Obniżana jest ranga nauczania religii
01 września 2013 | 09:26 | msz / pm Ⓒ Ⓟ
– W Polsce Ministerstwo Edukacji Narodowej robi dużo, aby obniżyć rangę lekcji religii w polskiej szkole, usuwając ją z ramowego programu nauczania – mówił podczas Archidiecezjalnego Dnia Katechetycznego abp Stanisław Gądecki. Metropolita poznański przewodniczył z tej okazji koncelebrowanej Mszy św. w największym w Poznaniu kościele pw. Nawiedzenia NMP.
Wiceprzewodniczący Konferencji Episkopatu Polski uczestniczył w dorocznym spotkaniu z referentami, wizytatorami, katechetami świeckimi i zakonnymi.
W homilii zauważył, że „problem wychowania rozpoczyna się w rodzinie, gdzie człowiek uczy się prawdziwej miłości i przyjaźni, zwracania się do siebie z miłością, wyrozumiałością, serdecznością. – Na tej kanwie można sądzić, że problemem dzisiejszej katechizacji jest nie tyle jej miejsce w szkole, ale raczej przywrócenie wewnętrznej mocy polskiej rodzinie. To jest zadanie katechezy – zaznaczył metropolita poznański.
Przypomniał, że „szkoła publiczna zobowiązana jest do respektowania chrześcijańskiego systemu wartości”. – Wobec coraz odważniejszych prób wprowadzenia do szkoły edukacji seksualnej osobliwie rozumianej, sprzecznej z chrześcijańską wizją człowieka, katecheci muszą apelować do rodziców, aby czuwali nad tym, jakie treści są przekazywane ich dzieciom – stwierdził abp Gądecki. Wskazał też, że powinni oni przypominać rodzicom, że bez ich zgody szkoła nie może realizować programu wychowawczego ani nauczać przedmiotów, których treści są sprzeczne z ich przekonaniami albo nawet demoralizujące.
Wiceprzewodniczący KEP przywołał przykład Węgrów, którzy wzmacniają pozycję szkolnej katechezy. Od września religia i etyka będą w węgierskich szkołach przedmiotami obowiązkowymi i traktowanymi na równi z innymi przedmiotami. Zaznaczył, że premier Orbán jest przekonany, że „jeśli chcemy odbudować państwo, najpierw trzeba sięgnąć do chrześcijańskich korzeni”. – Niestety, w Polsce tendencja jest odwrotna, Ministerstwo Edukacji Narodowej robi dużo, aby obniżyć rangę lekcji religii w polskiej szkole, usuwając ją z ramowego programu nauczania – zauważył metropolita poznański.
Mówiąc o zadaniach katechety, zwrócił uwagę, że „winni oni walczyć o zachowanie właściwej hierarchii wartości w życiu osobistym oraz zawodowym, będąc świadkiem wartości, jakie wyznają”.
Abp Gądecki poruszył też problem lekcji etyki w szkole. Podkreślił, że nie przygotowują one do sakramentów świętych. Zauważył, że Komisja Wychowania Katolickiego Episkopatu Polski przypomniała, że przygotowanie do przyjęcia sakramentów odbywa się tylko podczas systematycznej katechezy parafialnej i lekcji religii w szkole. – Uczestnictwo w lekcjach etyki nie pozwala na przyjęcie sakramentów. Lekcje religii i etyki to dwa różne programy, które spełniają osobne cele – stwierdził abp Gądecki.
Mszę św. poprzedziła adoracja Najświętszego Sakramentu oraz wykład o. Wojciecha Żmudzińskiego SJ. Delegat Przełożonego Prowincji Wielkopolsko-Mazowieckiej Towarzystwa Jezusowego ds. szkolnictwa oraz redaktor naczelny kwartalnika o wychowaniu „Być dla innych” zaprezentował przykłady przekazywania dzieciom i młodzieży wiedzy religijnej w ciekawy i niekonwencjonalny sposób. – Apostołowie zadawali pytania, a nie przekonywali o tym, co jest słuszne, rzucali wyzwanie do myślenia. Jeżeli uczeń nie zacznie myśleć, to nie ma szansy na nawrócenie – zauważył stały współpracownik miesięcznika „Katecheta” oraz portalu DEON.pl. Zachęcał, by katecheci w swojej pracy sięgali po dobry film fabularny, dobrą książkę oraz czerpali inspirację do przeprowadzania lekcji z literatury klasycznej i tradycji.
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.