Drukuj Powrót do artykułu

Obchody XIV Dnia Islamu w Kościele katolickim

25 stycznia 2014 | 15:15 | lk / pm Ⓒ Ⓟ

Katolików i muzułmanów łączy to, że wierzą w Boga pokoju, miłości i miłosierdzia. To ważne przesłanie dla całej ludzkości, rozrywanej dziś tak wieloma konfliktami – mówił abp Henryk Hoser w sobotę 25 stycznia podczas obchodów XIV Dnia Islamu w Kościele katolickim w Polsce.

Spotkanie pod hasłem „Szerzenie wzajemnego szacunku przez edukację” wypełniły wspólne modlitwy, czytanie Biblii i Koranu oraz wykłady o tym, jak rozwijać dialog obydwu religii.

W obchodach, które odbyły się w Domu Parafialnym przy katedrze na warszawskiej Pradze, wzięli udział m.in. członkowie Muzułmańskiego Związku Religijnego w RP i Ligi Muzułmańskiej w RP, przedstawiciele Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów oraz ambasadorowie państwu muzułmańskich w Polsce.

Na wstępie bp Romuald Kamiński, przewodniczący Komitetu KEP ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi podkreślił, że odbywający się już po raz czternasty Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce to tradycja, która budzi pozytywne zainteresowanie także poza granicami naszego kraju.

Jak wspomniał, za kilka dni polscy biskupi złożą w Rzymie wizytę „ad limina Apostolorum” i wśród wielu poruszonych tematów będą także mówić o pokojowym współistnieniu społeczności muzułmańskiej i katolickiej w Polsce.

Wyjaśniając temat tegorocznego Dnia Islamu („Szerzenie wzajemnego szacunku przez edukację”), bp Kamiński wyjaśnił, że ma on dopomóc w odnalezieniu prawdziwych wartości i zrozumieniu pierwszeństwa spraw duchowych nad materialnymi, w tym szacunku wobec drugiego człowieka.

Ordynariusz warszawsko-praski abp Henryk Hoser zaznaczył, że każdy kolejny Dzień Islamu w Kościele katolickim „przybliża nas do coraz większej pewności kroczenia na drodze spotkania, dialogu i budowania wzajemnego szacunku i wzajemnego zaufania między wielkimi religiami monoteistycznymi”.

Jak przypomniał, wyznawców obydwu religii łączy to, że wierzą w Boga osobowego. – Dla nas Bóg jest Kimś, z kim możemy nawiązać dialog i Który nas wysłuchuje, a nie tylko rozmytą energią. Nazywamy Go Bogiem pokoju, miłości i miłosierdzia – powiedział abp Hoser.

„To jest ważne przesłanie dla całej dzisiejszej ludzkości, która z jednej strony dąży do globalizacji jedności, a z drugiej strony jest rozrywana tak wieloma konfliktami” – podkreślił.

Mufti Ligi Muzułmańskiej w RP, Nidal Abu Tabak ubolewał, że wciąż słyszy sceptyczne głosy, iż takie inicjatywy jak Dzień Islamu są bezowocne. – Niektórzy pytają, czy to ma sens? Ja mówię, że Dzień Islamu jest sukcesem. Każdy człowiek sukcesu ma bolesną historię, a każda bolesna historia kończy się sukcesem – odpowiedział. Przypomniał, że jedną z praktycznych realizacji tej inicjatywy było zorganizowanie po raz pierwszy, 29 maja 2013 r. w Katowicach, dnia chrześcijaństwa w meczecie.

Dalej podkreślał, że Kościół i islam to „ostatnia deska ratunku dla ludzi” w walce o moralną sferę życia społecznego we współczesnym świecie. Zaznaczył, że wyznawcy obydwu religii dobrze wiedzą, jakie są między nimi różnice, ale liczy się przede wszystkim to, co obie społeczności może do siebie przybliżać. Często bowiem „to, co nas łączy to więcej niż to, co nas dzieli”.

Z kolei Abdelkader Khemr, ambasador Algierii w Polsce przypomniał, że choć na świecie szerzy się islamofobia, to zadaniem wyznawców islamu i chrześcijaństwa jest głoszenie takich wartości, które będą przeciwwagą dla atmosfery niechęci wobec ludzi wierzących. Przypomniał, że muzułmanów i katolików łączy m.in. idea pokoju, braterstwa oraz wiara w jedynego Boga. Terroryzm zaś – tak obecnie często przypisywany islamowi – to idea jak najbardziej obca moralności wyznawców tej religii.

Tradycyjnym punktem spotkania było też przedstawienie rozumienia głównego tematu Dnia Islamu z perspektywy obydwu religii.

Perspektywę chrześcijańską przedstawił ks. dr Tomasz Kopiczko, prefekt seminarium duchownego w Ełku. Przypomniał nauczanie papieża Franciszka, który podkreśla, że wzajemny szacunek okazywany sobie przez chrześcijan ma być oparty na poszanowaniu samego Stwórcy. Takiego szacunku wymaga każdy, nawet najbardziej podstawowy dialog religijny między osobami wywodzącymi się z różnych tradycji i kultur. Należy okazywać szacunek nie tylko samej religii, ale i płynącemu z niej nauczaniu i wartościom, symbolom religijnym i miejscom kultu oraz zwierzchnikom religijnym. Zasada wzajemnego szacunku nie może pozostawać postanowieniem teoretycznym, ale powinna być realizowana w życiu codziennym.

Z kolei prof. Bogusław R. Zagórski, dyrektor Instytutu Ibn Chalduna zauważył, że ludzie często doszukują się u innych wad, których nie dostrzegają u samych siebie. Powinniśmy jednak robić wszystko, by to co nas różni, nie wpływało na nasz stosunek do innych ludzi. Musimy tę różność szanować i poznawać, gdyż jesteśmy i zawsze będziemy różni. Lepszemu poznaniu służy osiąganie wiedzy o innych, do czego – według Koranu – powołani są zarówno mężczyźni, jak i kobiety.

Kolejnym punktem spotkania było odczytanie fragmentów Ksiąg Świętych – Biblii i Koranu – mówiących o edukacji jako czynniku wzmacniającym szacunek między ludźmi.

Na zakończenie z krótkim świadectwem pt. „Syria – kraj chrześcijan i muzułmanów” wystąpił jezuita o. Zygmunt Kwiatkowski, który przebywał w tym kraju przez 31 lat.

Jak mówił, przez wiele lat Syria uważana była za kraj spokojny i przyjazny cudzoziemcom, czego on sam wielokrotnie doświadczył zarówno w Damaszku, jak i na prowincji. Jednak wybuch wojny – na której zakończenie czekają z nadzieją sami Syryjczycy – zmienił ten kraj nie do poznania. Obecnie panuje atmosfera strachu, podejrzliwości i niechęci nie tylko wobec cudzoziemców, ale i w relacjach między wyznawcami różnych odłamów islamu. Syria stała się też kolejnym krajem, który dotknęły stereotypy łączące islam z terroryzmem. Zdaniem o. Kwiatkowskiego, niezależnie od tego, czy i kiedy wojna się zakończy, Syrię uratować może jedynie postawa miłosierdzia okazywana sobie przez ludzi. Muszą się do niej przekonać wszyscy obywatele tego kraju.

W podobnym duchu, z przesłaniem do uczestników Dnia Islamu zwrócił się abp Celestino Migliore, nuncjusz apostolski w Polsce. „Potrzeba zaangażowania wszystkich religii w zdecydowanym podkreślaniu, że imię Boga nie może być profanowane przez terror. Trzeba na nowo przypominać wszystkim, zwłaszcza w wychowaniu i przez własne świadectwo, że imię Boga jest pokoje” – napisał abp Migliore.

Idea dialogu chrześcijan i muzułmanów w Polsce, obecna wyraźniej pod koniec XX w., nawiązuje do ponad trzechsetletniej tradycji obecności muzułmanów i tolerancyjnej postawy ludności chrześcijańskiej wobec nich.

Pod koniec ubiegłego stulecia odbywało się wiele spotkań międzyreligijnych z udziałem wyznawców islamu. Współorganizatorem niektórych z nich była m.in. Fundacja D.O.M, która przyczyniła się do powstania w 1997 r. Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów. To właśnie od Rady na czele z jej prezesem, Zdzisławem Bieleckim, (ówczesnym współprzewodniczącym Rady ze strony katolickiej) pochodzi idea Dnia Islamu.

W 2001 r. Konferencja Episkopat Polski wpisała to wydarzenie do oficjalnego kalendarza Kościoła katolickiego w naszym kraju, powierzając organizację Dnia Islamu Komitetowi ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi Konferencji Episkopatu Polski. Od roku 2007 funkcję tę pełni bp Romuald Kamiński.

Regularne obchody Dnia Islamu odbywają się także w Lublinie i Krakowie (od 2004 r.), a okazyjne w Olsztynie (2001), Opolu (2002) i Poznaniu (2008).

Tematykę obchodów Dnia Islamu wyznacza przesłanie kierowane do muzułmanów przez papieża z okazji corocznego święta na zakończenie miesiąca postu, ramadanu. W przesłaniu tym papież Franciszek napisał m.in. „Wezwani jesteśmy, aby z szacunkiem myśleć, mówić i pisać o innych ludziach; i to nie tylko w ich obecności, ale zawsze i wszędzie, unikając niesprawiedliwej krytyki i pomówień. W realizacji tego celu szczególną rolę odgrywają rodziny, szkoły, edukacja religijna i wszelkie formy komunikacji medialnej”.

W Polsce funkcjonują dwa religijne związki muzułmańskie wpisane do rejestru Kościołów i Związków Religijnych. Muzułmański Związek Religijny w RP, uznany oficjalnie w 1925 r., liczy obecnie ok. 6 tys. członków, zrzesza przede wszystkim Tatarów Muzułmanów Polskich. Największe ich skupiska mieszkają w województwie podlaskim (w Białymstoku, Sokółce, Suchowoli i Dąbrowie Białostockiej). Zabytkowe meczety znajdują się w Bohonikach i Kruszynianach, gdzie mieszkają już tylko pojedyncze rodziny tatarskie.

Drugim związkiem wyznawców islamu jest zarejestrowana w 2004 r. Liga Muzułmańska w RP. Zrzesza ona muzułmanów przybywających do Polski na studia oraz do pracy, a także osoby przyjmujące islam za swoją religię. Według szacunków liczy ok. 25 tys. członków.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.