Drukuj Powrót do artykułu

Papieskiej teologii ciała nie nadgryzie ząb czasu

17.10.2018 , pb (KAI Rzym) / pz, Rzym Ⓒ ℗

Sample Fot. ks. Paweł Kłys

Tematem, w którym Jan Paweł II zawsze pozostanie ekspertem, jest jego wizja małżeństwa, miłości, erotyki, tego, co on sam nazwał „teologią ciała”. Mogą przemijać wieki, ale żaden ząb czasu nie nadgryzie tego nauczania – powiedział KAI metropolita łódzki abp Grzegorz Ryś w 40. rocznicę wyboru kard. Karola Wojtyły na papieża.

– Bardzo bym też chciał, żeby ktoś językiem Jana Pawła II mówił dziś o solidarności. Bo papież wziął to słowo jako dziedzictwo polskie, które ma sens i znaczenie ogólnokościelne i ogólnoeuropejskie. Cała encyklika „Sollicitudo rei socialis” jest odwagą podzielenia się przez papieża z Polski tym niesłychanie cennym polskim doświadczeniem z całym światem i Kościołem powszechnym – wskazał hierarcha.

Jego zdaniem dla młodych ludzi najważniejszy z dziedzictwa Jana Pawła II byłby temat ludzkiej pracy, „bo dzisiaj człowiek 90 procent swego dnia spędza w pracy”, zaś w życiu wewnątrzkościelnym – „niewątpliwie ekumenizm i dialog międzyreligijny, z takimi wydarzeniami jak spotkanie w Asyżu”.

Jednocześnie metropolita łódzki przyznał, że „w dwóch, trzech zdaniach pontyfikatu Jana Pawła II streścić się nie da”. – Ale pamiętam cykl filmów zrobiony w Krakowie przez Iwonę Meus-Jargusz. Wybrała dziesięć kluczowych tematów, takich jak: życie, śmierć, praca wolność, solidarność… Te niezwykle piękne filmy mają po dwadzieścia kilka minut każdy. Z jednej strony są tam przytaczane wypowiedzi Jana Pawła II, a z drugiej są analizy autorów obecnych w życiu publicznym. Myślę, że to jest świetny klucz – pokazywać najważniejsze ludzkie tematy w ujęciu Jana Pawła II. Jego wielkie dziedzictwo jest do „ugryzienia” takimi istotnymi dla ludzi pytaniami – podkreślił hierarcha.

Wersja do druku
Portal eKAI prezentuje część tekstów publikowanych w płatnym serwisie agencyjnym Katolickiej Agencji Informacyjnej.
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.