Najważniejszym celem wychowania jest rozwój ludzkiego wnętrza
16 października 2013 | 10:08 | mag / pm Ⓒ Ⓟ
Najważniejszym celem wychowania jest rozwój ludzkiego wnętrza – podkreślił abp Henryk Hoser. Z okazji jubileusz 50-lecia Zespołu Szkół Specjalnych im. Marii Grzegorzewskiej w Ostrówku biskup warszawsko-praski przewodniczył tam uroczystej Mszy św. Liturgia zainaugurowała wojewódzko–powiatowe obchody Dnia Nauczyciela.
W homilii abp Hoser przypomniał o podstawowej i niepodważalnej godności każdego ludzkiego życia bez względu na jego wiek, zdrowie czy uzdolnienia. – Obok tego co fizyczne takie jak wzrost, sposób mówienia, bądź poruszania się, człowiek ma serce będące jego wewnętrznym sanktuarium, w którym znajduje się obraz Boga. To w tym wewnętrznym sanktuarium nabywamy samoświadomości, świadomości innych oraz podejmujemy swoje najważniejsze decyzje. W związku z tym najważniejszym celem wychowania jest rozwój tego serca – podkreślił biskup warszawsko-praski.
– Nie wystarczy zrodzić człowieka, nakarmić go i ubrać. Potrzebuje on również doświadczyć rodzicielskiej miłości – powiedział abp Hoser odwołując do doświadczenia samych nauczycieli pracujących z dziećmi niepełnosprawnymi. – Braki intelektualne są często u nich rekompensowane przez życie afektywne i intuicję. Swoją uczuciowość wyrażają one bardziej spontanicznie niż osoby, które są całkowicie sprawne intelektualnie. Stąd ich wychowanie wymaga od nauczycieli nie tylko szczególnych zdolności i przygotowania, ale także doświadczenia rodzicielskiego i pedagogicznego – zauważył kaznodzieja.
Biskup warszawsko-praski zwrócił uwagę, że pierwszą cechą dobrego wychowawcy jest akceptacja dziecka. – Najcenniejszym darem, jaki możemy dać dziecku, jest nasze serce. Ukazując mu nawet w sposób niewerbalny, że jest kochane i szanowane, sprawiamy że powoli otwiera się na innych, nabiera zaufania do środowiska i do osób, które go otaczają – mówił.
Abp Hoser przestrzegał także nauczycieli, aby nie tracili kontaktu z Bogiem, który jest jedynym źródłem prawdziwego światła mądrości i dobra. – Dajemy innym to czym sami żyjemy. Miłość jest darem wymiennym, jest wzajemnym obdarowywaniem się. Nie chodzi tu jednak o zrywy afektywne, ale o postawę holistyczną – powiedział.
Po liturgii odbyło się przygotowane przez uczniów muzyczne przedstawienia. Zespół Szkół Specjalnych im. Marii Grzegorzewskiej w Ostrówku jest publiczną placówką oświatową, przeznaczoną dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w tym także z autyzmem. Szkoła oferuje uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych wszechstronną pomoc edukacyjno – terapeutyczno – wychowawczą.
Szkoła została wybudowana przez Powiat Wołomiński.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.