Drukuj Powrót do artykułu

O. Cantalamessa: Seksualne zjednoczenie między małżonkami jest obrazem miłości Boga

15 stycznia 2009 | 17:32 | pb [KAI/Zenit] // ro Ⓒ Ⓟ

Do ponownego odkrycia „biblijnego ideału małżeństwa i rodziny” wezwał chrześcijan o. Raniero Cantalamessa. Kaznodzieja Domu Papieskiego przemawiał 14 stycznia na kongresie teologiczno-duszpasterskim, odbywającym się w ramach VI Światowego Spotkania Rodzin w Mieście Meksyk.

Wskazał, że seksualne zjednoczenie między małżonkami jest obrazem miłości Boga.
Podkreślił, że nie wystarczy bronić chrześcijańskiej idei małżeństwa i rodziny. Najważniejszy jest – jego zdaniem – spoczywający na wyznawcach Chrystusa obowiązek życia tym ideałem w pełni i proponowania go współczesnemu światu „bardziej przez czyny niż przez słowa”.

W swym referacie włoski kapucyn ukazał, jak poprzez wieki myśl chrześcijańska odsunęła na dalszy plan wynikające z Biblii oblubieńcze znaczenie małżeństwa na korzyść jego wymiaru instytucjonalnego. Wskazał na konieczność ponownego odkrycia pozytywnej wizji małżeństwa jako jedności i daru między małżonkami. Nacisk na to położył Sobór Watykański II uznając, że podstawowym dobrem małżeństwa jest wzajemna miłość i wzajemna pomoc małżonków.

– Nawet parom małżeńskim ludzi wierzących, czasem nawet bardziej niż innym, nie udaje się odkryć tego bogactwa pierwotnego znaczenia stosunku seksualnego, z powodu wiązanej z nim idei pożądliwości i grzechu pierworodnego – wskazał o. Cantalamessa.

Dodał, że konieczne jest odkrycie stosunku seksualnego jako obrazu miłości Boga. – Dwie osoby, które się kochają, czego najmocniejszym wyrazem jest miłość mężczyzny i kobiety w małżeństwie, odtwarzają coś z tego, co zachodzi w Trójcy Świętej – wyjaśnił kaznodzieja Domu Papieskiego. To dlatego prorocy Starego Testamentu widzieli w małżeństwie symbol i odblask miłości Boga do swego ludu. Wymaga to jednak odkrycia „prawdziwego oblicza i prawdziwego celu stworzenia mężczyzny i kobiety, jakim jest wyjście z izolacji i egoizmu, otwarcie się na drugiego i – poprzez chwilową ekstazę cielesnego zjednoczenia – wzniesienie się na poziom pragnienia miłości i radości bez końca”.

Włoski kapucyn wskazał jednocześnie na równą godność kobiety i mężczyzny w małżeństwie, znajdującą się w samym sercu stwórczego zamysłu Boga i nauczania Chrystusa.

Wyjaśnił też, że w obliczu widocznej na całym świecie kontestacji biblijnej wizji seksualności, małżeństwa i rodziny, koniecznie trzeba uniknąć błędu tracenia czasu na zwalczanie teorii jej przeciwnych, co prowadzi do nadawania im większego znaczenia, niż zasługują. Właściwą strategią nie jest „stawianie czoła światu”, lecz prowadzenie z nim dialogu, gdyż „Kościół potrafi również korzystać z krytyki ze strony tych, którzy go zwalczają”.

Innym błędem jest wykorzystywanie prawa państwowego do obrony wartości chrześcijańskich. – Pierwsi chrześcijanie, jak wiemy, zmienili prawa państwowe poprzez swoje obyczaje. Nie możemy więc dziś oczekiwać, że zmienimy obyczaje za pomocą prawa państwowego – zaznaczył o. Cantalamessa.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.