Ogólnopolska Droga Krzyżowa Ludzi Pracy
24 marca 2021 | 21:06 | popieluszko.net.pl/lk | Warszawa Ⓒ Ⓟ
Po raz dwudziesty pierwszy odbędzie się Ogólnopolska Droga Krzyżowa Ludzi Pracy. Nabożeństwo rozpocznie się w piątek 26 marca o godz. 19.00 i jest związane z osobą bł. ks. Jerzego Popiełuszki, męczennika i legendarnego patrona Solidarności, który w latach 80. walczył o etos pracy i o godność robotników.
Co roku Ogólnopolska Droga Krzyżowa Ludzi Pracy od grobu bł. ks. Popiełuszki przechodziła przez ulice warszawskiego Żoliborza. W tym roku, podobnie jak w poprzednim, liturgia, która zostanie zorganizowana w świątyni, transmitowana będzie poprzez łącza internetowe.
Rozważania poszczególnych stacji przygotowane zostaną przez ludzi pracy związanych z różnymi branżami dotkniętymi kryzysem w czasie pandemii. Obecni będą przedstawiciele służby zdrowia, edukacji, przedsiębiorcy, robotnicy i wiele innych.
Współorganizatorem Ogólnopolskiej Drogi Krzyżowej Ludzi Pracy tradycyjnie jest NSZZ „Solidarność”.
Wydarzenie będzie transmitowane poprzez stronę popieluszko.net.pl oraz na YouTube.
Ks. Jerzy Popiełuszko urodził się 14 września 1947 w Okopach na Podlasiu. W pobliskiej Suchowoli ukończył szkołę podstawową oraz liceum, tam też jako ministrant związał się z duszpasterstwem parafialnym. Po uzyskaniu świadectwa dojrzałości w 1965 r. wstąpił do Seminarium Duchownego w Warszawie.Klimat głębokiego życia religijnego w domu rodzinnym, przeniknięty pobożnością maryjną, uformował w nim od wczesnych lat rysy silnej duchowości, które z upływem czasu doprowadziły go do głębokiej, dojrzałej wiary i niezwykłej posługi duszpasterskiej.
Podczas studiów seminaryjnych w latach 1966-1968 odbył przymusową służbę wojskową w specjalnej jednostce wojskowej w Bartoszycach. Tutaj zaznaczył się wielką odwagą i wytrwałością w zachowaniu swoich przekonań i postaw religijnych, za co spotykały go nieustanne szykany i kary ze strony dowództwa wojskowego.
Po święceniach kapłańskich w 1972 r. pełnił posługę duszpasterską jako wikariusz w parafiach podwarszawskich w Ząbkach (1972-1975) oraz Aninie (1975-1978), a następnie w Warszawie, w parafii Dzieciątka Jezus. W latach 1979-1980 prowadził katechezy dla studentów medycyny w kościele uniwersyteckim p.w. św. Anny. W tym czasie został również diecezjalnym duszpasterzem służby zdrowia.
Ze względów zdrowotnych w 1980 r. został przeniesiony jako rezydent do parafii św. Stanisława Kostki na Żoliborzu. Od czasu strajków sierpniowych w „Hucie Warszawa” związał się niezwykle ofiarnie z duszpasterstwem świata pracy, rozumiejąc je jako palące wyzwanie duszpasterskie dla Kościoła tego czasu i niezwykłą szansę ewangelizowania środowisk pracy, poddanych dotychczas programowej, zmasowanej ateizacji.
Po wprowadzeniu stanu wojennego ten kierunek posługi ks. Jerzego znalazł jeszcze większe pogłębienie w szeroko zakrojonym duszpasterstwie prześladowanych, dotkniętych cierpieniem fizycznym jak i moralnym czy ubóstwem. Od stycznia 1982 r. włączył się bardzo czynnie w comiesięczne Msze św. za ojczyznę, nadając im wkrótce niezwykłego rozmachu i duchowej głębi, co zaczęło przyciągać na te spotkania liturgiczne coraz większe tłumy uczestników.
W specjalnych homiliach – opierając się na encyklikach społecznych i przepowiadaniu Jana Pawła II oraz kard. Stefana Wyszyńskiego – podejmował palące tematy odnowy religijnej i moralnej, które łączyły się z aktualnymi kwestiami natury społecznej i politycznej. W takim kontekście mówił także o bolesnych problemach deptania przez rządzących elementarnych praw ludzkich, godności człowieka, łamaniu sumienia, przymusowej ateizacji i programowej deprawacji, jakiej poddawane jest społeczeństwo przez system polityczny. Nauczanie to faktycznie było niczym innym, jak tylko przypominaniem nauki społecznej Kościoła.
Jako reakcja na tę posługę, aparat władzy komunistycznej uruchomił przeciw niemu na bardzo szeroką skalę kampanię zniesławiania i represji. W nocy 19 października 1984 r. został uprowadzony przez oficerów służb specjalnych MSW i brutalnie zamordowany. Pogrzeb, który zyskał spontanicznie miano „historycznego” ze względu na jego wymowę religijno-patriotyczną, jak i ponad półmilionową liczbę jego uczestników, odbył się w Warszawie 3 listopada. Ciało zamęczonego kapłana, na usilne prośby licznych środowisk, zostało złożone przy świątyni na Żoliborzu, gdzie prowadził posługę duszpasterską.
Rozszerzająca się sława męczeństwa ks. Popiełuszki, jaka zrodziła się spontanicznie po jego śmierci, czemu towarzyszyła sława świętości życia, niezwykle liczne łaski – notowane wprost w setkach przypadków – przypisywane jego wstawiennictwu u Boga, następnie prośby kierowane z Polski i z zagranicy do Biskupa Warszawy czy także bezpośrednio do Stolicy Apostolskiej o stosowności rozpoczęcia postępowania beatyfikacyjnego, doprowadziły w 1997 r. do otworzenia przez kard. Prymasa Józefa Glempa kanonicznego procesu beatyfikacyjnego o męczeństwie za wiarę.
Ks. Jerzy Popiełuszko został ogłoszony błogosławionym 6 czerwca 2010 r. na placu Piłsudskiego w Warszawie. W latach 2014-2015 toczył się proces kanonizacyjny kapłana na etapie diecezjalnym. Proces prowadzony był wspólnie przez francuską diecezję Créteil i archidiecezję warszawską. Akta procesu zostały przesłane do Kongregacji Spraw Kanonizacyjnych w Rzymie.cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.