Drukuj Powrót do artykułu

Od 5 lat „La Manif Pour Tous” broni tradycyjnego modelu rodziny

20.11.2017 , Paryż / abd (KAI) / bd Ⓒ ℗

Sample Fot. Fred Scheiber / 20Minutes / Sipa / East News

La Manif Pour Tous (“Manifestacja dla wszystkich”), francuskie stowarzyszenie broniące tradycyjnego modelu rodziny, świętuje pięciolecie działalności. Niemal połowa Francuzów uważa dziś, że organizacja ta odgrywa w ich kraju kluczową rolę w debacie na temat etycznych, prawnych i społecznych aspektów rodziny, a inicjowane przez nią prorodzinne marsze gromadzą nad Sekwaną setki tysięcy zwolenników.

Według sondażu Francuskiego Instytutu Opinii Publicznej (IFOP) 49 proc. Francuzów, w tym 64 proc. młodzieży w wieku 18-24 lat uważa, że stowarzyszenie „La Manif Pour Tous” (“Manifestacja dla wszystkich”), odgrywa dziś kluczową rolę w społeczno-politycznej debacie nt. rodziny.

Zdaniem 41 proc. obywateli Francji, stowarzyszenie broniące tradycyjnego modelu rodziny i prowadzące kampanie społeczne przeciwko, m.in. ideologii gender, legalizacji małżeństw tej samej płci, adopcji dzieci przez pary homoseksualne i praktykowania tzw. “wspomaganego rozrodu bez ojca”, odniosło od początku swojej działalności co najmniej jedno istotne zwycięstwo.

Czytaj także: Ludovine de la Rochère dla KAI: ideologia gender runie jak domek z kart

W opinii Francuzów (57 proc. ankietowanych), największymi sukcesami „La Manif Pour Tous” jest, m.in. budowanie świadomości społecznej w zakresie szkodliwości technik wspomaganego rozrodu oraz wycofanie projektu regulacji prawnych dopuszczających in vitro dla par homoseksualnych oraz zezwalających na pełny dostęp do adopcji dla par żyjących w związkach partnerskich i konkubinatach. Respondenci podkreślali też pokojowy i rodzinny charakter marszów organizowanych przez stowarzyszenie i budowanie w społeczeństwie atmosfery przyjaznej rodzinie i wychowaniu dzieci.

– Po pięciu latach istnienia, uznanie przez co drugiego Francuza naszej kluczowej roli w debacie, to dla nas zachęta do kontynuowania naszych działań na rzecz rodziny i praw dzieci. Większość Francuzów świadomych naszej roli, zdaje sobie sprawę także z naszych zwycięstw, zarówno politycznych (jak skuteczne przeciwstawienie się wspomaganym technikom rozrodu i wspomaganemu rozrodowi bez ojca), jak i kulturowych – podsumowuje pięcioletnią działalność i wyniki sondażu przewodnicząca stowarzyszenia Ludovine de la Rochère.

Stowarzyszenie „La Manif Pour Tous” powstało w 2012 r. Jego nazwa jest odpowiedzią na hasło “Le mariage pour tous” (małżeństwo dla wszystkich), promujące legalizację małżeństw osób tej samej płci (prawo legalizacji tych małżeństw zostało uchwalone we Francji 17 maja 2013 r., potocznie nazywane jest “ustawą Taubiry” (od nazwiska ówczesnej francuskiej minister sprawiedliwości Christiane Taubiry).

Pierwsza z pokojowych manifestacji w obronie tradycyjnego modelu rodziny została zorganizowana przez „La Manif Pour Tous” 17 listopada 2012 r.

Sukcesem corocznym marszów i manifestacji organizowanych w różnych miastach Francji jest, m.in. wykluczenie z tzw. “ustawy Taubiry” zapisów o dostępności wspomaganego rozrodu bez ojca (dzięki kampanii prowadzonej w latach 2012-2013). Udało się także doprowadzić do rezygnacja rządu francuskiego z projektu ustawy zakładającego promowanie wspomaganego rozrodu bez ojca (w konsekwencji narodowej manifestacji 2 lutego 2014 r.). Sukcesem „La Manif Pour Tous” jest też ustanowienie stowarzyszenia ciałem doradczym ONZ i wystąpienie przewodniczącej Ludovine de la Rochère w ONZ na temat przemocy wobec kobiet, dokonywanej w związku z praktykowaniem technik wspomaganego rozrodu.

„La Manif Pour Tous” prowadzi też regularne konferencje, kampanie społeczne i spotkania, podnoszące świadomość społeczną co do praw i zagrożeń współczesnej rodziny.

Wersja do druku

Przeczytaj także

19 listopada 2017 10:16

Powstaje dokument o opiece nad migrantami i uchodźcami

Portal eKAI prezentuje część tekstów publikowanych w płatnym serwisie agencyjnym Katolickiej Agencji Informacyjnej.
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.