Drukuj Powrót do artykułu

Odbyły się warsztaty dla dziennikarzy nt. judaizmu i relacji katolicko-żydowskich

11.01.2018 , Warszawa / pgo,lk / mz Ⓒ ℗

Sample Fot. The Climate Reality Project / Unsplash

Ponad 30 osób wzięło udział w warsztatach dla dziennikarzy nt. judaizmu i relacji katolicko-żydowskich. Zorganizowane zostały one 10 stycznia w Warszawie przez Katolicką Agencję Informacyjną i Laboratorium Więzi pod hasłem: „Kto spotyka Jezusa, spotyka judaizm”. Wykłady poprowadzili m.in. Michael Schudrich, Naczelny Rabin Polski oraz rzecznik Konferencji Episkopatu Polski ks. Paweł Rytel-Andrianik.

– Powstała idea, by Dzień Judaizmu w Polsce poprzedzić spotkaniem z dziennikarzami, abyśmy byli lepiej przygotowani na te wydarzenia – mówił prezes KAI, Marcin Przeciszewski na otwarcie warsztatów.

Naczelny Rabin Polski, Michael Schudrich skupił się na podstawowych pojęciach, które powinien znać każdy dziennikarz o judaizmie. Wyjaśnił m.in. dlaczego dla Żydów dzień zaczyna się po zachodzie słońca. – W naturze Żydzi szukali punktu, który wyznaczy początek dnia. Mógł być nim wschód lub zachód słońca. Początek dnia o zachodzie to odniesienie do opisu biblijnego – tłumaczył. Wyjaśnił również sposób funkcjonowania kalendarza żydowskiego.

Schudrich poświęcił także sporo uwagi żydowskim cmentarzom. – Cmentarz żydowski zawsze jest święty. Dla nas ciało człowieka po śmierci ma tę samą świętość, kiedy człowiek żył. Żydzi uważają, że ciało, które było domem duszy zostanie święte na zawsze – mówił. Odniósł się również do ekshumacji zwłok, która jest dozwolona m.in. w przypadku zagrożenia naturalnego dla nekropolii np. powodzi oraz kiedy pozwoli ustalić sprawcę śmierci zmarłego.

Z kolei ks. Paweł Rytel-Andrianik omówił stosunek Kościoła katolickiego, księży i biskupów wobec holokaustu oraz najnowsze dokumenty Stolicy Apostolskiej i Organizacji Żydowskich. Skupił się na trzech słowach: tożsamość, shoah (holokaust) oraz mosty. Mówiąc o tożsamości rzecznik KEP zwrócił uwagę, że katolicy oraz Żydzi modlą się tymi samymi psalmami.

– Drugie słowo wynika bardzo mocno z dokumentu napisanego przez najważniejszych rabinów na świecie „Między Jerozolimą a Rzymem”. Jego przesłaniem jest stwierdzenie, że nie zrozumiemy relacji między katolikami, a żydami bez holokaustu – podkreślił.

Czytaj także: Rabin Schudrich o relacjach katolicko-żydowskich w Polsce

Odniósł się również do dyskusji na temat ratowania Żydów przez Polaków. – W okolicach Treblinki, z których pochodzę byli tacy, którzy zdradzili, ale byli też tacy, którzy z narażeniem życia całych rodzin ich ukrywali – zaznaczył. Dodał, że jest lista ok. 1000 księży z całej Polski, którzy byli zaangażowani w ratowanie ludności żydowskiej. Wspomniał również o pomocy, której udzielało 11 biskupów. Jako trzecie słowo wymienił „mosty”, które nieustannie są budowane między tymi dwiema religiami.

Kolejny wykład wygłosił dziennikarz Ryszard Montusiewicz, były wieloletni korespondent Polskiego Radia i KAI w Izraelu na temat miejsc wspólnych chrześcijaństwa i judaizmu z perspektywy katolickiej – w kontekście 50 lat od wydania „Nostra aetatae”, deklaracji o stosunku Kościoła katolickiego do religii niechrześcijańskich oraz „Historię zbawienia i geografię zbawienia, aby nie być dyletantem”.

Z kolei Barbara Sułek-Kowalska i ks. Andrzej Tulej podjęli refleksję nt. obchodzenia Dnia Judaizmu w Kościele katolickim i na co w tym wydarzeniu warto zwrócić uwagę.

Na zakończenie warsztatów Agnieszka Magdziak-Miszewska z Laboratorium Więzi opowiedziała, skąd biorą się wzajemne mity i uprzedzenia katolików i wyznawców judaizmu.

Warsztaty poprzedziły XXI Dzień Judaizmu w Kościele Katolickim w Polsce. Centralne obchody odbędą się w Warszawie w dniach 16-21 stycznia 2018 r. pod hasłem „Pokój! Pokój dalekim i bliskim” (Iz 57,19).

Głównym punktem obchodów będzie wspólna modlitwa, której 17 stycznia będą przewodniczyli m.in. metropolita warszawski kard. Kazimierz Nycz i naczelny rabin Polski Michael Schudrich.

Czytaj także: Bp Markowski na Dzień Judaizmu

Głównym nabożeństwem będzie Liturgia Słowa, sprawowana w środę 17 stycznia w warszawskiej archikatedrze św. Jana pod przewodnictwem kard. Nycza.

Tego dnia rano chrześcijanie i żydzi będą też modlić się wspólnie przy zbiorowej mogile Żydów z getta warszawskiego, znajdującej się na cmentarzu żydowskim przy ul. Okopowej, a także w warszawskiej synagodze im. Nożyków, gdzie odprawiona zostanie hawdala – modlitwa na zakończenie szabatu (20 stycznia).

Wersja do druku
Portal eKAI prezentuje część tekstów publikowanych w płatnym serwisie agencyjnym Katolickiej Agencji Informacyjnej.
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.