Drukuj Powrót do artykułu

O czym marzą dzieci z Afryki? – debata Pallotyńskiej Fundacji Misyjnej SALVATTI

18 czerwca 2015 | 12:59 | mm Ⓒ Ⓟ

Dzieci w Afryce marzą o lepszym życiu, jakie kojarzy im się z Europą. Obecnie w dużym stopniu za życie afrykańskiego społeczeństwa jest odpowiedzialny biznes, który próbuje wchodzić na afrykańskie rynki – taki jest wniosek z debaty pt. „O czym marzą dzieci w Afryce?”, zorganizowanej przez Pallotyńską Fundacją Misyjną SALVATTI.pl na 1 Piętrze Centrum Myśli Jana Pawła II.

W gronie panelistów zasiedli: Filip Suś, prezes Afrykańsko-Polskiej Izby Handlowej PROAFRICA i Stephano Sambali, pochodzący z Tanzanii, przewodniczący Stowarzyszenia Tanzańczyków w Polsce. Spotkanie poprowadziła Monika Mostowska, dziennikarka Radia Warszawa.

Rządy państw europejskich zachęcają przedsiębiorców, by wchodzili na rynki państw afrykańskich. W efekcie do krajów Afryki, często dotkniętych analfabetyzmem i chorobami, które trudno wyleczyć, trafiają najnowsze osiągnięcia technologii. Wielkie światowe korporacje, które nie znajdują rynku zbytu w Europie, zalewają Afrykę swoimi produktami – mówiła prowadząca spotkanie Monika Mostowska. Przypomniała, że do wielu krajów Afryki trafiają więc słodycze, podczas gdy brakuje past do zębów i gabinetów dentystycznych, telefony komórkowe, kiedy brakuje podręczników, telewizyjne reality show, podczas, gdy brakuje dobrej edukacji. W takich warunkach trudno będzie wychowywać afrykańską młodzież na wartościowych ludzi, zdolnych do utrzymywania partnerskich relacji z rówieśnikami z krajów Zachodu, a partnerstwo między Europą a Afryką, o którym dzisiaj tak dużo się mówi, może się przekształcić w nowy kolonializm, w kolonializm umysłów mieszkańców Afryki – podkreśliła Mostowska.

Filip Suś z Afrykańsko–Polskiej Izby Handlowej PROAFRICA polemizował z tym poglądem. Przytaczając dane z Ghany i Botswany oświadczył, że paczka pralinek kosztuje tam ok. 3,5 dolara, a pasta do zębów – ok. 1,5 dolara. W związku z tym tych, których stać na słodycze, stać również na pastę do zębów. Zapewniał również, że „partnerstwo” nie jest jedynie pustym hasłem. Polscy przedsiębiorcy, którzy wybierają się na misje gospodarcze nie tylko badają sytuację na rynku i potencjalne korzyści, jakie chcą osiągnąć, ale również interesują się najuboższymi, a otwierając nowe firmy czy uruchamiając nowe linie produkcyjne – szkolą i zatrudniają miejscowych ludzi, dając im pracę. Niejednokrotnie przyczyniają się do tego polscy misjonarze, którzy doskonale znają środowiska, w których pracują i pokazują biznesmenom, jak na co dzień żyją zwykli ludzie. A to dla przedsiębiorców z Europy cenna informacja.

Suś zauważył też, że polskie uczelnie są otwarte na studentów z krajów afrykańskich, których przyjeżdża do nas coraz więcej. Takie przedsięwzięcia sprzyjają wzajemnej współpracy.

Stephano Sambali, który ukończył studia w Polsce przyznał, że Afrykańscy absolwenci polskich uczelni są ambasadorami Polski w swoich krajach i bardzo często pomagają w nawiązywaniu relacji biznesowych między Polską a krajami Afryki. Na pytanie prowadzącej o „europeizację” Afryki, Stephano Sambali odpowiedział, że nawet jeśli młodzi ludzie fascynują się Europą, kiedy wracają do swoich krajów i zakładają rodziny, wracają też do rodzimej tradycji.

Debata Fundacji Salvatti.pl została zorganizowana w ramach cyklu debat społecznych „Przestrzeń dialogu”, odbywających się na 1 Piętrze Centrum Myśli Jana Pawła II. Była to ostatnia debata przed wakacjami. Nowy cykl spotkań rusza w październiku 2015 r.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.