Drukuj Powrót do artykułu

O istocie dialogu między religiami – konferencja okazji 45. rocznicy wyboru kard. Wojtyły na papieża

17 października 2023 | 21:12 | tk | Warszawa Ⓒ Ⓟ

Starania o zrozumienie drugiej strony są niezbędnym warunkiem owocnego dialogu między religiami – podkreślano podczas międzynarodowej konferencji “Papież światu”. Wydarzenie, które odbywa się w Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego w Warszawie zorganizowano z okazji 45. rocznicy wyboru kard. Wojtyły na papieża.

Amerykański rabin prof. Jack Bemporad stwierdził, że rolą każdej religii jest bycie sumieniem społeczeństwa i głosem człowieczeństwa. – Takie właśnie było przekonanie Jana Pawła II głoszone w wielu okolicznościach – zaznaczył dyrektor Centrum Porozumienia Międzyreligijnego w New Jersey.

90-letni rabin z wielką aprobatą opisywał podejście papieża Jana XXIII do dialogu między religiami. “Jeżeli nie mówię prawdy o twojej wierze, jeżeli nie rozumiem ciebie i twojej historii, to nie jestem wierny mojej wierze, która polega na poszukiwaniu prawdy” – mówił rabin streszczając stanowisko papieża Jana.

Prof. Bemporad, który jest także profesorem i emerytowanym dyrektorem Centrum Studiów Międzyreligijnych im. Jana Pawła II wskazywał, że w spotkaniach przedstawicieli różnych religii najważniejsza, niezależnie od poruszanych tematów, jest gotowość do rozmowy i postawa wzajemnego szacunku. Zgodził się ze stanowiskiem chrześcijańskiego teologa Davida Lochheada, iż dialog jest sposobem poznania prawdy, której żadna ze stron nie posiada przed dialogiem.

Rabin zwrócił też uwagę, że podejmując dialog chrześcijańsko-żydowski trzeba uwzględnić fakt, że takie pojęcia jak przymierze, Mesjasz czy zbawienie inaczej rozumiane są w chrześcijaństwie i judaizmie. W dialogu między religiami trzeba też przyjąć, że mogę nie mieć pełnej prawdy, że czegoś od drugiej strony mogę się nauczyć.

Prelegent zaznaczył z uznaniem, że dzięki Soborowi Watykańskiemu II oraz licznym dokumentom i oświadczeniom wiele negatywnych poglądów Kościoła katolickiego uległo pozytywnej zmianie. Ponadto wiele z tych treści włączono do nauczania w katolickich seminariach duchownych. Najbardziej rewolucyjnym dokumentem, jak podkreślił, jest soborowa deklaracja “Nostra aetate”, o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich.

Prof. Bemporad cytował słowa Jana Pawła II, który wskazywał, że chrześcijanie muszą dążyć do tego, aby dowiedzieć się, za pomocą jakich podstawowych cech żydzi definiują siebie, w świetle własnego doświadczenia religijnego. Papież podkreślił też, że tak samo ważne jest aby chrześcijanie zrozumieli żydów i judaizm, zwłaszcza to, w jakich kategoriach oni sami się definiują. Równie konieczne jest aby żydzi rozumieli Kościół i chrześcijan wedle ich własnych, to znaczy chrześcijańskich kategorii.

O szczególnych i bliskich przez całe życie Karola Wojtyły jego relacjach z żydami i judaizmem mówił dr Jarosław Sellin. Sekretarz stanu w ministerstwie kultury i dziedzictwa narodowego przypomniał, że według George’a Weigela jednym z dziesięciu przełomowych osiągnięć Jana Pawła II są jego dokonania w dziedzinie relacji żydowsko-katolickich. 23 lata temu Weigel pisał, że po 1900 latach żydzi i chrześcijanie stają przed bezprecedensową perspektywą prawdziwego dialogu międzyreligijnego, który porusza istotne kwestie, nie podejmowane od czasu rozejścia się dróg i powstania judaizmu rabinistycznego i chrześcijaństwa.

Jeśli żydzi i chrześcijanie znowu zaczną ze sobą rozmawiać o tak wielkich biblijnych sprawach jak przymierze, mesjanistyczna nadzieja, moralne prawo wyryte w ludzkich sercach i na tablicach Dziesięciorga Przykazań, to okaże się, że nowy dialog wiele zawdzięcza papieżowi – cytował prelegent opinię amerykańskiego intelektualisty.

Jarosław Sellin przypomniał, że Karol Wojtyła należał do ostatniego pokolenia Polaków, którzy – podobnie jak 40 poprzednich pokoleń – na co dzień żyli z Żydami. Podczas wojny był świadkiem ich prześladowań i Zagłady, a po wojnie widział państwowy antysemityzm i emigrację wielu polskich żydów.

Karol Wojtyła nie miał wątpliwości, że – jak wskazywał niejednokrotnie – “kto spotyka Jezusa spotyka judaizm” – mówił prelegent zaznaczając, że wielu żydów mówi o nim z uznaniem: nasz papież.

Sellin przywołał też szczególne świadectwo właściciela krakowskiej apteki “Pod Orłem”, Tadeusza Pankiewicza. W czasie wojny apteka znalazła się na terenie getta, zaś Pankiewicz, wydawał żydom leki a także udzielał im schronienia przed deportacją.

Kilka lat po wojnie Pankiewicza odwiedził ks. Wojtyła pytając czy nie wie, jak Żydzi w tym koszmarnym okresie, w obliczu tylu bestialstw, zapatrywali się na sprawę mesjanizmu. “Zadawanie sobie takiego pytania świadczy o tym, że zanim z teologicznym i filozoficznym wymiarem holocaustu zaczęła mierzyć się teologia i filozofia – zarówno chrześcijańska jak i żydowska – nad problemem ’Boga po Auschwitz’ zastanawiał się już młody ksiądz Wojtyła” – zauważył Sellin.

O wspólnej wizji ludzkiej wolności – politycznej i religijnej – jako czynniku, który wpłynął na wyzwolenie się krajów Europy Wschodniej spod dominacji ZSRR mówił dr Anthony Eames. Papież wskazywał na wolność do wyboru, także przekonań politycznych, podobnie Reagan, ale obawiał się, że niezbywalne prawa są coraz częściej uważana za dyspensę rządu a nie dar od Boga – mówił dyrektor ds. inicjatyw naukowych Fundacji i Instytutu Prezydenckiego Ronalda Reagana w Simi Valley w USA.

Prelegent przypomniał, że w odniesieniu do Europy wschodniej, prezydent apelował o prawo do wolność słowa, wolnej prasy, swobody zrzeszania i wyznawania własnej religii. Podkreślał prawo do życia i bezpieczeństwa.

Zarówno papież jak i prezydent USA zgadzali się, że osiągnięcie tych praw wymaga pełnego dostępu do prawdy i moralnego rozwoju człowieka. Wolność nie mogła nastąpić bez prawdy. Tymczasem, jak wskazał Anthony Eames, ruchy antynuklearne i środowiska związane z teologią wyzwolenia sugerowały, że interesy materialne i dążenie do władzy są wszystkim, co liczyło się dla porządku świata. Papież i prezydent starali się pokazać, że jest inaczej, że prawda moralna ma znaczenie.

“Prawda moralna miała znaczenie przede wszystkim dla sprawy wolności – podkreślił gość ze Stanów Zjednoczonych. – Jan Paweł II, który doskonale rozumiał Wschód i Zachód oraz był świadkiem sekularyzmu, który po upadku ZSRR jeszcze się nasilił uznał, że dialog między wiarą a wolnością jest niezbędny dla przetrwania obu” – wskazał Eames.

Prelegent zauważył, że dziś części Europy Wschodniej po raz kolejny grozi utrata wolności, wiara napotyka na nowe wyzwania w każdej dziedzinie zaś różne technologie grożą końcem ludzkiej cywilizacji. “Mam nadzieję, że w obliczu tych zjawisk będziecie kontynuować dziedzictwo Jana Pawła II i Ronalda Reagana, to znaczy dialog wiary i wolności, który zapewni nam przyszłość” – zakończył Anthony Eames.

Dyskusję moderował ks. dr Adam Pawlaszczyk, redaktor naczelny “Gościa Niedzielnego”.

Zobacz więcej tekstów z konferencji „Papież światu”

Odbyła się międzynarodowa konferencja „Papież światu – 45-lecie pontyfikatu Jana Pawła II”

O duchowym, społecznym, kulturowym i politycznym, a przede wszystkim ludzkim wymiarze pontyfikatu Jana Pawła II dyskutują we wtorek uczestnicy międzynarodowej konferencji „Papież światu – 45-lecie pontyfikatu Jana Pawła II” zorganizowanej przez Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego (Mt 5,14) w Warszawie z okazji 45. rocznicy pontyfikatu papieża Polaka. W jej programie m.in. wystąpienia prof. Rocco Butiglionego czy prof. Chantal Delsol.

0 komentarzy

O „meandrach geopolityki” na międzynarodowej konferencji „Papież światu – 45-lecie pontyfikatu Jana Pawła II”

O znaczeniu osoby i pontyfikatu św. Jana Pawła II w perspektywie geopolitycznej mówili uczestnicy drugiej części konferencji „Papież światu – 45-lecie pontyfikatu Jana Pawła II”, zatytułowanej „Meandry geopolityki”. Konferencja zorganizowana przez Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego (Mt 5,14) z okazji 45. rocznicy pontyfikatu papieża Polaka odbywa się dziś w Warszawie.

0 komentarzy

O istocie dialogu między religiami – konferencja okazji 45. rocznicy wyboru kard. Wojtyły na papieża

Starania o zrozumienie drugiej strony są niezbędnym warunkiem owocnego dialogu między religiami – podkreślano podczas międzynarodowej konferencji “Papież światu”. Wydarzenie, które odbywa się w Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego w Warszawie zorganizowano z okazji 45. rocznicy wyboru kard. Wojtyły na papieża.

0 komentarzy

Georg Weigiel: Jan Paweł II podjął heroiczny wysiłek na rzecz humanistycznego rozwoju w świecie

Zarys pontyfikatu Jana Pawła II, jego odpowiedź na posoborowy kryzys w Kościele, a także zarzuty stawiane polskiemu papieżowi w obliczu kryzysu wykorzystywania seksualnego nieletnich przez duchownych omówił znany amerykański pisarz i teolog Georg Weigel podczas międzynarodowej konferencji “Papież światu”. Wydarzenie, które odbywa się w Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego w Warszawie zorganizowano z okazji 45. rocznicy wyboru kard. Wojtyły na papieża.

0 komentarzy

Dyskusja „Decyzyjność i sprawczość. Jan Paweł II wobec najtrudniejszych spraw Kościoła”

„Decyzyjność i sprawczość. Jan Paweł II wobec najtrudniejszych spraw Kościoła” to temat dyskusji, w której udział wzięli George Weigel, Rocco Buttiglione, Eduard Habsburg-Lothringen i Andrea Gagliarducci. Rozmowę poprowadził ks. Andrzej Draguła. Panel odbył się w ramach konferencji „Papież światu”, zorganizowanej 17 października w Warszawie przez Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego.

0 komentarzy
Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.