Drukuj Powrót do artykułu

Papież Franciszek przyjął wielkiego imama uniwersytetu Al-Azhar

24 maja 2016 | 08:00 | pb, RV (KAI/SIR) / br Ⓒ Ⓟ

– To spotkanie jest przesłaniem – powiedział papież Franciszek przyjmując w poniedziałek w Watykanie wielkiego imama uniwersytetu Al-Azhar, szejka Ahmed al-Tayyeba. „Serdeczna rozmowa” trwała około 30 minut i odbyła się w papieskiej bibliotece w Pałacu Apostolskim.

Franciszek podarował imamowi egzemplarz swej encykliki „Laudato si’” oraz medal, przedstawiający drzewo oliwne – symbol pokoju. Spotkanie zakończył wzajemny uścisk obu rozmówców.

Następnie zebrały się dwie delegacje: uniwersytetu Al-Azhar (ośmioosobowa, z udziałem ambasadora Egiptu, akredytowanego w Watykanie) oraz Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego, z jej przewodniczącym, kard. Jeanem-Louisem Tauranem na czele.

Dyrektor Biura Prasowego Stolicy Apostolskiej ks. Federico Lombardi poinformował, że papież i wielki imam podkreślili wielkie znaczenie tego spotkania w ramach dialogu między Kościołem katolickim i islamem. Skupili się następnie na wspólnym zaangażowaniu zwierzchników i wiernych wielkich religii na rzecz pokoju na świecie, na odrzuceniu przemocy i terroryzmu, na sytuacji chrześcijan w kontekście konfliktów i napięć na Bliskim Wschodzie oraz ich ochronie.

W lutym prał. Miguel Àngel Ayuso Guixot, sekretarz Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego, w towarzystwie nuncjusza apostolskiego w Egipcie, abp Bruno Musarò, odwiedził al-Azhar. Przekazał wówczas wielkiemu imamowi list od przewodniczącego Rady, kard. Jeana-Louisa Taurana, w którym purpurat wyraził gotowość do przyjęcia al-Tayyeba i towarzyszenia mu podczas audiencji u papieża.

Na początku 2011 r. ta wyższa uczelnia islamska zerwała istniejące od 1998 r. regularne kontakty ze Stolicą Apostolską po tym, jak po krwawym zamachu na kościół koptyjski w Aleksandrii w styczniu 2011 r. Benedykt XVI skrytykował brak wolności religijnej w Egipcie oraz niedostateczną ochronę chrześcijańskich miejsc kultu.

Watykan wielokrotnie okazywał gotowość wznowienia rozmów. Ostatnio co pewien czas dochodziło do spotkań z przedstawicielami Al-Azharu, ale nie było to jeszcze formalne wznowienie regularnych kontaktów.

W czerwcu br. al-Tayyeb oświadczył, że zawieszony w 2011 r. dialog między Watykanem i uniwersytetem Al-Azhar został „reaktywowany” przez stronę islamską. Było to możliwe dzięki okazywaniu przez papieża Franciszka wielkiego szacunku wobec innych religii, powiedział imam w rozmowie z włoską agencją katolicką SIR. – Gdyby teraz Watykan uczynił jeden krok, my uczynimy dziesięć w jego kierunku – zapowiedział al-Tayyeb.

Od wielu miesięcy Al-Azhar opowiada się przeciwko Państwu Islamskiemu (IS) i wszystkim, którzy usprawiedliwiają przemoc słowami Koranu. Szejk al-Tayyeb potępił dokonane przez IS egzekucje na pilocie, którego spalono żywcem i na 13 koptach ściętych w Libii.

W listopadzie zastępca al-Tayyeba, Abbas Shoman oświadczył, że konieczna jest walka ideologiczna z IS. Powinna ona obejmować kształcenie umiarkowanych imamów, którzy powstrzymają skrajne interpretacje Koranu. Zasugerował, by otworzyć we Francji ośrodek edukacyjny dla imamów, który przeciwstawiałby się literalnej i salafickiej wizji islamu, typowej dla dżihadystów. Dodał jednocześnie, że wykładowcy tego ośrodka musieliby być chronieni przed ekstremistami.

Uniwersytet Al-Azhar w Kairze jest najwyższym autorytetem dla wyznawców sunnickiej wersji islamu.

Już samo spotkanie papieża z wielkim imamem kairskiego uniwersytetu al-Azhar było ważnym przesłaniem zarówno dla muzułmanów, jak i dla chrześcijan. Nie mówiono o przeszłości, ale wyrażono pragnienie wznowienia na nowo wzajemnego dialogu. Tak audiencję Franciszka dla Ahmada Muhammada al-Tayyeba komentuje kard. Jean-Louis Tauran. Z przewodniczącym Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego wielki imam rozmawiał zaraz po spotkaniu z papieżem.

„Spotkanie przebiegło w atmosferze wielkiej przyjaźni. Nie było mowy o przeszłości, nie wracano do Ratyzbony, rozmawiano o dniu dzisiejszym i przyszłości. Nasi partnerzy ze swej strony potwierdzili żywe pragnienie rozpoczęcia na nowo dialogu. Jeśli przywrócona zostanie także komisja z 1998 r., będzie to oznaczało zintensyfikowanie wzajemnych kontaktów. Osiągnięto więc ważny cel, a wszystko w naprawdę dobrej atmosferze, na którą ja osobiście zbytnio nie liczyłem – podkreślił w rozmowie z Radiem Watykańskim kard. Tauran. – Mówiono o zaangażowaniu na rzecz budowania pokoju na świecie i o konieczności odrzucenia przemocy stosowanej w imię religii. Jesteśmy świadomi tego, że już samo nasze spotkanie jest przesłaniem zarówno dla muzułmanów, jak i chrześcijan, szczególnie tych żyjących na Bliskim Wschodzie. Jesteśmy przekonani, że także z uniwersytetu al-Azhar, gdzie formuje się większość sunnickich imamów, musi płynąć przesłanie wzywające do budowania społeczeństwa nie na przemocy, ale na dialogu i otwartości na drugiego. Trzeba pamiętać, że terroryzm niestety osłabił nasze wzajemne wysiłki na rzecz budowania dialogu. Jest to ewidentne, a stąd wynika jeszcze większe zadanie dla edukacji, która musi być remedium na ignorancję”.

 

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Wersja do druku
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Możesz określić warunki przechowywania cookies na Twoim urządzeniu za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.
Administratorem danych osobowych użytkowników Serwisu jest Katolicka Agencja Informacyjna sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KAI). Dane osobowe przetwarzamy m.in. w celu wykonania umowy pomiędzy KAI a użytkownikiem Serwisu, wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze, a także w celach kontaktowych i marketingowych. Masz prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu, a także prawo do przenoszenia danych. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.