, proboszcz parafii ewangelickiej.

Ks. kan. dr Włodzimierz Piętka, diecezjalny referent ds. ekumenicznych wyjaśnił uczestnikom spotkania, że w płockim zborze ewangelickim znajduje się ambona, z której korzystał św. Jan Paweł II podczas wizyty w 1991 roku w Zakładzie Karnym w Płocku. Stąd wziął się pomysł, aby do dwóch ambon w świątyni ewangelickiej zaprosić kleryków katolickich i mariawickich.

W czasie nabożeństwa na pytania dotyczące powołania, przeżywania wiary, przygotowaniu do kapłaństwa oraz praktyk religijnych odpowiadali katolicy: 29-letni diakon Krzysztof Stawicki z parafii św. Zygmunta w Płocku i 24-letni diakon Łukasz Kiciński z parafii św. Szczepana w Bądkowie – klerycy szóstego roku Wyższego Seminarium Duchownego w Płocku oraz mariawici: 21-letni Paweł M. Michał Gąsowski z parafii Cegłowo i 22-letni diakon Hubert M. Paschalis Oganiesian z parafii Mińsk Mazowiecki – klerycy mariawiccy studiujący na trzecim roku Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie.

Zdaniem mariawity Michała Gąsowskiego, przygotowanie do kapłaństwa w ChAT ma „charakter ekumeniczny”: daje szansę kontaktów z członkami różnych Kościołów, pozwala na wzajemne poznawanie się, daje szerszą perspektywę patrzenia na chrześcijaństwo.

Uczestniczący w spotkaniu katolicy mogli dowiedzieć się, m.in. że klerycy mariawiccy zakładają habit już na pierwszym roku przygotowania do kapłaństwa, choć na początku jest to habit bez monstrancji, a kolejnymi etapami przygotowania do kapłaństwa są: przyjęcie tonsury, czterech święceń mniejszych, święceń subdiakonatu i diakonatu. Charakterystyczna jest zmiana imion: kandydat do kapłaństwa otrzymuje imię Maria, symbolizujące kroczenie drogą Maryi oraz drugie imię, nadane według rozeznania biskupa.

Czytaj także: Katolicy i prawosławni modlili się w cerkwi o jedność

Z kolei przyszli duchowni katoliccy zakładają sutannę dopiero na trzecim roku seminarium. W ciągu sześciu lat formacji kolejno przyjmują posługi lektoratu na trzecim roku i akolitatu na czwartym roku (uprawnia do udzielania komunii św. i wystawiania Najświętszego Sakramentu), a na piątym ma miejsce obrzęd kandydatury (oficjalne włączenie kleryka do grona kandydatów do przyjęcia święceń). Święcenia diakonatu odbywają się na piątym roku, a kapłańskie na szóstym roku.

Klerycy mówili także o tym, jak się modlą: katolik Łukasz Kiciński przyznał, że w seminarium poznał medytację Słowa Bożego, a za najcenniejszą uznał modlitwę prywatną, ponieważ wtedy „można najwięcej dowiedzieć się o sobie”. A Krzysztof Stawicki przyznał, że jego ulubionym miejscem modlitwy jest Kaplica Dobrego Pasterza w seminarium.

Dla mariawity Michała Gąsowskiego centrum życia modlitewnego jest Msza św. Mariawiccy klerycy modlą się też modlitwą brewiarzową i „Psałterzem Ducha Przenajświętszego”. Modlitwa Psalmami z brewiarza jest też używana przez katolików. Zdaniem Łukasza Kicińskiego pozwala ona „wejść w służbę”. Jest modlitwą „w imieniu całego Kościoła i za Kościół”.

Ponadto mariawita Michał Gąsowski powiedział, że adoracja Najświętszego Sakramentu jest „Bożym nakazem, wymienionym w objawieniach św. Marii Franciszki, trzymającym ducha w ryzach”. A dla katolika Krzysztofa Stawickiego adoracja Najświętszego Sakramentu, to „serce dnia”.

Mariawita Paschalis Oganiesian przyznał, że najbardziej lubi się modlić przed ołtarzem głównym Świątyni Miłości i Miłosierdzia w Płocku – jest to „centrum życia Kościoła Starokatolickiego Mariawitów”. Przed tym ołtarzem wielokrotnie prosił Boga o łaskę i ją otrzymywał.

W czasie nabożeństwa śpiewane były kanony z Taize. Zakończono je modlitwą „Ojcze nasz” i błogosławieństwem.

W nabożeństwie uczestniczył bp Karol M. Babi, biskup naczelny Kościoła Starokatolickiego Mariawitów, ks. protojerej Eliasz Tarasiewicz, proboszcz parafii prawosławnej, ks. Szymon Czembor, proboszcz parafii ewangelickiej w Płocku, diecezjalny referent ds. ekumenizmu ks. kan. dr Włodzimierz Piętka, klerycy oraz wierni płockich Kościołów chrześcijańskich.

Wersja do druku

Przeczytaj także

20 stycznia 2018 11:05

Franciszek do rządzących: niech Peru będzie krainą nadziei [przemówienie]

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.