Drukuj Powrót do artykułu

Nowy Prawosławny Kościół Ukrainy trafił do dyptychu Patriarchatu Konstantynopola

24 stycznia 2019 | 10:34 | kg (KAI) / pz | Stambuł Ⓒ Ⓟ

Patriarchat Konstantynopola zamieścił na swej stronie internetowej odnowiony dyptych (wykaz) lokalnych, niezależnych Kościołów prawosławnych i na ostatnim, 15. miejscu znalazł się nowo powstały Prawosławny Kościół Ukrainy (PKU), który tomos (dekret) o autokefalii otrzymał w Stambule 6 stycznia br. Umieszczenie go na tej honorowej liście oznacza ostateczne potwierdzenie przez Konstantynopol kanoniczności nowej wspólnoty prawosławnej na Ukrainie.

Na Stronie Patriarchatu Kościoły podzielone są na dwie grupy: pierwsza, zatytułowana „Patriarchaty Starożytne”, obejmuje 4 jurysdykcje utworzone po powstaniu instytucji patriarchatu na soborze w Chalcedonie w 451: patriarchaty – Konstantynopola, Aleksandrii, Antiochii i Jerozolimy, drugą natomiast – „Patriarchaty Nowożytne – Kościoły Autokefaliczne” – tworzy 11 Kościołów, w tym 5 w randze patriarchatów: Rosji [tak to ujęto, nie: Moskiewski], Serbii, Rumunii, Bułgarii i Gruzji oraz 6 pozostałych w następującej kolejności: Cypru, Grecji, Polski, Albanii, Czech i Słowacji i Ukrainy.

Zgodnie z tradycją prawosławia greckojęzycznego wszystkie Kościoły lokalne mają nazwy dopełniaczowe: Kościół Aleksandrii, Antiochii, Rumunii, Polski itp., podczas gdy w praktyce słowiańskiej przeważają nazwy przymiotnikowe: Rosyjski, Bułgarski, Serbski itd. Kościół Prawosławny. Grecy uzasadniają swe stanowisko tym, że Kościół Chrystusowy jest jeden, choć działa w różnych krajach i regionach, a forma przymiotnikowa wskazuje na „lokalność”, a nie powszechność całego Kościoła.

Spis zamieszczony na stronie Patriarchatu Konstantynopola nie wskazuje na rangę i organizację Kościołów niepatriarchalnych, a jest ona zróżnicowana. Na czele Kościołów „słowiańskich” (Polska, Czechy/Słowacja, Ukraina) stoją metropolici, a Kościołami greckimi (Cypr, Grecja, a także Albania) kierują arcybiskupi.

Lista konstantynopolska nie obejmuje Kościołów autonomicznych, tzn. nie w pełni niezależnych (obecnie oficjalnie uznane są 3 takie Kościoły: Finlandii, Japonii i klasztor św. Katarzyny na Synaju) ani Prawosławnego Kościoła Ameryki, któremu autokefalii udzielił w 1970 Patriarchat Moskiewski, której jednak nie uznają do dzisiaj Kościoły greckie. Dyptych nie zawiera również Kościołów, które samowolnie ogłosiły swą niezależność, przede wszystkim Macedońskiego (autokefalia od 1967) i Czarnogórskiego (po 2006).

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.